SlavicPunk: Oldtimer is een isometrische shooter-videogame, gebaseerd op de werken van Michał Gołkowski, een bekende Poolse sciencefiction- en fantasyschrijver. Hij creëerde het verhaal van Yanus – een privédetective met een bewogen verleden, die nu probeert een onverwachte zaak op te lossen rond een gestolen gegevensdrager, terwijl hij zijn eigen innerlijke demonen, de stedelijke bendes en een bijna almachtige corporatie bestrijdt die verantwoordelijk is voor de ondergang van de stad die hij ooit zijn thuis noemde.
De game biedt solide gevechts- en bewegingssystemen, evenals een modulair wapenupgradesysteem, waardoor spelers die door de donkere hoeken van de stad zwerven elke ontmoeting anders kunnen laten aanvoelen en eruit laten zien. Actievolle levels met stealth-elementen, hacken en het oplossen van omgevingspuzzels worden afgewisseld met langzamere sequenties van verkenning van de stad, zijmissies en storytelling.
Een unieke, inherent Slavische kijk op de cyberpunkwereld zal niemand onverschillig laten dankzij de scherpe, bijtende humor en een licht pessimistische kijk op de neon-grijze tinten van de omringende realiteit, terwijl het tegelijkertijd een broodnodige frisse wind door het genre laat waaien.
Als team stelden we ons de vraag: hoe zou de wereld er over een paar decennia uitzien? Hoe zou een hypothetische Centraal- en Oost-Europese stad en haar inwoners verschillen van bijvoorbeeld het L.A. van Blade Runner of het Neo Tokyo van Akira?
De pogingen om dit raadsel op te lossen hebben een enorme invloed gehad op de artistieke keuzes van de game, waaronder een mix van futuristische en sterk verouderde technologieën, de grimmige, brutalistische architectuur die typerend is voor de post-communistische landen, de niet zo voor de hand liggende morele keuzes van de personages en de vaak ruw geïmproviseerde, yank-and-tuck karakter en sfeer van een omgeving die overvol is met mensen die gedwongen worden om te gaan met de ongelijke verdeling van goederen en rijkdom, vaak afhankelijk van hun verstand en puur geluk om het tot de volgende salarisstrook te halen zonder hun verstand te verliezen.
Het verhaal van SlavicPunk laat zien dat er meer is dan op het eerste gezicht lijkt in deze dystopische versie van de toekomst, en het is aan de spelers om te ontdekken wat er onder de neon gloed en de betonnen straten ligt – Yanus helpen zijn laatste zaak op te lossen en ontdekken hoe brutaal en lelijk de waarheid werkelijk kan zijn.