Microsoft is op dit moment met de FTC (Federal Trade Commission) aan het vechten om de 69 miljard dollar kostende overname van Activision Blizzard. In dat gevecht kiest Microsoft ervoor om uitspraken te doen die misschien zwart-wit zijn, maar strategisch goed gekozen worden.

Het is natuurlijk opmerkelijk wanneer een console fabrikant openlijk zegt dat het de ‘console oorlog’ heeft verloren, maar dat is wel wat er is gebeurd met Microsoft die zegt dat de Xbox de ‘console oorlog’ al verliest sinds 2001. Ik heb het hier over de console oorlog tussen haakjes omdat het puur gaat over de dominantie op de game markt qua aantal verkochte consoles. In mijn ogen was dit begin zeroes tussen Sony, Microsoft en Nintendo meer een ding dan nu omdat het verdienmodel ontzettend is veranderd en Nintendo z’n eigen koers vaart. Sony denkt nog altijd ouderwets en traditioneel in het aantal verkochte consoles en games (wat ook wel hoort bij de Japanse cultuur, heb ik gemerkt) en Microsoft is juist bezig met het maken van meerdere inkomstenstromen en probeert miljarden gamers te bereiken met de Game Pass i.p.v. het aantal verkochte consoles.

Nu Microsoft het gerechtshof moet overtuigen dat de overname van Activision Blizzard bij lange na niet zo dramatisch en impactvol is als bange en jankende Sony doet voordoen, is het dus tijd om uitspraken te doen over hoe het er voor staat met Xbox. Als we weer onze oude bril op doen van het aantal verkochte consoles om succes te meten, dan zien we in deze generatie van de Xbox Series consoles dat de teller op 21 miljoen staat. Bij de PS5 is dat 36 miljoen. Dat is een flink verschil.

Microsoft heeft gezegd dat het op heeft gegeven wat betreft het aantal verkochte consoles en nu juist is gericht op de Game Pass strategie met zoveel mogelijk abonnees. Xbox genereert winst door games te verkopen, maar de consoles worden altijd nog met verlies aan de gamer verkocht.

Waarom doet Microsoft deze uitspraak? Zoals ik al aangaf gebeurt dit omdat Microsoft het gerechtshof moet overtuigen dat de impact op de markt niet heel groot is als zij Activision Blizzard overnemen. Als MS de positie van underdog aan neemt en erkent dat Sony een veel grotere marktaandeel heeft, dan is de kans op slagen voor de overname veel groter dan wanneer Microsoft doet alsof het al heel veel successen heeft behaald en nog groter wil worden.

De strijd om de overname gaat door. Wat er ook uitkomt, we hebben gezien dat Sony haar ware angsten heeft getoond en wellicht toch teveel leunt op traditionele manieren om successen te behalen. Als blijkt dat iemand aan die inkomsten komt, dan is de almachtige Sony toch ineens niet zo almachtig meer.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties