De nieuwe skate. moet nog jaren meegaan en voor iedereen toegankelijk worden. Maar gaan ze met de franchise richting de popie jopie cosmetic microtransacties hoek of tillen ze de franchise naar een hoger niveau?
De franchise skate. gaat afwijken van de sequels en introduceert juist een nieuwe skategame zonder pre- of sequels. Het moet voor meerdere platformen beschikbaar komen en cross-platform en cross-progression ondersteunen. Dus de nieuwe skate moet eigenlijk op zoveel mogelijk platformen beschikbaar zijn om zoveel mogelijk spelers te trekken. Er is zelfs een mobile versie in de maak.
De grootste afwijking van de franchise zit ‘m in het feit dat het free-to-play wordt. We krijgen altijd wel een beetje de rillingen van deze term omdat we nog niet weten wat we moeten verwachten omtrent de microtransacties in de game. Wordt het pay-to-win? Wordt er constant een pop-up laten zien met ”KOOP HIER DE IN-GAME CURRENCY EN CLAIM DIT KEKKE PAKJE”? De ontwikkelaar geeft in de video hierboven aan dat het in ieder geval niet gebruik zal maken lootboxes. Ze kijken naar bijvoorbeeld Apex Legends waar het uitgeven van geld puur optioneel is.
Wat is skate eigenlijk?
Ooit was er een tijd waarbij Tony Hawk Pro Skater de titel was op het gebied van skateboarden in games. Maar na Tony Hawk Pro Skater 4 waren er nog maar een paar leuke titels uit de franchise en het begon aardig stil te worden. Toen kwam ineens skate. uit. De skategame waarbij de camera ineens heel erg gefocust is op het skateboard en waarbij de controls ineens heel anders waren. skate. bood net als Tony Hawk Pro Skater een game met chille muziek, maar dit keer een grotere open wereld waarbij je opdrachten moest doen om punten te scoren waarmee je weer nieuwe dingen kon kopen. Het was behoorlijk verslavend. Skate 2 en Skate 3 volgden daar op en vooral die laatste was mede door de geniale ragdoll physics hilarisch om te spelen. Alles was groter en extremer in Skate 3.
Maar goed, in een notendop is skate dus een skateboard game met wat meer simulatie dan bijvoorbeeld de arcade besturing uit Tony Hawk Pro Skater. Je moet opdrachten voltooien in de stad waarmee je punten scoort en daar kan je weer meer spullen van kopen etc. Nu komt deze nieuwe skate en die legt meer de focus op het ragdoll physics gedeelte waarbij jouw karakter ”realistisch” valt. Het komt er eigenlijk op neer dat als jouw poppetje 1 keer schade heeft bij bijv. zijn arm, dat hij dan gelijk in z’n geheel neervalt als een levenloze pop, vandaar de term ‘ragdoll’. In de nieuwe skate die er aan zit te komen wordt er meer focus gelegd op parkour en samenspel. Skate ging eerst vooral om singleplayer lekker chill door de wereld heen banjeren met relaxte muziek en hilarische personages. Maar nu wordt het een gedeelde wereld? Wat vinden we daar van?
Eerlijk zullen we alles delen
Ik krijg gelijk Ubisoft kriebels bij de richting van de nieuwe skate. Waarom? Omdat iedereen in hetzelfde potje zit en waar iedereen zichzelf uitdrukt in zijn of haar kleding en waar je lekker ‘jezelf kunt zijn’ of juist ‘helemaal niet’. Je ziet tijdens jouw sessie dus overal skaters die de gekste dingen doen. Ik had zo’n vibe ook al bij Rider’s Republic van Ubisoft en hoewel de game leuk is, it just doesn’t hit te mark. Leuk dat je met z’n allen kunt skaten, maar het zal toch meer moeten bevatten dan een gedeelde wereld en parkour elementen om het leuk te maken multiplayer stijl. En ik ben nog niet overtuigd dat ze dat bij skate onder de knie hebben.
Enerzijds lijkt het mij dus ergens irritant om de in-game wereld te delen met andere spelers, maar anderzijds is het natuurlijk erg tof dat de game free-to-play is en iedereen mee kan doen. Games blijven toch leuker met vrienden, maar het zal meer moeten zijn dan alleen ‘lol trappen met vrienden omdat het kan’. Of dat was in ieder geval het antwoord van Rare op mijn vraag in 2016 waarom ik Sea of Thieves zou moeten gaan spelen. We hebben meer nodig. Meer doelen. Dus een goed progressie systeem in skate zal heel belangrijk zijn. En dat progressie systeem moet dus niet verstoord worden door de microtransacties. We zien nu systemen zoals bij Rocket League waar je met de Rocket Pass extra cosmetics kunt unlocken op het moment dat je progressie boekt. Fall Guys doet dit bijvoorbeeld ook en daar heb ik dan niks op tegen. Als het maar eerlijk voelt en niet nutteloos dat je ‘gratis’ speelt.
De toekomst
Zal het de ontwikkelaar lukken om een franchise als skate. te laten draaien met nieuwe seizoenen elk jaar en misschien wel weer Season Passes. Een echte Game-As-A-Service titel? De tijd zal het ons leren. Ik vind het gewaagd, maar ergens ook wel nodig om het roer om te gooien met deze franchise. Skate heeft nogal last van een vocal minority waarbij 10 000 mensen roepen om een volgende skate. game. Maar van die 10 000 kan de ontwikkelaar niet leven als het een titel uitbrengt. Door free-to-play te gaan maken nieuwe spelers kennis met deze franchise en kunnen ze ontdekken of ze het iets vinden of niet.
Wat betreft het gedeelde open wereld principe en parkour elementen zie ik het nog wel als een soort volgend niveau van de franchise. In Tony Hawk Pro Skater zag je op een gegeven moment ook dat je ineens kon lopen met je skateboard enzo, of aan auto’s hangen. Parkour is echter wel even iets anders dan skateboarden, dus hopelijk halen ze niet teveel op hun hals door deze richting te kiezen.