Het goud voor de toekomst, ook voor oplichters
Ruim een maand geleden is op deze website het artikel verschenen: Retro gaming, het goud van de toekomst. Toen ik door xboxnederland.nl werd benaderd voor het schrijven van columns, had ik niet voorzien dat dit artikel uitgangspunt zou worden voor mijn komende columns.
De laatste jaren zit de populariteit van retro gamen in de lift. De jeugd van eind jaren ’80 en begin jaren ’90 zijn inmiddels uitgegroeid tot volwassen mannen die het financieel ruimer hebben dan destijds. Dit heeft tot resultaat dat een aantal van hen hun jeugdsentiment weer willen ervaren en de spellen die zij als tieners op de rommelmarkt verkochten voor een gulden, wederom aanschaffen. Overigens is dit slechts een gedeelte van de geïnteresseerden in retro games, geïnteresseerden zijn er van jong tot oud. Onlangs had ik een interview met Game Over?!, een gameshop uit Amsterdam. die mij over de ruime interesse onder de bevolking in retro games vertelde. Dit interview is overigens nog op YouTube te bekijken.
De prijs van alle goederen en diensten worden bepaald door de vraag naar en het aanbod van deze goederen en diensten. Zoals al eerder vermeld zit de populariteit van retro gamen de laatste jaren in de lift. De prijsstijging van de ietwat zeldzamere retro games is te vergelijken met de stijging van de staatsschuld vandaag de dag. Dit heeft een aantal positieve en negatieve effecten. Deze zal ik de komende periode in mijn columns belichten.
In het Drentse dorpje Vledder is een museum gevestigd waarbij valse kunst centraal staat. Inmiddels is er ook wel een museum op te richten voor valse retro games, want de laatste jaren worden op regelmatige basis retro games aangeboden die van aantoonbaar namaak tot niet van echt te onderscheiden zijn.
Een retrogame bestaat uit drie delen: een cartridge, een label en een board. De eerste en tweede zijn zonder al te veel moeite te verkrijgen en na te maken, laatstgenoemde niet. Het enige nadeel is dat juist dit onderdeel in de cartridge zit, dus niet zichtbaar is zonder de retro game open te maken. Er bestaan speciale gamebits, schroevendraaiers waarmee retro games te openen zijn. De kosten van deze schroevendraaiers zijn ongeveer € 5,-. Zelf heb ik de gamebits altijd in mijn portemonnee, zodat ik op elk gewenst moment een retro game zou kunnen openen.
Bij de aankoop van Little Samson, een retro game die momenteel bij een online shop wordt aangeboden voor € 139,99, had ik als voorwaarde richting de particuliere verkoper dat ik het spel zou mogen openen wanneer ik het kwam bezichtigen. Deze handeling schaadt de game namelijk niet. De verkoper accepteerde dit en het bleek een echt exemplaar te zijn.
Het aankopen van retro games via een erkende gameshop als Magix Buttons heeft als nadeel dat de prijs vaak ietwat hoger ligt, maar daarentegen zal een erkende gameshop tegen een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid geen namaak in huis hebben. De ietwat hogere prijs kan dus ervaren worden als een echtheidsgarantie.
Ik wil de verzamelaars van retro games attenderen op het feit dat er valse exemplaren in omloop zijn en op welke wijze zij kunnen voorkomen hier slachtoffer van te worden. De gedachte dat iemand die een vals exemplaar maakt, deze jou aanlevert en vervolgens op jouw kosten met zijn partner zit te genieten van een vier gangen diner, lijkt mij pijnlijk.
Voor meer retro nieuws, video´s, verzamellijsten en een forum, neem een kijkje op www.retroplayer.nl.
Julian, administrator van www.retroplayer.nl
Informatief artikel. Tof!
Informatief artikel. Tof!