Betere graphics = meer geld lappen. Wat vinden we hier van in tijden van Smart Delivery?

Rockstar casht voor de derde keer met GTA5 op Xbox want ook met deze versie zul je gewoon geld moeten neerleggen. Ja, in een tijdperk waar ontwikkelaars allemaal gratis updates doorvoeren, zien we dat Rockstar’s omzet nog niet hoog genoeg is. Hoezo smart delivery? Gewoon betalen! Zoals je in het artikel van gisteren al kon lezen, worden er verschillende zaken verbeterd met deze Enhanced Edition zodat jouw krachtige console volop wordt benut.

Wat opvalt is dat je op de Xbox meer cash moet neerleggen dan op de Playstation. Rockstar heeft één of andere deal met Sony gemaakt zoals we al eerder zagen op de E3 een paar jaar geleden in de trailer. GTA Online komt als standalone titel op de markt en zal voor Playstation bezitters gratis zijn tot 14 juni. Voor Xbox bezitters zal GTA Online 10 dollar kosten (en waarschijnlijk dus 10 euro). De bundel van GTA Online met Story mode kost dan 20 dollar (lees euro). Op de Playstation kost deze de helft daarvan, dus 10 dollar.

Na 14 juni worden de prijzen gelijk getrokken. Dan betaal je op elk platform 20 dollar voor GTA Online en 40 dollar voor Online + Story mode.

PlayStation 5, tot 14 Juni:

  • GTA Online: Gratis
  • GTA Online en Story Mode: $9.99 (€)

Xbox Series X/S, tot 14 Juni:

  • GTA Online: $9.99 (€)
  • GTA Online en Story Mode: $19.99 (€)

PS5 en Xbox Series X/S, na 14 Juni:

  • GTA Online $19.99 (€)
  • GTA Online en Story Mode: $39.99 (€)

Op verschillende websites lees ik koppen als ”GTA5 voordelig te halen” en ”Prijs valt mee voor nieuwe GTA5” terwijl ik als Xbox bezitter alleen maar denk: ”Waarom krijg ik deze update niet gratis met Smart Delivery?”. Ben ik nu al zo verwend geraakt of is het enigszins een cashgrab van Rockstar om dit soort prijzen te gaan vragen voor een game van 9 jaar oud? Zeker bij GTA: Online zijn er een paar gedachtegangen. We krijgen namelijk wel echt een nieuw soort GTA: Online met Career Builder om een frisse start te maken. Maar waarom betalen we opnieuw voor een game waar ook in-game allerlei manieren zijn om geld uit de speler te trekken? Waarom, als we GTA Online al jaren spelen op de Xbox One, moeten we betalen als we dit voort willen zetten op de nieuwe Xbox? Voor een paar graphics upgrades? Is GTA: Online niet al een enorm renderende game voor de ontwikkelaar of moet dit geen rol spelen op de markt?

Wat vinden jullie? Vinden we het prima om net als voorheen te betalen voor grafische upgrades? Maakt het uit als een ontwikkelaar al jaren profiteert van een game die zodanig goed is gemaakt dat het de euro’s waard is? Moeten we juist blij zijn met tijdelijk lagere prijzen als transitieperiode? Laat het weten op onze Discord (check de tekst hieronder).

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties