Microsoft heeft vandaag 1900 werknemers ontslagen die actief waren binnen de gamingdivisies van de Amerikaanse techgigant.

De ontslagen betreffen voornamelijk personeel van het recent overgenomen Activision-Blizzard-King, maar ook zijn er medewerkers ontslagen die bij Xbox en Bethesda-Zenimax werkzaam waren. Het aantal ontslagen bedraagt met circa 8% een enorme omvang van het totale personeelsbestand binnen de Microsoft Gaming divisie.

In een interne memo (in handen van The Verge) laat Phil Spencer (CEO Microsoft Gaming) weten dat de ontslagen een moeilijke beslissing zijn geweest. De ontslagen zouden nodig zijn om de gamingdivisie financieel gezond te houden. ‘Samen (lees: Microsoft en Activision-Blizzard) hebben we prioriteiten gesteld (…) en ervoor gezorgd dat we allemaal op één lijn liggen wat betreft de beste groeimogelijkheden. Als onderdeel van dit proces hebben we de pijnlijke beslissing genomen om de omvang van ons gaming personeelsbestand met ongeveer 1900 functies te verminderen, uit een team van 22.000 mensen’.

In het memo aan het personeel laat Spencer weten dat ‘de mensen die rechtstreeks getroffen worden allemaal een belangrijke rol hebben gespeeld in het succes van Activision-Blizzard, ZeniMax en de Xbox-teams’ en dat zij ’trots zijn op alles wat ze hier hebben bereikt’. Spencer laat verder weten dankbaar te voor alle creativiteit, passie en toewijding die de medewerkers hebben gebracht in het ontwikkelen van games. ‘We zullen volledige ondersteuning bieden aan degenen die getroffen worden tijdens de overgang, inclusief ontslagvergoedingen die in overeenstemming zijn met de lokale arbeidswetten’.

De ontslagen bij Microsoft volgen in een reeks ontslagen die afgelopen maanden meerdere bedrijven in de gamesindustrie hebben getroffen. Ontwikkelaars van videogames staan voor onzekere tijden, mede door een industrie die onderhevig is aan veranderingen door overnames en technologische ontwikkelingen.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties