Een review is nog nooit zo subjectief geweest. 7 Days to Die is één grote technische ramp, maar jongens, wat heb ik me vermaakt met deze game. In deze review mijn indruk van de game.

7 Days to Die is gemaakt door een kleine vierkoppige studio die de game al eerder uitbracht op de pc, Iron Galaxy heeft de game nu omgezet naar de console en Telltale Publishing heeft hem daar uitgebracht.

7 Days to Die?

Eerst even het concept van de game. Het is een zombie-survival met een build- en crafting-systeem, nog uitgebreider dan die van Minecraft. In essentie is het een meer grafische versie van Minecraft, binnen de kortste keren bevindt je je in een grot met een pickaxe in je handen en ben je bezig met het construeren van een willekeurig fort met de nodige zombievallen.

Je begint na de eerste spawn in een post-apocalyptische wereld en, zoals de titel doet vermoeden, moet je binnen 7 dagen zorgen dat je een basis hebt geregeld waar je de eerste horde zombies kunt ontlopen. Daarna begint de game pas, want om de 7 dagen komt er een nieuwe sterkere horde. Tussendoor kun je ook aanvallen verwachten waardoor je je nooit veilig voelt als je buiten je basis komt. Deze basis maak je trouwens helemaal zelf. Alle constructies in deze wereld kunnen gesloopt of verbouwd worden zodat je je eigen basis naar wens kunt inrichten. Verder zijn er in de wereld genoeg interessante locaties om leeg te roven en nieuwe items te ontdekken waardoor je betere bouw-tools of wapens krijgt.

forrest

Technische ramp

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. Ik heb nog nooit een game gespeeld die zo vaak crasht en zoveel last heeft van framedrops. Kerncentrales in Tsjernobyl zijn nog stabieler.

Gelukkig blijft de voortgang bij een crash wel altijd bewaard, dus de schade valt mee. Ik verdedig daarmee niet dat je de gamecrashes maar voor lief moet nemen, maar het zorgt voor the-time-being (een patch komt er aan) dat de game enigszins te verdragen is.

De framerate bevindt zich soms tussen de 10 en 20 fps en dat is niet omdat er op grafisch vlak zoveel gebeurt want de game ziet er niet uit. Ook het geluid is dramatisch, de besturing en menu-navigatie laat te wensen over en laten we het al helemaal niet over de animaties en physics hebben.

Het filmpje hieronder geeft je een aardig beeld van de mankementen.

Meer dan Minecraft

Maar als we het dan toch over physics hebben, deze game heeft tenminste physics! Als je zo gek bent om de grond onder een huis weg te graven, en ik ben zo gek geweest, dan zal het gebouw ook echt instorten en niet zweven. Zo kwam ik er tijdens het uithouwen van een grot achter dat het plafond de druk niet aankon en de hele bende in elkaar stortte met een groot gapend gat als gevolg.

Wat de game ten opzichte van Minecraft ook goed doet is per item aangeven waarvoor het dient en wat je er allemaal mee kunt craften. Zo neemt de game je toch een beetje aan de hand en dat is toch wel erg fijn in een met zombies gevulde wereld.

Machtig vermakelijk

De slechte punten hebben we nu wel gehad, maar wat doet deze game dan zo goed dat ik me er prima mee vermaak?

Ten eerste, het concept werkt prima. Uiteraard is het niet nieuw allemaal, we kennen Minecraft en ik kan zo 20 andere zombie-survival-games opnoemen. Maar de combinatie in deze vorm werkt gewoon erg goed. Dat brengt me ook bij het tweede.

Er is voor ieder wat wils in de game waardoor het co-op spelen erg leuk wordt. Creatieve denkers bestuderen het gedrag van de verschillende soorten zombies en zorgen voor een goede verdedigingslijn, spelers die wat meer actie willen, trekken er op uit en scavengen het volgende dorp op zoek naar nieuwe items. En als je doelloos wilt tuinieren of houthakken dan kan dat ook prima.

Ik durf ook best te zeggen dat deze game in je eentje weinig aan is, het wordt pas leuk met 2 of meer spelers. En ach, de technische issues en houterige animatie leveren soms ook hilarische momenten op.

7-days-to-die-screenshot_1920.0.0

Conclusie

Crashes, mega-framedrops, slechte graphics, audio, animaties en physics tegenover een ontzettend leuk concept. Creatievelingen die beweren een zombie-apocalypse te kunnen overleven, kunnen zichzelf bewijzen, de game heeft alles wat je nodig hebt.

Rationeel gezien zou ik deze game moeten afschieten met een 3,4 maar dat ga ik niet doen. Het concept is een mix van andere games wat op deze manier erg goed werkt. Daarnaast vermaak ik me ontzettend met de game en uiteindelijk is het mijn subjectieve cijfer op basis van mijn ervaring, en wat voor cijfer past daarbij? Wat mij betreft een dikke 7,5.

RECENSIES OVERZICHT
7 Days to Die
75 %
review-7-days-to-minecraft-voor-volwassenenMin: <br> - Crashes<br> - Mega-framedrops<br> - Graphics<br> - Audio<br> - Animaties<br> - Physics<br> Plus: <br> + Physics<br> + Uitgebreid build- en craft-systeem<br> + Teamwork<br> + Veel mogelijkheden om je dag te vullen<br>
Abonneer
Abonneren op
1 Reactie
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Martin Katerberg
Martin Katerberg
8 jaren geleden

Vind het geluid best goed. Het is een geweldige game waar je weken plezier aan kan beleven als je het met vrienden speelt.