Het blijkt dat Microsoft een duizelingwekkend bedrag uitgeeft om third-party ontwikkelaars en uitgevers over te halen hun games op Xbox Game Pass te zetten. Volgens een nieuw rapport van Bloomberg spendeert Microsoft elk jaar maar liefst 1 miljard dollar (!) om dit voor elkaar te krijgen. Waarom dit bedrag en wat is de strategie?

Microsoft zou miljoenen dollars vooraf bieden aan kleinere uitgevers om hun games beschikbaar te maken op de abonnementsdienst. Je kunt je voorstellen dat de deals voor nieuwe games wel wat hoger uitvallen dan voor oudere titels. Vooral als je bedenkt dat een game direct bij launch op Game Pass terechtkomt.

Phil Spencer, de grote baas van Microsoft Gaming, vertelde eerder dat er geen standaardmanier is voor hoe de Game Pass-deals worden geregeld. En dat klinkt misschien een beetje ongeorganiseerd, maar volgens Spencer werkt het gewoon. Soms financieren ze de volledige ontwikkeling van een game, en dan mag die game ook gewoon verkocht worden op PlayStation, Steam of in de winkel, terwijl Microsoft lekker kan pronken met nóg een nieuwe Game Pass-titel. “De ontwikkelaars hoeven zich geen zorgen te maken over het financiële risico, de game komt er sowieso. Wij krijgen ‘m bij de release, zij kunnen er verder mee doen wat ze willen. Dat zou een rechtstreekse betaling zijn aan een ontwikkelaar,” aldus Spencer.

De vele manieren van deals maken

Maar het gaat niet altijd zo. In sommige gevallen is een game al af en dan maakt Microsoft gewoon een cashdeal om de game naar Game Pass te brengen. Andere deals draaien juist weer om het gebruik van een game en hoeveel er in-game verdiend wordt met microtransacties.

Spencer erkent ook dat Microsoft niet alle antwoorden heeft. “We staan open voor experimenten met verschillende partners, want we denken echt niet dat we alles al hebben uitgedokterd. Toen we begonnen, baseerden we onze deals op gebruik. De meeste partners begrepen dat wel, maar ze zeiden toch: ‘Ja, mooi, maar we geloven er niks van, betaal ons gewoon vooraf.’’

Niet iedereen gaat mee in de hype

Ondanks de grote bedragen wil niet elke uitgever zijn games op Game Pass zetten. Neem Strauss Zelnick, de baas van Take-Two (denk aan GTA en Red Dead), die zegt dat het geen enkele zin heeft om zijn grote games op Game Pass te lanceren. Hij zegt dit al langer, maar Take-Two heeft in het verleden wel oudere titels naar Game Pass gebracht, zoals GTA V en Red Dead Redemption II. Beide games zijn inmiddels weer uit de catalogus gehaald.

Recent sprak Zelnick ook nog over Microsoft’s keuze om Call of Duty: Black Ops 6 op Game Pass te gooien bij de release. Hij denkt dat het tijdelijk helpt om nieuwe leden aan te trekken, maar de echte vraag blijft of het op lange termijn zinvol is om gloednieuwe games op zo’n abonnementsdienst te zetten.

Wat denk jij? Is die 1 miljard per jaar het waard?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties