Maar liefst 5 jaar na release, is GTA 5 officieel het meest winstgevende commerciële product aller tijden! Dat is van de hele entertainment industrie inclusief boeken, films, cd’s, dvd’s etc. 

Het houdt gewoon niet op met dit spel! GTA 5 was al een regelrechte hit tijdens de release door de waanzinnige kwaliteit dat het spel biedt. Daar zijn ook vele awards voor gegeven. Dit jaar komt daar nog een prestigieuze mijlpaal bij. GTA 5 is, mede dankzij het online aspect, het meest winstgevende commerciële entertainment product in de industrie. Erg indrukwekkend!

We need the numbers!

Waar gaat het dan over? Volgens een rapport van MarketWatch heeft de game meer dan 6 miljard dollar opgebracht! 1 game! Met meer dan 90 miljoen verkochte exemplaren is GTA 5 het absolute toppunt. Na het rapport gelezen te hebben komt het er zelfs op neer dat dit exclusief microtransacties is. Het gaat puur om verkochte exemplaren. Natuurlijk heeft het online aspect er wel mee te maken, want de game blijft goed verkopen. Dat kan alleen maar als mensen behoefte blijven hebben aan deze game. Rockstar is ontzettend goed bezig met de post-launch ondersteuning van GTA Online en brengt gratis updates. Ik vind het dus ook wel een verdiende status van deze game.

Toch, als we dit gaan vergelijken, kom je op indrukwekkende inzichten uit. GTA 5 verslaat namelijk Star Wars, Gone with the Wind, Avatar en zelfs Michael Jackson’s ”Thriller” album is er niks bij. De film ‘Avatar’ bracht 2,8 miljard in het laatje. Dat is niet eens de helft van wat GTA5 heeft opgebracht met alleen al verkopen van het spel zelf.

Waarom dan?

In het rapport van MarketWatch wordt alles rondom de game uit de doeken gedaan. Natuurlijk heeft de hype mee geholpen, het nieuws over de martel scène in de game (oops, spoiler) en de status dat GTA inmiddels al had gekregen (lees ”dat is toch dat spel waar je hoeren kan neuken en neer kan slaan?”). Het is natuurlijk fantastisch nieuws voor de investeerders van Take Two, de uitgever van GTA 5. Als je ziet wat er nog op de kalender staat, zoals Red Dead Redemption 2 en de plannen voor een online component, zal het bedrijf er nog wel even warmpjes bij zitten.

Wel flauw dat bijvoorbeeld een game als World of Warcraft (WoW) dan weer niet meetelt. Het is een ander product dan GTA 5, gezien WoW een online game is en wordt uitgebreid met expansion packs. Op het toppunt had WoW 12 miljoen maandelijkse spelers die elk een prijs per maand betalen (13 dollar/euro). Grof gerekend kom je dan op 156 miljoen dollar per maand uit en dus 1,87 miljard dollar per jaar. De game is inmiddels 14 jaar oud. Anyways, misschien is het appels met peren vergelijken gezien je het over een betaalde dienst hebt bij WoW. Feit blijft dat GTA 5 het toppunt van entertainment is! Letterlijk en figuurlijk.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties