In The Good, The Bad and The Ugly blik ik terug op games die mij in 2022 bijgebleven zijn. Wat waren mijn hoogtepunten? En welke games hebben teleurgesteld?
Niet iedereen is er enthousiast over, maar persoonlijk houd ik er van: de eindejaarslijstjes! Ik vind het leuk om te lezen waar mijn collega’s en XBNL-vrienden zich mee vermaakt hebben en wat hun toppers waren. Want wat is er leuker dan gezellig met anderen over je hobby praten? Het enthousiasme werkt op mij aanstekelijk en ik hoop natuurlijk met deze bijdrage een wederdienst aan jullie te leveren!
The Good: een nek-aan-nek-race
Wat heb ik over The Good van 2022 lang getwijfeld. Mijn GOTY, de beste game van het jaar! Ik houd van allerlei soorten games en dat maakt het dan ook moeilijk te vergelijken. Een aantal hoogtepunten:
Cuphead bracht met The Delicous Last Course een fenomenaal vervolg uit. Deze ‘DLC’ heeft me weer 10 uur weten te vermaken en kost me waarschijnlijk ook 10 jaar van mijn leven, maar dat terzijde.
De nieuwe studio Interior/Night wist met haar debuut game As Dusk Falls (review) een schitterende verhalende game te brengen. Zelden wist een game ‘keuzes hebben consequenties’ zo goed in een game te verwerken. Als speler werd ik dan ook helemaal in het verhaal gezogen.
Van Nederlandse bodem kwam Horizon Forbidden West op de PlayStation uit. Aloy haar verhaal kreeg een waardig vervolg en op visueel vlak wist de game te schitteren. Een parel van een game die dit jaar bij lange na niet de aandacht gekregen heeft die het verdiend.
De uiteindelijke 1 vs. 1 voor mijn The Good van 2022 speelt zich af tussen Grounded en Elden Ring. Grounded is de game die ik het meest in 2022 gespeeld heb. Ruim 110 uur heb ik in de achtertuin van Obsidian doorgebracht. Vele avonden heb ik mij samen met Jeff, Pethor en Niels vermaakt en verwonderd. Grounded is de beste open wereld co-op survival RPG die ik in jaren gespeeld heb en ik ben er nog lang niet op uitgekeken. Maar het is uiteindelijk niet de beste game die ik in 2022 gespeeld heb.
Mijn persoonlijke The Good voor 2022 gaat naar Elden Ring. Elden Ring is de game die mij liet voelen dat er even geen plaats was voor andere games. Elden Ring slokte al mijn aandacht op, een gevoel dat ik sinds de Red Dead Redemption 2 en de Tall Tales van Sea of Thieves niet meer heb gehad. Mijn reis door de Lands Between begon met haat vanwege de ontoegankelijkheid van het verhaal en de gameplay, maar maakte na 100 uur plaats voor ontzag, verwondering en liefde voor de wereld die de ontwikkelaars van From Software hebben neergezet. Een meesterwerk en daarmee mijn The Good voor 2022!
The Bad: Een pijnlijk jaar
Echt slechte games heb ik dit jaar niet gespeeld. Tuurlijk zaten er games tussen die ik in ‘review termen’ een 5 of 6 gegeven heb, maar écht slechte games waren het niet. Wat dan wel?
Mijn The Bad van 2022 was een strijd tussen het hypocriete gejank van Sony en het in mijn ogen teleurstellende jaar van de Xbox Game Studios.
Diverse rechtszaken hebben meer inzage verschaft in de schijnheilige praktijken die de gamesindustrie kan kenmerken. Ik noem er een paar uit de koker van team PlayStation: geld betalen om te voorkomen dat games in de Game Pass belanden, crossprogressie en crossplay tegenwerken, exclusiviteitsdeals voor in-game content afdwingen, prijzen van games en consoles in tijden van een mondiale crisis verhogen zonder alternatieven te bieden en feiten verdraaien om overnames dwars te liggen. Door het openbaar maken van juridische documenten hebben we in (2021 en) 2022 als consument een kant van de gamesindustrie gezien waar de honden geen brood van lusten. De gamesindustrie is inmiddels een miljardenindustrie en eigenlijk zou het me dan ook niet moeten verbazen, maar toch. Sony lijkt geen middel onbenut te laten om hun marktleiderspositie te handhaven (wat logisch is), maar dat gaat mijns inziens ten kosten van ons als gamers.
De dubieuze prijs voor The Bad van 2022 reik ik echter niet aan Sony uit. Uiteindelijk is de teleurstelling voor hetgeen je veracht niet zo groot als voor hetgeen je lief hebt. En in mijn geval klopt mijn hart net iets sneller voor Xbox en haar games en studios. Waar we in 2020 en 2021 goed zijn verwend, schitterden de Xbox Game Studios in 2022 in afwezigheid.
Natuurlijk heeft het team van de Xbox Game Studios met As Dusk Falls en High On Life toppers uitgebracht en zijn de online multiplayer games van de Xbox Game Studios heer-en-meester in het onderhouden van de playerbase. Dat neemt echter niet weg dat van de +25 studios er vrijwel niets geleverd is. Redfall is uitgesteld. Starfield is uitgesteld. InXile horen we niets van. Bij The Coalition is het stil. Bij de ‘AAAA studio’ The Initiative horen we de krekels. De plannen van Rare met Everwild zijn vaag. Compulsion Games heeft een prachtige nieuwe website, maar waar zijn de games? Ninja Theory werkt aan meerdere projecten, maar de tijdslijn is volstrekt onduidelijk. En zo kan ik nog wel even doorgaan. De enige studio die het jaar enigszins heeft weten te redden zijn de ontwikkelaars van Obsidian Entertainment met Pentiment (review) en Grounded. En natuurlijk de uitstekende deals die voor Xbox Game Pass gesloten zijn.
Of 2023 een kantelpunt gaat brengen moeten we nog bezien. Belangrijk voor 2023 en verder is dat er continuïteit en voorspelbaarheid in de output van Xbox Game Studios games gaat ontstaan.
The Ugly: man, man, man, wat een ellende
En tot slot, The Ugly van 2022: Halo Infinite (review). Een echte Halo-fan ben ik niet. Maar als fan van Xbox is het wel pijnlijk om te zien hoe de vaandeldrager van het merk Xbox in no-time zich tot zorgenkindje ontwikkeld heeft. Waar Xbox voorheen rustte op de brede schouders van Master Chief, lijkt de franchise nu met sleeptouw voort getrokken te worden.
In 2020 werd Halo Infinite uitgesteld, dat bleek een uitstekende beslissing. Eind 2021 hebben de meeste spelers zich een aantal weken prima met de game vermaakt, maar sinds begin 2022 gaat het alleen maar bergafwaarts. Er blijkt een grootschalig gebrek aan content, co-op werd opnieuw uitgesteld, split-screen werd definitief geannuleerd en op seizoen 3 zijn spelers nu al maanden aan het wachten. De playerbase is van enkele miljoenen spelers gezakt naar een aantal dat waarschijnlijk handmatig geteld kan worden. Het is pijnlijk, te meer omdat ik wel de indruk heb dat het team vol passie is en het aan resources niet lijkt te ontbreken. Hopelijk schijnt er ligt aan het einde van de tunnel, want de liefde bij gamers voor deze franchise is groot!
Op naar 2023!
Er is genoeg te spelen en met Xbox Game Pass is de backlog groter dan ooit. In 2023 wil ik beginnen met een aantal pareltjes te gaan spelen, waar ik vooralsnog niet aan toegekomen ben. Om vervolgens vanaf februari weer lekker met nieuwe games aan de slag te gaan.
Wat waren jouw hoogtepunten van 2022? En naar welke games in het nieuwe jaar kijk je het meest uit?