[Review] Dead Rising: Deluxe Remaster – De doden leven weer

+ Snelle laadtijden
    + De survivors helpen eindelijk mee!

- Animaties hopeloos verouderd
    - Belichting niet overal even sterk
    - Het rijden van voertuigen is nog steeds een ramp

Is de iconische game Dead Rising een goede kandidaat geweest voor een remaster, of had de franchise begraven mogen blijven?

Dead Rising was in 2006 een grote hit en zelfs een soort system seller die liet zien wat de kracht was van de Xbox 360. Zo veel zombies op het scherm had nog niemand gezien. Daar komt nog eens bij dat je ontzettend veel objecten als wapen kon gebruiken uit allerlei winkels. Ja, Dead Rising leek destijds de toekomst te laten zien. Maar is dit allemaal nog zo indrukwekkend in 2024? Wat mag je van deze remaster verwachten die bijna half als remake aanvoelt?

Dead Rising: Deluxe Remaster gooit de boel visueel flink om en laat Willamette Mall er frisser uitzien dan ooit (en in 4k 60fps). De nieuwe textures zien er supergoed uit en geven de wereld een extra laag detail. Je merkt gewoon dat hier zorg aan is besteed, vooral als je de gemoderniseerde personages en zombies ziet. De nieuwe models hadden zo in een volledige remake gepast. Maar dan die animaties… tja, die blijven hangen in 2006. Het besturen van voertuigen is ook nog steeds dramatisch.

Wat wél heerlijk werkt, zijn de laadtijden. Maximaal twee seconden, dat is wat je mag verwachten in 2024. Maar eerlijk? Ik had stiekem gehoopt op een volledig laadloze ervaring. Met de techniek van nu had dat wel gekund, toch?

Iets wat nu ook echt veel fijner werkt is het richten en schieten. Eerlijk is eerlijk, de bossfights zijn hierdoor een stuk makkelijker en niet meer zo frustrerend als vroeger. Dit maakt deze game echter een stuk toegankelijker voor nieuwe spelers.

Sfeer en thema’s

Wat deze game altijd onderscheidt van andere zombiegames is de sfeer en de sociale kritiek die erin verweven zit. Elk deel van Willamette Mall heeft een eigen thema gekregen, van de Wild West-vibe in de Food Court tot de ruimtevaart-party in Wonderland Plaza. Het blijft geweldig om door de mall te rennen en van alles te pakken wat je maar kunt gebruiken als wapen. Keukengerei, speelgoed, alles wat je vindt kan je gebruiken. Het voelt alsof de chaos van 2006 weer helemaal terug is.

De Psychopaths, de bazen in de game, blijven een briljante karikatuur van Amerikaanse stereotypes. Iedere boss fight staat bol van de kritiek op de consumptiemaatschappij. Dat maakt Dead Rising ook zoveel meer dan alleen maar zombies afslachten. Frank West, met zijn nieuwe oudere look, past perfect in deze absurde setting. Hoewel TJ Rotolo’s stem nu is vervangen, weet de nieuwe voice actor toch een overtuigende Frank neer te zetten.

Gameplay: verbeteringen en ergernissen

Qua gameplay blijft Dead Rising grotendeels trouw aan het origineel, maar er zijn gelukkig een aantal handige tweaks doorgevoerd. Zo is er eindelijk autosave. Hallelujah! Geen frustraties meer wanneer je verliest van een baas en helemaal terug moet naar een handmatige save. Maar ja, het blijft wel een gemiste kans dat er niet meerdere autosave slots zijn. Eén moment om op terug te vallen is soms echt te weinig (hoewel je niet zo snel meer dood gaat).

Een groot positief punt in deze remaster: de survivors doen eindelijk wat ze moeten doen. Dat was in het origineel en zelfs in de 2016 remaster echt een ramp. Ze kunnen je nu eindelijk helpen i.p.v. dwarszitten door als hulpeloze lammetjes te schreeuwen in een hoek terwijl ze door zombies worden opgevreten.

Het roguelite-aspect van Dead Rising blijft één van de sterke punten. Je kunt het verhaal opnieuw beginnen met alles wat je voor Frank hebt vrijgespeeld. Hierdoor wordt het mogelijk om efficiënter te spelen en bijvoorbeeld meer survivors te redden in minder tijd. Ik heb dit een paar keer gedaan in mijn playthrough. De reden dat ik vaker opnieuw ben gestart kwam trouwens ook door een main quest bug die als eindtijd 12 uur had terwijl dit eigenlijk 11 uur was, waardoor ik elke keer faalde. Beetje jammer.

Het is fijn om de progressie van Frank te behouden want hij kan ook steeds meer moves uitvoeren om tegen zombies te vechten. Daarbij is het ook fijn om al veel health te hebben aan het begin en vooral veel items bij je te kunnen dragen. Dit versnelt je zombie slachterij waardoor je wellicht in een volgende playthrough meer survivors kunt redden. Tegelijkertijd zorgt dit er ook voor dat je meer uit de game kunt halen op een manier waarbij je niet eerdere uren van je leven weggooit.

De game heeft tevens een Overtime modus waarmee je na het verhaal nog lekker door kunt hakken. Dan moet je echter wel Ending A hebben (dus alle cases oplossen en op tijd op het dak staan).

Visuele kritiekpunten en verouderde animaties

Grafisch gezien zijn sommige stukken mooi dankzij de belichting en de hoeveelheid objecten, maar op andere plekken zie je duidelijk de ouderdom in schaduwen en textures. Een beetje een gemiste kans om hier niet net een stapje extra te zetten. Zelfs Dead Rising 4 had betere schaduwen dan wat je nu in deze remaster ziet en die is inmiddels 8 jaar oud (!). Of dat nu een gebrek is van de codes van de originele game, of luiheid van de programmeurs, ik weet het niet.

Zoals eerder gezegd zijn de animaties nog veelal hetzelfde als in de maingame. Dat voelt natuurlijk extra nostalgisch, maar had verbeterd mogen worden. Ik moest mijzelf er echter vaker aan herinneren dat dit een Deluxe Remaster is en geen remake… maar waar ligt die lijn?

Conclusie: oud en nieuw gemixt

Dead Rising Deluxe Remaster ademt nieuw leven in de klassieke game met een flinke visuele upgrade, betere speelbaarheid en een paar broodnodige quality of life-aanpassingen. Eerlijk gezegd voelt de game meer aan als remake dan remaster. Je weet dat je een remaster speelt als die verouderde animaties en enkele irritante designkeuzes de game tegenhouden om écht te shinen. Deze remaster is absoluut de beste manier om Dead Rising te ervaren. De 2006 versie is wellicht meer nostalgisch, maar ook enorm frustrerend. Koop deze nieuwe versie, maar pak ‘m lekker als de game 30 euro kost ofzo. Er zit geen haast bij om deze game nu gelijk aan te schaffen.

De game kost 49,99 euro en biedt zeker de uren die je wilt hebben in een game. Afhankelijk van hoeveel ervaring je met de game hebt, kan die eerste playthrough wel 12 tot 15 uur duren en daarna ben je al snel geneigd om nog een keer te spelen. Of je pakt de Overtime modus als je die hebt vrijgespeeld en tel er dan nog maar 3 uur bij op.

Niels
    Niels
    RMNiels. redacteur, presentator en videochef. Zijn backlog is te groot om nog bij te kunnen werken. Hij houdt van games die hij uit kan spelen i.p.v. games zonder einde, maar is ook wel in voor een potje Rocket League. Groot fan van The Witcher 3.