‘Samen heb je toch het meeste plezier’. Bij de reclame’s van Toffifee vind ik die zin uit de lucht gegrepen. Nee, dan past hij beter bij Team Sonic Racing. Want waar Sonic garant staat voor snelheid (Gotta Go Fast) ben je in Team Sonic Racing nergens zonder samenwerking. Als solist heb je hier niks te zoeken.
Team Sonic Racing is de kartracer van Sega die volgt op het geprezen Sonic & All-Stars Racing Transformed uit 2012. Dat maakt het nog geen opvolger, daar ben ik inmiddels wel achter. Misschien is de titel een weggever, maar Team Sonic Racing doet echt z’n eigen dingetje. Het is ook niet alsof Sumo Digital of Sega dat onder stoelen of banken gestoken hebben.
Team Sonic Racing is een arcade racer met een focus op co-op multiplayer. Om in teams van drie online de strijd aan te gaan, dan komt de game absoluut het beste tot zijn recht. Teamplay draait om het delen van pick-ups, elkanders slipstream benutten voor een snelheidsboost en elkaar in de gaten houden en helpen waar mogelijk. Niet je individuele resultaat maar dat van het team telt.
Sonic & Friends
Ter land, ter zee en in de lucht, dat is Transformed. De wilde en veranderlijke banen vind je niet in Team Sonic Racing. Dat kan ik accepteren. Dat de fantastische verscheidenheid aan Sega karakters is ingewisseld voor een selectie aan Sonic karakters, daar heb ik toch wat moeite mee. De meeste zeggen me weinig en de game levert echt in aan persoonlijkheid. Je kunt kiezen uit 15 karakters in drie categorieën: speed, technique en power. De snelle rakkers die eigenlijk geen tik kunnen hebben, de racers die het gemakkelijkst te sturen zijn en niks aan snelheid inboeten op ruig terrein en de zware jongens met een goede verdediging die je maar moeilijk van hun stuk brengt.
Elke van de snelheidsduivels heeft daar bovenop zijn eigen sterke en zwakke punten die je met mods aan kunt passen. Het is leuk om mods uit te wisselen en zo iets te vinden dat bij jouw stijl past. Je speelt ze vrij met munten door te presteren en, in de singleplayer, door je moeilijkheidsgraad op te schroeven. Ik speelde aanzienlijk meer items vrij van het karakter waar ik veel mee heb gespeeld, een goede zaak.
Samenspel
De moeilijkheidsgraad bepaalt het gedrag van je tegenstanders maar zorgt er hoofdzakelijk voor dat de snelheid wordt opgeschroefd. Je kunt wisselen tussen normal, hard en expert. Normal was mij echt wat te makkelijk, waar je vanaf de niveaus hard en expert liever samen speelt met menselijke teamleden. Hoe jouw AI buddy het doet als jij aan de kop van het veld rijdt is namelijk best wel lastig te zeggen. Hebben ze moeite je slipstream te volgen? Wat hebben ze nodig? Als je op deze manier doelen mist, frustreert dat.
Online haal je meer uit de team mechanics. Gebruik je jouw pick-up of kan een van je maten het beter gebruiken? Als je pick-ups uitwisselt heb je sowieso kans dat hij er een beter item voor krijgt dat je niet op de baan kunt oppikken. Wie houdt jouw slipstream voor een snelheidsboost (slingshot) om de kop over te nemen? Welk moment pakken we voor de ultimate om er het maximale uit die extra snelheid en invincibility te halen? Er lijkt voldoende diepte in het systeem te zitten om het voor vele uren raceplezier interessant te houden.
In de multiplayer kun je naast teams ook kiezen voor soloraces. Wat mij betreft is die mode niet de moeite. Daar heb je Transformed voor. Die game biedt je de betere ervaring als je voor jezelf versus de rest wilt gaan. De banen onderling al vrij snel hetzelfde aan en dan mis je de extra uitdaging en diepgang die teams met zich meebrengt. Ook de pick-ups, wisps genoemd, zijn bovenop het systeem om ze onderling te kunnen uitwisselen gewoon interessanter wanneer je ze in teams inzet. Aanvallend of defensief om tegenstanders dwars te zitten of jouw eigen ass of die van een medestander te redden.
Lokale splitscreen multiplayer is mogelijk met maximaal vier spelers. Je levert dan wel in op de framerate. Hoewel ik het maar met twee spelers heb getest, begrijp ik dat je jouw splitscreen feestje met maximaal drie spelers online kunt doorzetten in casual of ranked. Verder kan het aan mij liggen, maar ik heb nog geen manier gevonden om teams opnieuw in te delen als je eenmaal in een lobby zit. De lobby laat trouwens maximaal 12 spelers toe. In ranked lijk je samen ingedeeld te worden maar in casual kan je zomaar elkanders tegenstander worden waar je dat misschien helemaal niet wilt.
Start je zelf een lobby dan heb je wat opties om de game voorlopig interessant te houden. Je kunt kiezen wat het niveau is van de AI tegenstanders die eventuele lege plekken in de lobby opvullen. Naast wat standaardinstellingen kun je ook nog voor een speltype kiezen. Het zijn varianten op de normale races als King of the Hill, Vampire Race of Lightning Race. In King of the Hill scoor je punten door vooraan te blijven rijden. In Vampire Race draait het om de iconische gouden Sonic ringen die in elke modus over de baan verspreid liggen. Deze zijn bedoeld om je maximale snelheid te verhogen. In Vampire Race kun je ze van de andere racers jatten. In Lightning Race moet je jezelf beschermen tegen de inslaande bliksem. Over bliksem gesproken, het gebeurde mij wel te vaak dat ik online plotsklaps uit een match ben gegooid. Zowel alleen als in splitscreen.
Team Adventure Mode
In Team Adventure Mode ga je in een team met twee AI of vrienden een de uitdaging aan. Het is de campagne van Team Sonic Racing. Van het verhaal in Adventure Mode kan ik om eerlijk te zijn weinig zeggen. Het deed me weinig en na een paar conversaties ben ik ze gaan skippen. Het verhaal wordt verteld middels statische beelden met tekstballonnen en voice-overs. De stemmen van sommige karakters zijn gewoon irritant te noemen.
In Team Adventure Mode doorloop je zeven werelden die meer open worden zodra je meer uitdagingen, doelen en subdoelen voltooid. Het is aan te raden dit samen met een of twee buddies op de bank te doorlopen. De races op de hogere niveaus worden echt wel lastig en dan wil je niet van de AI afhankelijk zijn. Naast de races zijn er nog uitdagingen waarin je bijvoorbeeld hechmen van Dr. Eggman moet uitschakelen of waarin je punten scoort met een goede drift. Het zijn hele uitdagende toevoegingen aan de campagne. Je gaat voor een medaille, de moeilijkheidsgraad is voor de uitdagingen niet van tevoren in te stellen. Als je met twee vingers in de neus op normal door het verhaal gaat kun je je alsnog stukbijten op deze (optionele) uitdagingen.
Grafisch en Interface
Voor zowel de Xbox One (S) als de Xbox One X gaat Sumo Digital gaat voor 60 fps. Op de X bij een 4K resolutie. Dat lijkt gehaald te worden, los van een enkele hapering. Het is belangrijk te melden dat de framerate in splitscreen lager komt te liggen. Zowel de karakters als de voertuigen en banen zien er gelikt uit. Strak en kleurrijk. Tijdens de actie is het vrijwel altijd duidelijk wat je overkomt, wat de hazards zijn en wat het effect van een aanvallende of verdedigende actie van jou is geweest.
De interface tijdens en na de race zijn mij ook in positieve zin opgevallen. Na elke race krijg je een scherm te zien met de uitblinkers, eigenlijk zoals Overwatch dat doet. De hoogste gemiddelde snelheid, aantal uitgeschakelde tegenstanders of iemand die het goed heeft gedaan in de slipstream. Tijdens de race heb je een overzichtelijke kaart waarop de positie van de racers is aangegeven. Ook het uitwisselen van pick-ups is peanuts, het is meteen duidelijk wanneer een item wordt aangeboden en gedeeld. Daarnaast merk je dat de ultimate meter zich vult door beschreven acties van jezelf en je teamleden en is de positie van je teamleden altijd duidelijk zichtbaar in beeld. In splitscreen wordt dat natuurlijk wel wat lastiger.
Conclusie
Team Sonic Racing is een strakke en verfijnde arcade racer. Het doet een aantal dingen heel goed maar is niet voor iedereen een aanrader. Hou je namelijk niet van splitscreen of online multiplayer dan kun je deze beter laten liggen. De team mechanic is goed uitgewerkt en weet mij te boeien. In zo’n kart racer waarin je elkaar bestookt bestaat het risico dat je race meer wordt beïnvloed door je tegenstanders dan door jezelf. Ik scoor zowel in de solo races als team races behoorlijk constant, in eerste instantie lijkt het met de balans wat dat betreft wel goed te zitten.
Aandachtspunten hierbij zijn de online stabiliteit en de wat beperkte selectie aan banen. Visueel verschillen de banen behoorlijk van elkaar, maar qua layout en gevoel vind ik ze onderling te weinig verschillen en niet spannend genoeg. Dat maakt dan wel weer dat alle leeftijden makkelijk kunnen instappen. Als het concept van samenwerken dat deze game je voorschotelt je aanspreekt laat je dan door de vrij zachte prijs van € 39,99 over de finishlijn trekken.