Mijn gebeden zijn verhoord. De game goden hebben meegeluisterd met onze podcast en hebben mijn wens voor een Max Payne remake in vervulling laten gaan.

In dit geval zijn de game goden Remedy en Rockstar zelf. In een aankondiging leren we dat ze bezig zijn met een remake van de eerste twee Max Payne games voor de pc, Xbox Series S|X en Playstation 5. Rockstar financiert het project en Remedy gaat er mee aan de slag. Dat is maar goed ook want Rockstar ging toen zelf aan de slag met Max Payne 3 en dat deed toen een beetje pijn. Dat was de actie van Max Payne maar verder raakte het niet de toon van de eerste twee delen.

Waarschijnlijk gaan de remakes draaien op Remedy’s Northlight engine die je al kent van Control en bijv. Alan Wake 2 die er nog aan zit te komen. Dat is wel goed nieuws want met name Control is grafisch een indrukwekkende titel. Remedy zal deze remakes als volwaardige triple A titels behandelen, dus verwacht geen GTA Trilogie behandeling zoals Rockstar dat onlangs deed.

Max Payne 1 en 2, even terug in de tijd

Voor de lezers die niet meer zo goed weten waar het om ging in Max Payne of die simpelweg na die tijd zijn geboren, geef ik even een opfrisser. Max Payne werd ontwikkeld door Remedy in samenwerking met Rockstar en kwam in 2001 uit toen ”bullet time” helemaal een ding was door de film The Matrix. Max Payne is een third-person shooter en onderscheidde zich van andere games doordat het ”bullet time” in de game toepaste. Het houdt simpelweg in dat de wereld vertraagt, jij meer tijd krijgt om je vijanden te beschieten en vervolgens weer door te gaan.

En zo ziet dat er uit in Max Payne:

Max Payne had een unieke stijl. Je ziet in de video hierboven dat de graphics nu behoorlijk gedateerd zijn, maar toen was het helemaal de shit. Het is ook grappig om te zien dat Remedy oprichter Sam Lake zijn gezicht leende voor Max Payne destijds. Wat de game nog unieker maakte was de manier van cutscenes. Het was een stripverhaal met de stem van Max Payne die het verhaal vertelde. De strips waren een soort van foto’s in getekende stijl en het geheel bevatte behoorlijk veel noir elementen.

Twee jaar later kwam Max Payne 2 met enorm verbeterde graphics maar vooral verbeterde physics. Allerlei losse objecten in de gebouwen konden opeens langs je oren vliegen door een granaat of kogels. Destijds had alleen Half Life 2 – die een jaar later kwam – als één van de weinige games zulke physics waar je de neiging had om in het level rond te blijven spelen met allerlei objecten door er op te schieten. Max Payne 2 zet de stijl van deel 1 door qua noir elementen, maar bevatte in mijn beleving al meer kleur dan het grimmige eerste deel. Toch was het vervolg ook zeer vermakelijk.

Waarom wil ik een remake? Het is 20 jaar geleden dat de games uit kwamen en we lijken wel lichtjaren verder sinds die tijd op het gebied van graphics. De gameplay van toen is simpel en ik zou eigenlijk niet weten of het de tand des tijds zal doorstaan. Wellicht weet Remedy het interessanter te maken dan voorheen door er meer uitdaging in te verwerken. De games zijn ook niet per se heel lang. Als je ze één keer hebt uitgespeeld zul je ze niet zo snel weer oppikken. Desalniettemin kijk ik erg uit naar de eerste beelden die Remedy zal tonen van dit remake project. Het zal waarschijnlijk nog jaren duren, maar het feit dat het komt is al erg fijn!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties