Microsoft is dé grootste aandeelhouder in de computerindustrie. Bijna 90% van de computers draait op een besturingssysteem van Microsoft. Desondanks wordt de game-industrie steeds belangrijker en de Xbox speelt hier een immens grote rol in. 

100 miljard dollar industrie

Zoals iedereen weet draait het om miljoenen in de game-industrie. Iedere maand worden er nieuwe games gelanceerd. De ene game is nóg geavanceerder dan de andere. De ontwikkeling in deze industrie draait op volle toeren. Daarom heeft Microsoft onlangs aangegeven dat wij, de gamers, een nog belangrijkere rol gaan spelen en worden wij nog serieuzer genomen. Ondanks dat de game-industrie al 100 miljard dollar waard is, heeft de CEO van Microsoft, Satya Nadella, bekend gemaakt om nog meer te gaan investeren. Onder andere in het verbinden van de gamers op de verschillende platformen, zoals pc, console en mobile. Plus het uitbreiden van bepaalde services, waaronder Xbox Live, de Game Pass en het streamingsplatform Mixer.

De Xbox One S en X

Onlangs is natuurlijk de Xbox One X gelanceerd, de nieuwste en krachtigste console die Microsoft ooit heeft gemaakt. Natuurlijk heeft Microsoft ontzettend veel moeite gehad om het succes van PlayStation te evenaren, maar daar kan deze console eindelijk verandering in brengen.

De ontwikkeling van de Xbox One X is overigens niet tot stand gekomen omdat Microsoft wilde dat iedereen dé nieuwste console zou halen. Zij wilde de gebruiker het beste geven van wat zij op dit moment kunnen aanbieden. De Xbox One X, met zijn prijskaartje van bijna 500 euro, is en blijft namelijk nog steeds een premium console.

Daar komt nu dus de goedkopere Xbox One S om de hoek kijken. De Xbox One S kost ruim de helft minder dan de Xbox One X en heeft alsnog ontzettend veel te bieden. Hierdoor blijft de Xbox One S een belangrijke console voor Microsoft. Voor de nieuwe gebruikers, die nog nooit kennis hebben gemaakt met de Xbox, is dit namelijk een ontzettende goede instap.

Desondanks moeten we volgens Phil Spencer, de Executive Vice President van Xbox, verder kijken dan de Xbox. Hij gaf in een interview aan dat gamen in de toekomst een alleen maar grotere rol gaat spelen in het dagelijks leven. Hierbij hebben we het niet alleen maar over het gamen op console, maar ook op andere apparaten. We gaan namelijk een toekomst tegemoet waar de grens tussen echt en niet echt steeds meer gaat vervagen.

 ‘Definitief’ platform voor Backward Compatibility

Een van de nieuwere innovaties waarmee Spencer erg blij mee is, is de optie van Backward Compatibility. Bijna de helft van de Xbox gamers maakt hier gebruik van. Eén game waar dit duidelijk zichtbaar mee werd is Black Ops II. Toen deze game Backward Compatible werd, kwam de game terecht in de top 10 van meestverkochte games op dat moment. Terwijl Black Ops II toen al vijf jaar oud was!

De Xbox One S en de X zijn in de toekomst in staat om alle oude games te draaien. De oude games zullen op de Xbox One S en de Xbox One X beter draaien dan op de oude consoles. De games zullen namelijk een verbeterde framerate en resolutie hebben op de nieuwe consoles. Met de kwaliteit van de hedendaagse nieuwe televisies is dat ook wel nodig.

Ook gaf Spencer aan dat het niet belangrijk is hoe de games er uit zien op de nieuwe console, iets wat wel hoog in het vaandel staat bij Playstation. Hij is namelijk van mening dat een videogame veel meer is dan alleen maar een medium om je mee te vermaken. Het is namelijk een vorm van (media)kunst. Volgens hem is het erg belangrijk dat deze vorm van kunst met ons mee ontwikkeld en dat we hier ook van leren. Geen enkele game is perfect. Toch maken deze oude games onderdeel uit van onze geschiedenis en is het in Spencers ogen belangrijk dat de games ook nu nog speelbaar zijn. Zonder deze oude games hadden wij de hedendaagse vorm van games waarschijnlijk nooit ontdekt. Daarom moeten we deze oude games omarmen, moeten ze speelbaar zijn en kunnen we er zo ontzettend veel van leren.

Eén voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de game Tetris. De eerste speelbare versie is in 1984 uitgekomen. Mensen moeten nu, ruim 30 jaar later, nog steeds de mogelijkheid hebben om dit te kunnen spelen. Toentertijd was Tetris een magisch iets en mensen spelen nu nog steeds met ontzettend veel liefde deze game. Hetzelfde geldt voor Minecraft. Minecraft is inmiddels 9 jaar oud en het aantal nieuwe gebruikers stijgt nog steeds. Het is volgens Spencer ook geen fijn idee dat bepaalde games niet meer speelbaar zijn om technische redenen, zoals een verouderde console die niet meer wordt ondersteund door de nieuwste televisie. En nee, ondanks dat de games van vroeger wel beschikbaar zijn betekend het niet dat je iedere game van vroeger moét spelen. Het idee alleen dat het mogelijk is, is volgens Spencer al fijn. Dit is precies het gene wat zo mooi is aan de Xbox One S en de Xbox One X in combinatie met de Backward Compatibility optie.

Multi cross-platform

Xbox Live is één van de belangrijkste diensten van Microsoft in de afgelopen jaren. Inmiddels is het gamen op een console één van de grootst bloeiende industrieën ter wereld. Er zijn miljoenen gamers op de wereld die zich bevinden in een 100 miljoen dollar industrie. Het is erg belangrijk dat al deze gamers met elkaar kunnen communiceren én samen gamen. Je hebt mensen die graag gamen op hun telefoon, achter hun computer en natuurlijk op de console. De betrokkenheid van de gamers is voor een bedrijf als Microsoft erg belangrijk. Zij zijn namelijk de early adopters van nieuwe technologieën. Denk bijvoorbeeld aan physics, A.I. en 3D rendering. Gamers willen dat in hun games en Microsoft wil daar een speler in zijn, want zo zijn zij in staat om ook weer nieuwe technologieën te ontwikkelen.

Daarnaast is de game-industrie op de computer, namelijk Windows, ook ontzettend belangrijk. In de toekomst wil Microsoft Xbox Live alleen maar vergroten. Xbox Live is nu beschikbaar op de Xbox, iOS en Android, maar in de toekomst ook als multi cross-platform naar de Nintendo Switch en pc.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties