Halo start epische redemption arc met Unreal Engine 5

Net op het moment dat we voor ons gevoel Halo hebben afgeschreven, komt er een video online. Een video die ons hoop geeft. Een video met beelden van de toekomst van Halo.

Laten we eerst even het officiële gedeelte bekijken van Xbox Wire. Wat was er aan de hand? Aan het eind van de Halo World Championship in Seattle kwam er ineens een video op het scherm. Er werden geen beelden getoond van voorheen, maar juist nieuwe beelden. Niet zomaar beelden, maar renders die met Unreal Engine 5 gemaakt zijn. Laten ze nou een fanproject zien? Halo had toch een eigen engine? Dat klopt.

Wat blijkt? Alle toekomstige Halo-projecten worden met deze engine gebouwd. En naast dit nieuws is er nog meer, want 343 Industries verandert van naam en gaat voortaan door het leven als Halo Studios. Het mag duidelijk zijn: we staan aan het begin van een nieuw tijdperk voor deze legendarische franchise. Dat is zeer welkom!

Studiohoofd Pierre Hintze ziet dit niet als een breuk met het verleden, maar meer als een grote stap vooruit:

“Als je naar de geschiedenis van Halo kijkt, heb je Bungie, je hebt 343 Industries en nu gaan we een derde hoofdstuk in. We willen niet alleen sneller kunnen ontwikkelen, maar ook op een andere manier. Vandaag zetten we die eerste stap richting de toekomst.”

De overstap naar Unreal

De beslissing om te switchen van de eigen Slipspace-engine naar Unreal heeft nogal wat voeten in de aarde. De reden? Slipspace kostte gewoon te veel tijd en energie om te onderhouden. Terwijl het team eigenlijk bezig zou moeten zijn met het maken van games, waren ze vooral bezig met het ontwikkelen van tools om die games überhaupt te kunnen bouwen. Elizabeth van Wyck, COO van Halo Studios, legt het simpel uit:

“De verwachtingen van gamers zijn veranderd. Ze willen sneller nieuwe content en daar moesten we op inspelen. De overstap naar Unreal helpt ons daarbij.”

Daarnaast is Unreal gewoon een stuk toegankelijker voor nieuw talent. Waar nieuwe mensen bij 343 eerst maanden bezig waren om Slipspace onder de knie te krijgen, kennen de meeste developers Unreal al door en door. Dit verkort de inwerktijd, waardoor er sneller aan nieuwe games gewerkt kan worden.

Een testproject: Project Foundry

Voordat het team volledig in Unreal ging bouwen, wilden ze het eerst goed testen. En dat resulteerde in Project Foundry, een onderzoeksproject dat als doel had om te kijken of Unreal echt de juiste keuze was. Wat we in die eerste video zagen, kwam dus uit Foundry.

Van Wyck is er duidelijk over: dit was niet zomaar een tech-demo, maar een echte test van wat mogelijk is:

“Alles wat we hebben laten zien, is gebouwd volgens dezelfde standaarden als een echte game. We willen niet dat mensen straks iets anders krijgen dan wat ze verwachten. Wat je in Foundry zag, zou zomaar in onze toekomstige games kunnen belanden.”

De toekomst van Halo

Project Foundry heeft een aantal indrukwekkende beelden laten zien. We zagen bijvoorbeeld een klassieke Pacific Northwest biome, maar dan zoals je die nog nooit hebt gezien: met watervallen, bergen en bijna belachelijk veel details in de flore en fauna. Daarnaast was er een ijswereld en een gebied dat compleet overgenomen was door The Flood. Kortom: het zag er allemaal ontzettend veelbelovend uit. Het zag er overigens ook uit als alle biomen uit Halo 1. Remake, anyone?

Maar nog belangrijker dan de beelden zelf is de manier waarop Halo Studios dit heeft aangepakt. Waar vroeger veel tijd werd verspild aan het maken van tech-demos die niet representatief waren voor het eindproduct, is Foundry gebouwd als een echte basis voor de toekomst van Halo.

Hintze vat het goed samen: “Ons doel is dat het merendeel van wat je in Foundry zag, terugkomt in onze toekomstige games. Dit is niet zomaar een experiment, dit is de toekomst van Halo.”

Oh ja, ook nog leuk om te zien… de reacties op het Halo World Championship (de video start op het moment van de reactie). Ik had daar spontaan een traan gelaten als ik er had gezeten. Laten we hopen dat dit het begin markeert van Halo’s comeback. Desnoods rebooten ze de hele franchise en beginnen we weer bij deel 1, ook goed!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties