DiRT Rally 2.0 eist je aandacht op. Het laat je ervaren wat rally is en verliefd worden op deze pure autosport. Met DiRT Rally 2.0 zet Codemasters een echte klassieker neer.
DiRT Rally 2.0 biedt een rijervaring die rijk genoeg is om de indruk te krijgen dat het vooral voor simracers met een stuur en pedalen bedoeld is. De game laat zich gelukkig net zo goed besturen met een controller in je handen. Om te weten of de game ook wat voor jou is hoef je maar een paar vragen te beantwoorden voor jezelf. Ben je bereid door te bijten en ben je dapper?
Rally en rallycross
DiRT Rally 2.0 kent twee disciplines. Rally waarin je racet van A naar B door natuurlijke omgevingen en rallycross waarin je deelneemt aan sprintraces op een baan met verharde en onverharde delen. Rally en rallycross zijn een mooie aanvulling op elkaar. De spannende en soms zenuwslopende rally’s waarin je afgaat op de instructies van je bijrijder en één foutje einde race kan betekenen aan de ene kant.
De korte sprint races van rallycross waarin je je een weg baant over brede circuits en waar je contact met je tegenstanders niet hoeft te schuwen aan de andere kant.
Investeren
DiRT Rally 2.0 bevat geen tutorial of rijschool zoals in DiRT 4. Je leert van je eigen ervaringen en van die van anderen op YouTube. Wil je weten wat de instructies van je bijrijder betekenen? Dan moet je dat online opzoeken. Al leer je snel genoeg zelf wel wat ze inhouden door goed op te letten. Je bouwt voort op je eigen successen en ervaringen. En dat kenmerkt de game ook wel. Voor elk succes dat je behaalt heb je zelf geknokt.
Op de lagere niveaus verken je spelenderwijs de limieten van je voertuig. Om te beginnen een voorwielaangedreven bak met laag vermogen. Je raakt bekend met de notities van je bijrijder en het weggedrag van je voertuig. Dan ga je de snelheid opvoeren. Je waagt je misschien voorzichtig aan een eerste afstelling van je voertuig. Op een gegeven moment neem je meer risico op zoek naar tijdwinst.
Ik merkte zelf dat ik de configuratie van mijn controller ben gaan herzien en al snel wisselde van de optie voor automatisch schakelen naar handmatig schakelen. Een constante zoektocht naar meer snelheid en controle. De game vraagt je in die zin om steeds wat meer te geven, en op een natuurlijke manier voel je jezelf verbeteren. Controle over je gaspedaal is trouwens meer van invloed dan in het eerste deel. Feather your throttle.
Traktatie
DiRT Rally kent een fijne mix aan klassieke en moderne voertuigen. Elke klasse biedt je weer een heel andere rijervaring. De limieten van je voertuig verkennen in een voorwielaangedreven Lancia met wat meer dan 100 pk blijkt totaal wat anders dan een achterwielaangedreven Ford met dubbel het vermogen. Meteen de baan op met een Audi S1 is eigenlijk gewoon doodeng. Dat komt door het nauwelijks tembare vermogen en de pure snelheid van de auto die je ervaart. Zodra je de basics eigen hebt gemaakt kun je je omhoog werken naar de snellere klassen. De selectie voertuigen kent ook enkele verrassingen. Een snoek, bijvoorbeeld. Of wat dacht je van de Rally-GT klasse, waarin je in de aanval kunt gaan met de Aston Martin van François Delecour?
Modi
De hoofdmoot van DiRT Rally 2.0 is My Team. Hierin bouw je aan je eigen wagenpark en speel je verbeteringen en perks vrij. Denk aan verbeteringen die je ingenieurs een betere inschatting laten maken van schade aan je voertuig waardoor ze het sneller en voor minder geld kunnen repareren. Goede resultaten in het rally- of rallycross-kampioenschap brengt geld in het laatje. Met het geld kun je nieuwe voertuigen kopen waarmee je aan meer verschillende klassen en evenementen deel kunt nemen, zoals de dagelijks en wekelijks vernieuwde uitdagingen.
Door kilometers te maken in de Lancia Fulvia speelde ik vier verschillende afstellingen voor de motor vrij. Met elke stap meer vermogen, maar ook een grotere kans op mechanisch falen. Eenzelfde soort keuze die je in 2.0 kunt maken is de bandenkeuze. Je hebt naast regenbanden de keuze uit soft, medium en een hard rubber. Dat vertaalt zich ook weer in snelheid maar gaat ten koste van de kans op een lekke band. En neem je geen, één of meerdere reservebanden mee? Strategische opties die weer meer spanning en realisme met zich meebrengen.
Naast My Team kun je aan de slag met custom matches waarin je jouw eigen toernooitje of kampioenschap kunt organiseren, zowel in single- als multiplayer. Dan heb je nog het officiële World RallyCross kampioenschap waarin je met de voertuigen van bekende rallycrossers (Loeb, Solberg) furore kunt maken en een modus waarin je kunt rallyrijden in verschillende historische tijdperken. Een modus uit het eerste deel die we nu moeten missen is Hillclimb. Ook hillclimb kanonnen als de Peugeot 405 T16 uit het eerste deel ontbreken.
Track degradation
Dirt Rally 2.0 kent een fijne selectie aan rallycross banen en omgevingen, met Argentinië en Spanje als persoonlijke favorieten. In elke omgeving heb je de keuze uit circa tien routes. Nieuw aan deel twee is dat de banen ook verweren tijdens het rijden. Track degradation wordt dat genoemd. De verschillen zijn merkbaar als je bijvoorbeeld als eerste van start gaat of als laatste. Degene die als allereerste een tijd neerzet heeft last van los materiaal op de baan, zoals grind. Na de eerste paar rijders is het puin van de baan geveegd en wordt de baan langzaamaan slechter. Je krijgt diepe wissels en sporen in de baan waar je ook echt hinder van ondervindt tijdens het rijden. Een goede klassering heeft dus ook invloed op je toekomstige prestaties omdat je een gunstige startpositie kunt krijgen.
Wat in het bijzonder opvalt is dat er geen enkele track in zit met sneeuw en ijs! Geen Finse of Zweedse bossen. Voor DLC seizoen één (van de twee) is bekend gemaakt dat de omgevingen uit de eerste DiRT Rally worden overgezet naar DiRT Rally 2.0, waaronder Zweden en Monte Carlo, omgevingen met sneeuw en ijs. De omgevingen uit deel 1 krijgen een grafische update en track degradation is een optie.
Grafisch en geluidstechnisch in orde
De ervaring wordt verrijkt door het fantastische geluid. De wagens klinken waarheidsgetrouw en lekker. Mechanisch falen is meteen duidelijk. Niks op aan te merken. Codemasters gaat, net als in het eerste deel, voor 60 fps. Grafisch is DiRT Rally 2.0 geen pareltje, maar hij weet toch meermalen te verrassen. De omgevingen zijn sfeervol en de voertuigen zijn zowel van dichtbij als veraf mooi om te zien. Als je het met het vorige deel vergelijkt springen de kleuren er veel beter uit.
De natuurgetrouwe weergave van de banen helpt je bij het trotseren ervan. Je herkent de verschillende ondergronden en weet ongeveer welk weggedrag je kunt verwachten. Ook de donkere stukken op de baan die duiden op surface degradation zijn makkelijk herkenbaar. Ik ben een handvol grafische glitches tegengekomen die variëren van schoonheidsfoutjes in het schademodel, een achterruit die boven een voertuig bleef zweven tot een sterke vibratie in de camera tijdens een zijaanzicht.
Conclusie
DiRT Rally 2.0 is opwindend en blijft boeien. Het is een titel die ik elke racefanaat aan durf te raden. De manier waarop je op een natuurlijke manier steeds wat verder uitgedaagd wordt en in staat gesteld wordt om jezelf te verbeteren is iets om mee te maken. Visueel en geluidstechnisch is het sterk product. De rijervaring is ongekend goed en de grootste attractie.
Punt van frustratie is de inhoud van de DLC voor de game. Voor mijn gevoel heeft Codemasters een aantal favoriete voertuigen bewust in de DLC gestopt. Denk aan de Subaru Impreza en Ford Focus van de jaren 2000. Daarnaast bevat de DLC banen uit het eerste deel die op het niveau worden gebracht van het tweede deel. Met de DLC erbij zit je, voor rally alleen al, op negen omgevingen in plaats van zes.