Project Scorpio, een console waar ik ongelofelijk enthousiast door ben geworden, steelt niet alleen mijn hart, maar ook die van hoge piefen bij EA.
EA stelt zich positief op tegenover de mid-cyclus console Project Scorpio. Waar je eerder zou verwachten dat er een nieuwe Xbox komt, is het nu gewoon nog één platform. EA ziet Scorpio als een kans om een grote globale gemeenschap te maken en dus ook meer spelers om hun producten aan te verkopen.
EA’s financieel directeur Blake Jorgensen laat het volgende weten:
”We blijven enthousiast over de groei van de consolemarkt. Ik denk dat de plannen die tijdens de E3 zijn aangekondigd wat betreft Xbox en Playstation erg positief voor de industrie zijn. Ik denk dat het tackelen van het compatibiliteitsprobleem omtrent consoles en software, bijvoorbeeld dat bepaalde consoles niet werken met bepaalde software, een groot pluspunt is.”
CEO Andrew Wilson wilde ook nog wat kwijt over mid-cycle consoles:
”Op macroniveau zijn we blij met wat Sony en Microsoft hebben aangekondigd. De realiteit voor ons is echter wederom dat, in een verbonden wereld, de liquiditeit van spelers heel belangrijk is [lees het vermogen om aan te passen – red.]. Wat we het laatste decennium hebben gezien, vooral bij de pc gamers, is dat de community is blijven groeien in een wereld waar het upgraden van hardware los staat van de eisen van software. Wat dat betekent, is dat ongeacht welk apparaat je ook hebt in een cyclus van 7 tot 10 jaar, je met een grotere community kan spelen. Deze mid-cyclus consoles hebben op deze manier een impact op de grootte en betrokkenheid van communities”
Ik ben het wel eens met Andrew Wilson. Wat je bijvoorbeeld met de Xbox 360 heel erg merkte nadat de Xbox One was aangekondigd, is dat mensen toch de kans krijgen om over te stappen op een ander merk zoals Sony’s Playstation 4. Een paar vrienden van mij zijn net schapen. Als de één de PS4 koopt omdat het goedkoper is, dan volgen zes andere vrienden en gaan ze met z’n allen online gamen.
Met Project Scorpio zal die breuk veel minder voorkomen omdat de spellen, de software, nog altijd voor hetzelfde platform blijven. Je vriendenlijst blijft intact, alleen sommige spelers spelen op een krachtiger apparaat (net als op de pc). Hierdoor kunnen clans en kleinere communities blijven bestaan en blijf je gewoon betrokken. Het zou namelijk zonde zijn als we over een paar jaar een breuk hebben in de community omdat drie mensen wel een nieuwe console kunnen veroorloven en zes andere mensen niet.
Wat betekent het voor de uitgever?
Wilson vertelt nog verder over wat het voor de uitgever betekent:
”We staan als uitgever in een sterke positie. We zijn al jaren bezig geweest voor meerdere platformen en meerdere consoles met schaalbare architecturen zoals op de pc. Dus de notie dat we opnieuw een ervaring moeten neerzetten die je omhoog of omlaag kan schalen voor een reeks consoles is ons niet onbekend (of het nou de eerste fase, de tweede fase of de derde fase is). Het is iets waar we erg enthousiast van worden omdat we kracht kunnen putten uit een verbonden wereld en kracht putten uit het feit dat het een vereiste is om deze schaalbare ervaringen neer te zetten die spelers verbonden houden.
Dus al met al is dit zeker goed voor de industrie. Het kan de cyclus van een console tot in het oneindige verlengen tot het punt waar we gewoon hardware en software upgrades doen en toch communities bij elkaar houden.”
Wat vinden jullie daarvan? Moeten we dat willen, dat een console net als de pc gewoon sterkere versies krijgt die je kan kopen, maar dat het platform hetzelfde blijft? Hierdoor kan je dus gewoon oude games blijven spelen en niet van console wisselen om de zoveel jaar. Of moeten we gewoon net als altijd een nieuwe console kopen met backward compatibility?