Het seizoen der baltrapperij is alweer anderhalve maand in volle gang en dat betekent ook weer een nieuwe FIFA. Een aantal weken geleden legde concurrent PES de lat erg hoog, kan EA met FIFA 17 nog steeds koning voetbal blijven?
Dit jaar stond ons met FIFA 17 eindelijk weer wat grote vernieuwingen te wachten. Zo introduceerde men de Frostbite Engine en een verhaallijn, The Journey genaamd. In mijn ogen heeft FIFA 17 de hoge verwachtingen redelijk waargemaakt. Ik zeg expres redelijk, want er zit wel een ‘maar’ aan.
Toen ik met Jeffrey FIFA mocht spelen op GamesCom viel ons direct op dat de game behoorlijk moeilijk was geworden. Gelukkig pikken trouwe fans het spel snel weer op. FIFA is namelijk wat trager geworden en dat merk je vooral in de passes en het aannemen. Het is echter wel een verandering die welkom en realistisch is, we kennen allemaal wel die gasten die in FIFA 16 (vooral in profclubs) elke bal meekregen omdat hun mannetjes een skilllevel van 90 waren. Dit is in FIFA 17 goed aangepast en zelfs spelers als Ronaldo of Ibrahimovic moeten soms alles geven om de bal te controleren.
The Journey
Traditioneel zit FIFA ook dit jaar weer vol met modi. De modus die eruit springt is de eerder genoemde The Journey. 2K had met NBA 2K16 vorig jaar groot succes vanwege hun nieuwe career mode waarin, onder de regie van Spike Lee, een verhaal met meer diepgang werd geïntroduceerd. EA waagt zich nu ook aan zo’n verhaallijn. In The Journey speel je Alex Hunter, een jongen wiens opa en vader wereldberoemde voetballers zijn geweest. Alex droomt van een leven als profvoetballer en hier begint ons verhaal, bij een jonge Alex. Het verhaal van Alex is leuk uitgewerkt en geeft jou als speler een bepaalde vrijheid omdat je tijdens allerlei gesprekken mag kiezen wat je antwoorden zijn. Let alleen wel op, want er zijn drie soorten antwoorden: vurig, cool en gebalanceerd. Vurig zorgt ervoor dat je minder goed ligt bij je trainer, maar wel bij de fans, kies je cool dan mag de trainer je meer, maar heb je minder fans en kies je gebalanceerd dan blijft alles zoals het is.
Het verloop van dat verhaal staat wel al vast. Je kiest voor een profclub maar welke je ook kiest, de gesprekken blijven exact hetzelfde. Wat wel goed is gedaan is dat de sfeer zich wel totaal aanpast richting het team. Bij Everton krijg je echt met Koeman te maken, al wisselt die zelf geen woord met je. Ook de sterspelers van dat team komen in beeld en ergens tijdens je oefenwedstrijden loop je ook de coveratleet Marco Reus tegen het lijf. Dat het verhaal niet veranderd, ongeacht je prestaties of keuze, is wat jammer maar ook wel logisch. Misschien is dit iets wat in een volgende versie verbeterd gaat worden. Andere details zijn wel weer erg leuk gedaan. Je hoort bijvoorbeeld bij het scoren het publiek je naam scanderen.
Deze story mode wist mij dus als speler zeker te boeien, maar kende helaas wel een valkuil. Wanneer je namelijk wat verder bent, zitten er langere tussenpozen tussen de films. Zo moest ik op een gegeven moment vijf wedstrijden spelen voordat ik weer een cutscene had. Dit is in mijn ogen echt te lang en het haalt je een beetje uit het verhaal. Van de andere kant denk ik dat EA dit ziet als een experiment en hoop ik dat ze dit soort dingen bijschaven in de toekomst.
FUT biedt weinig verandering
De modus genaamd FUT kennen we natuurlijk allemaal. In mijn ogen is er dit jaar weinig veranderd in FUT. Ja, het is fantastisch dat je weer een heel eigen team op kan bouwen en dat de kaartjes een ander design hebben, maar that’s it. FUT blijft in mijn ogen voor EA altijd een soort melkkoe, wachtend op kinderen die honderden euro’s uitgeven aan FIFA Points waarmee ze Messi en Ronaldo kunnen kopen.
In de party van Xbox Nederland wordt Profclubs het meeste gespeeld en hier zitten wel wat veranderingen in. Zo is het ontwikkelen van je speler op de schop gegaan. Spelers worden voortaan beloond voor de handelingen die ze in de wedstrijd hebben gedaan. Geef je veel passes en komen die aan, dan zul je beter worden in passes. Scoor je uit veel vrije trappen, dan zal je rating daarin stijgen.
Wanneer je rating genoeg is gestegen en je algemene skillscore een punt omhoog gaat dan krijg je vaardigheidspunten. Deze kun je gebruiken om vaardigheden te ontgrendelen zoals nieuwe energie of betere dribbels. Het is een leuke verandering die meer dan welkom is. Het geeft meer diepgang en komt realistischer over dan vier miljoen steekpasses te moeten geven om iets beter te worden in iets. Wel viel op dat het algemeen niveau van je mannetje snel stijgt, ik zit zelf al op 88, al kan dat ook door mijn geweldige vrije trappen komen.
Samen met mijn collega Rob speel ik s’ avonds vaak co-op seizoenen. Ik heb gisteravond geprobeerd dit te testen maar dit was helaas niet mogelijk. Dit was te danken aan een foutcode die op beeld verscheen.
De aftrap ga ik jullie niet toelichten, die kennen we allemaal wel natuurlijk. Dit geldt ook voor seizoenen.
Graphics
Ik gaf het al aan, één van de grote veranderingen is de Frostbite Engine. Is dit nu zo’n grote verandering? Ja en nee. Je ziet duidelijk dat de gezichten van spelers een stuk beter zijn en elk zweetdruppeltje kan je tellen. Gaan we van verder af kijken naar het veld dan zien we dat het kleurgebruik beter tot z’n recht komt en dat schaduwen realistischer in beeld worden gebracht. Toch komt de Frostbite Engine hier niet zo goed tot zijn recht als bij de gezichten. Mijn vermoeden is daarom dat het besluit om voor Frostbite te kiezen voornamelijk te danken is aan introductie van The Journey.
Een kritiekpuntje van FIFA is altijd het publiek geweest. Ook deze heeft met de Frostbite Engine een update gehad, maar dit is helaas niet genoeg. Ja, je ziet meer verschillende supporters, maar als je een doelpunt scoort en je ziet ze van wat dichterbij dan zijn het nog steeds wazige plaatjes. Jammer, want op dit vlak wint PES van FIFA.
Kritiek
FIFA 17 is voor EA dus weer een stap in de goede richting. Helaas is er ook reden voor kritiek. Zo heeft FIFA weer wat kleine bugs. Het kwam meerdere keren voor dat de bal op doel werd geschoten en uit ging. Waarna er een geluid klonk als een bal die vast zat in een blender.
En jongens, wat is er in hemelsnaam met de animaties gebeurd? De scheidsrechters zijn blijkbaar allemaal in dienst bij Hans Klok geweest want gele en rode kaarten trekken ze wonderbaarlijk zo uit hun shirt, die trouwens ook geen borstzak heeft. En waarom zijn Youri Mulder en Evert ten Napel nog steeds verantwoordelijk voor het Nederlandse commentaar? Kom op, er wordt al jaren om Sierd de Vos gevraagd! Het zijn kleine dingen, maar het is wel genoeg om FIFA’s cijfer lager uit te laten vallen. Als men hiermee aan de slag gaat, dan voorspel ik de perfecte voetbalgame!
Conclusie
EA weet dit jaar opnieuw PES af te schudden met FIFA 17. De verschillen qua kwaliteit worden echter steeds kleiner. Met de introductie van de story mode levert EA een veelbelovende single-player af, al is er nog steeds ruimte voor verbetering. De Frostbite Engine levert frisse graphics op en de gameplay is tiptop in orde. Het is jammer dat men de animaties zo slecht heeft uitgewerkt en dat het publiek er nog steeds uitziet als een stuk papier. Desalniettemin is FIFA 17 weer een prachtige voetbalgame geworden die de concurrentie voor blijft en ons weer een nieuw seizoen vol emotie, sfeer en doelpunten geeft.
Ik ben kampieon geworden met lester in the journey nu krijg ik iets met fut er staan moet ik dat spelen of gaat het verhaal verder
Hi Maikel,
lekker bezig! Als je Journey uitgespeeld hebt krijg je een achievment van 90G. Heb je deze al gehad? Die FUT beloningen zijn pakketten die je kunt openen in FUT. 🙂
Ik heb dat stuk ook uitgespeeld en ben een beetje teleurgesteld. In NBA ga je dan gewoon verder met je career en blijft het verhaal lopen. The Journey gaat een beetje uit als een nachtkaars en thats it. Dacht dat je tenminste in de Be a Pro modus verder zou kunnen met Alex Hunter.