De consoles missen op dit moment goede single player shooters. Gelukkig kunnen we binnenkort griezelen en knallen in de ruimte met Prey. Uw favoriete redacteuren Jeffrey en Domingo reden naar het kantoor van Bethesda om hun nieuwe game eens uitvoerig te checken!
Prey was één van de laatste games die ik gespeeld heb op de Xbox 360. De game wist mij te boeien vanwege de vele gore, de vreemde wapens en de puzzels met zwaartekracht. Toen Bethesda besloot om een nieuwe Prey te maken (na het annuleren van Prey 2) was ik direct enthousiast. Want goede games maken, dat kan Bethesda zeker.
“Push the fat man”
Tijdens onze hands-on met Prey kregen we een demo die ons naar het begin van de game brengt. Nadat we besloten hadden om als man (je kan kiezen) te spelen begonnen we. Ik ga jullie het verhaal besparen, dit moet je zelf gewoon beleven. Wel wil ik even de hilarische vragenlijst benoemen. In het begin mag je kiezen wat je zou doen als je in zou zien dat mensen gaan sterven en je ze kon redden. Een antwoord die in veel van deze vragen zat was ‘push the fat man’. De conclusie uit deze vragenlijst is dat dikke mannen niet veilig zijn voor Jeff en mij. Mocht je het wel willen weten, check dan bovenstaande video. Wat direct opvalt is hoe af de game al voelt. Het appartement van hoofdrolspeler Morgan Yu ziet er grafisch strak uit en ook het uitzicht buiten is in één woord schitterend. De game wordt gemaakt door Arkane, de studio achter Dishonored en dat merk je aan de graphics en de besturing.
Verkennen en bureaustoelen neerslaan
Op ruimteschip Talos I ligt de focus duidelijk op verkennen. Zo heb je meerdere manieren om ergens te komen. Ga je op zoek naar een geheime ventilatieschacht, of zoek je liever naar een keycard die gewoon de deur opent. Het verkennen in Prey is leuk en uitnodigend. Hier schuilt echter ook het gevaar.
Talos I is namelijk overlopen door de Typhons, een aliënras dat uit meerdere soorten bestaat. Het soort waar wij het mee aan de stok kregen, waren de Mimic. Dit zijn soort spinnen die alle kanten opspringen en je uiteraard aanvallen. Het gevaarlijke aan de Mimic is het feit dat ze zich camoufleren als normale objecten. Denk aan een bureaustoel, theekopje of zelfs een vuilnisbak. In combinatie met het ontdekken een fantastische combinatie!
Gelukkig hoefden Jeff en ik niet met blote handen te knokken. Al vroeg in de game kregen we een moersleutel ter beschikking waarmee we Mimic vol op hun lelijke muil sloegen. Niet veel later werd de GLOO Cannon aan ons assortiment toegevoegd. Hiermee konden we vijanden tijdelijk in een bal lijm vastzetten. Het wapen kon echter ook gebruikt worden om plateau’s te creëren om op hogere plekken te komen. De GLOO Cannon doet geen schade, maar is een tactische oplossing bij veel vijanden, even vastzetten met GLOO en vervolgens kapot slaan met de moersleutel. Een shotgun kwam ons later ook nog assisteren.
Goed voor het milieu
Prey geeft spelers een interessant upgrade systeem. Aan de hand van neuromods (die je in je oog steekt) kun je nieuwe skills vrij spelen. Zo heb je de mogelijkheid om meer health te krijgen, maar kun je ook kiezen om te gaan hacken of dingen te repareren. Wat je ook kiest, alles heeft een tactisch voordeel, zeker in gevechten. Een andere leuke toevoeging is de recycle machine. Hier gooi je naar wens je spullen in om het te laten recyclen tot blokjes. Vervolgens kun je die blokken gebruiken om nieuwe wapens of ammo te maken, oh yeah!
Mijn eerste indruk van de nieuwe Prey is een goede. De game weet te boeien en is toegankelijk. Grafisch is de game tiptop in orde. Tijdens mijn speelsessie kreeg ik wel vaak het idee dat ik Bioshock in de ruimte aan het spelen was, al is dit absoluut geen ramp. Het ontdekken gaat zorgen voor veel uren speelplezier. Bethesda weet waar ze mee bezig zijn.
Omcirkel 5 mei alvast in je agenda, niet voor bevrijdingsdag, maar voor de release van Prey!