In de geschiedenis van de mensheid, zijn er altijd ‘crisispunten’ geweest. Niet zozeer negatief, maar het duidt een punt aan waar een verandering zo abrupt is, dat het impact heeft op de wereld. Denk aan kruit, het kompas en schrift. Daar kan je misschien binnenkort de verkoop van jouw digitale games aan toevoegen.
De vergelijking hierboven is misschien een beetje overdreven en ridicuul, maar ik wil toch benadrukken dat dit best een belangrijk punt is, want wat staat ons te wachten? Gisteren kwam een plaatje op Reddit online met een Xbox enquête waar spelers wordt gevraagd of ze hun digitale game voor 10% van de Store prijs zouden willen verkopen.
Nu vind ik 6 euro voor je spel van 60 euro nogal weinig. Maar als je spellen hebt uitgespeeld en je gaat ze toch nooit meer spelen, dan is het misschien niet zo erg. Het feit dat ik bij de inleiding aangeef dat digitale verkoop een eventueel crisispunt is, doe ik omdat tot nu toe alleen fysieke verkoop een tweede leven had. Als je digitale games koopt, kan je bijvoorbeeld game sharing doen, maar een game verkopen zat er niet in. Als daar verandering in komt door Microsoft met dit soort peilingen van meningen, kan dat best interessant worden.
10% is wat mij betreft wel belachelijk laag. 50% zou minimaal zijn voor mij althans. Van de huidige nieuwwaarde dan. Bijvoorbeeld Just Cause 3, nieuw aangeschaft voor 70, – nu te koop voor 39,95. 19,90 zou ik redelijk vinden. Maar dan nog. Dan verkoop ik het terug aan Microsoft? En wat levert het dan op voor Microsoft? Het is immers digitaal. Veel vragen nog in ieder geval.
Zeker weten! Inderdaad nog veel vragen. Worden de teruggenomen games dan goedkoper? Lijkt mij niet, want het is digitaal, dus het is niet zo dat de fysieke eigenschappen van het product zijn verouderd/gebruikt. 50% zie ik niet gebeuren, want dan kan je Just Cause 3 volgend jaar nog voor zo veel verkopen terwijl het al ‘oud’ is. Misschien een bepaald termijn waar games een deel van het percentage waard zijn? Jaar 1 = 40%, jaar 2 = 20%. In ieder geval is 10% te weinig.