Sinds maandag 15 november kunnen we met Halo Infinite Multiplayer (Beta) aan de slag. Tijdens De Grote Halo Show heb je al van ons kinderlijk enthousiasme kunnen genieten. De wittebroodsweken zijn echter voorbij en dus is het hoogste tijd om de multiplayer bèta kritisch onder de loep te nemen. Hoe speelt de nieuwste game van 343 Industries? Zijn we tevreden over de wapens? Wat weten we inmiddels over de verschillende progressiesystemen? Onze community member, en tevens Halo-liefhebber van het eerste uur, YazNL deelt met XBNL zijn gedachten:

Na 7 jaar wachten is het dan zover. Halo Infinite Multiplayer is op het twintig jarig bestaan van de Xbox en Halo CE gelanceerd. Een paar weken eerder dan verwacht en daar kunnen we alleen maar heel blij mee zijn. Tenminste, als je in bezit van Game Pass Ultimate bent. Heb je dat niet, dan zul je helaas nog even tot 8 december wachten. Zelf heb ik er in ieder geval al de nodige uurtjes inzitten. Maar, voordat ik de Halo Infinite Multiplayer onder de loep neem, eerst even een stukje Halo-geschiedenis.

Opvolger van Halo 3 of van Halo: Reach?

Volgens velen was Halo 3 de laatste Halo met een echt goede multiplayer. Het borduurde voort op Halo 2 welke al heel goed ontvangen was en het was de eerste Halo die op de Xbox 360 uit kwam. Een echte Next-Gen ervaring voor die tijd!

Een van nieuwe mogelijkheden van Halo 3 was het gebruik van “Equipment pieces”, een aantal pickups zijn welke je eenmalig kan gebruiken. Denk hierbij aan een “Bubble Shield” of een “Gravity Lift”. Halo: Reach kwam een paar jaar later uit en bracht wat evoluties zoals “Armor Abilities”, welke in veel gevallen hetzelfde doen als de Equipment Pieces uit Halo 3 maar nu herbruikbaar zijn. Na verloop van tijd is je ability weer opgeladen en kan je hem weer gebruiken. Je kon deze abilities alleen kiezen voordat het potje begon of tijdens het respawnen, wat ten koste ging van de flexibiliteit.

Buiten de Armor Abilities waren er natuurlijk ook evoluties van wapens maar één van de grootste verschillen was hoe je Spartan aanvoelde. Dit is lastig uit te leggen, maar er is een duidelijk verschil tussen Halo 3 en Halo: Reach en volgens velen voelde die eerste beter aan. Dit zie je dan ook in de spelers aantallen in Halo: The Master Chief Collection terug. Halo 3 multiplayer is verreweg de meeste populaire van alle Halo multiplayers die deze serie biedt.

In Halo Infinite zie je een duidelijke versmelting van Halo 3 en Halo: Reach. De Equipment Pieces en Armor Abilities zijn samengevoegd. Dit resulteert in een pick-up item welke meerdere keren te gebruiken is. Dit zorgt in een potje voor een leuke diversiteit aan mogelijkheden. Iets wat ik in Halo: Reach gemist heb. De equipment pieces liggen her en der op het slagveld en je kan van equipment wisselen wanneer jij maar wilt. Omdat een slagveld dynamisch is, is het wel zo handig dat jij dat ook kan zijn. Zo kan je beter een “Drop Wall” gebruiken als je een punt moet verdedigen, maar als je een vlag wilt stelen kan je misschien beter een “Grappleshot” gebruiken.

Maar het gevoel van spelen, dat is hier weer lekker. In Halo Infinite is dat weer helemaal top. Je hebt echt het gevoel dat je een supersoldaat speelt die snel en bewegelijk is, maar ook krachtig op momenten dat het nodig is. De bediening is supervloeiend en je kunt razendsnel over het slagveld bewegen. Dit gevoel lijkt weer het meeste op Halo 3. Al met al een goede versmelting tussen Halo 3 en Halo: Reach en hier kunnen we alleen maar blij mee zijn.

Ik ben zo blij!

Dat is inderdaad de gedachte die je krijgt als je de eerste keer het spel opstart en een paar potjes gaat spelen. Dit gevoel wordt al snel anders als je kijkt naar een ander element van Halo Infinite, namelijk: de Battle Pass. Laten we voordat we hierover beginnen eerst even kijken hoe een Battle Pass in andere shooters werkt.

Voor diegenen die het niet kennen, een Battle Pass is een progressiesysteem. Een Battle Pass is verdeeld in een aantal levels en elke keer als je een level hoger komt, ontvang je beloningen. Levels stijg je door een puntensysteem welke je beter beloont als je het goed gedaan hebt in het betreffende potje. Dus hoe beter je hebt gespeeld (meer kills, beter verdedigd, meer vlaggen gestolen), hoe hoger je punten en hoe sneller je dus in levels stijgt. Verder is een Battle Pass over het algemeen verdeeld in twee delen. Een gratis deel en een betaald deel. Het gratis deel laat meestal om de paar levels een beloning zien en deze zijn ook van een mindere kwaliteit. De echte leuke beloningen zitten in de levels ertussen en dat is het betaalde gedeelte. De laatste eigenschap van een Battle Pass is dat deze maar voor een aantal weken actief is, voordat deze door een andere Battle Pass wordt vervangen. De beloningen die je niet hebt kunnen halen, zijn dan voor altijd verloren.

In Halo Infinite werkt de Battle Pass net even iets anders. Je krijgt geen beloningen op basis van hoe goed je het hebt gedaan. Iedereen krijgt dezelfde 50 XP-beloning voor het spelen. Daarnaast kun je extra XP verdienen door challenges te voltooien. Denk hierbij aan “maak 5 kills met een Assault Rifle” en “win 3 potjes Slayer”. Iedere behaalde challenge levert ergens tussen de 100 en 400 XP op. Dit geeft dus een leuke boost naar het volgend level toe. Hoewel dit heel duidelijk is en leuk overkomt, zorgt het ook voor een drietal grote problemen.

De eerste is dat het er voor zorgt dat je medespelers niet meer bezig zijn met het doel van het potje wat gespeeld wordt, maar alleen maar bezig zijn om hun challenges te halen. Want het halen van deze challenges is de enige manier om sneller levels in je Battle Pass te stijgen. Dit zorgt ervoor dat de spelers die wel de objectives willen halen (het doel van de multiplayer) en dus het potje willen winnen, het met minder participerende spelers moeten doen. En dat resulteert vaak in een ongelijke strijd die je daardoor bij voorbaat al verliest.

Het tweede probleem is dat als je geen challenge afrondt tijdens je potje, je ook nagenoeg geen voortgang in je Battle Pass hebt. Dit geeft een slecht gevoel omdat je het idee hebt dat je nutteloos bezig bent geweest. Wel is het zo dat, in tegenstellig tot de norm, een Battle Pass van Halo Infinite nooit zal verlopen. Je kan dus altijd werken aan de voortgang en dus zo meer beloningen vrijspelen. Het maakt dus niet uit hoe lang je hierover doet. Deze kritiek is 343 Industries niet in de koude kleren gaan zitten. De beschreven kritiek zijn ze inmiddels aan het aanpassen en de eerste stappen zijn vandaag gezet. Sinds 30 november heeft 343 de hoeveelheid XP die je verdient in je eerste 6 potjes verhoogd.

Het derde punt van kritiek dat ik heb, is het gelimiteerd aantal challenges die je per week krijgt. Zodra je deze hebt afgewerkt, is het niet meer mogelijk om voortgang in je Battle Pass te maken. Uiteraard krijg je nog wel je 50 XP per gespeeld potje, maar als je 1000 XP nodig hebt om een level te stijgen, dan snap je dat dit geen zoden aan de dijk zet.

Maar dan zijn de beloningen natuurlijk wel top! Toch?

De beloningen die je in de Battle Pass krijgt, zijn ook apart. Het is belangrijk om te weten dat je al snel twee typen Spartan Armors vrijspeelt. De MJOLNIR Mark VII (hier begin je mee) en de MJOLNIR Mark V (beloning bij behalen level 1). Ook is het belangrijk om te weten dat de elementen voor je armor die je krijgt in de Battle Pass voor maar een type armor geschikt zijn. Dus dat leuke helmpje past wel op een Mark V maar niet op een Mark VII. En dat terwijl je de Mark VII mogelijk mooier vindt dat de Mark V.

Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de visor kleuren (het kijkglas in je helm) en de kleurtjes (coating) waarmee je je armor kan inkleuren. Het is dus goed mogelijk dat je een mooie paarse armor coating krijgt, maar die niet kan gebruiken omdat het niet voor jouw type armor geschikt is. Of dat je een rode visor krijgt maar dat deze niet bruikbaar is in jouw helm. Dan vraag je al snel af, is die beloning dan wel een beloning? Ik heb zo mijn twijfels en voor mij persoonlijk werkt het weinig motiverend.

Dan koop ik het toch?

Dat kan. In Halo Infinite zit een winkel waarin je van alles kunt kopen. Van complete armor sets tot losse onderdelen. Maar ook hier zit hetzelfde probleem. Wat je koopt is niet altijd geschikt voor alle armors die je gebruikt. En als je dan kijkt naar de prijzen van de verschillende onderdelen (tien euro voor een helm, serieus?) dan moet je wel een heel goed salaris hebben wil je daar echt in investeren.

Maar ik vind de beloningen helemaal niet interessant!

En gelijk heb je! Dat zijn ze ook niet. Als je in staat bent om hier voorbij te kijken, dan heb je echt een heel leuk spel. Misschien wel de beste Halo multiplayer ooit. Want naast hoe soepel je Spartan zich over het slagveld beweegt, zijn de beschikbare levels (tien stuks) ook heel goed ontworpen. De Arena-levels (vier tegen vier) zijn klein en compact maar met veel paden. Dit zorgt voor een leuk tactisch spel. De grotere levels, geschikt voor Big Team Battle (twaalf tegen twaalf), hebben zowel mooie open gebieden, geschikt voor voertuigen en sluipschutters, maar ook genoeg dekkingsmogelijkheden en kleine gebieden om leuke gevechten met je tegenstander te hebben.

De verschillende speltypes die je kan spelen zijn ook goed uitgewerkt. Van Slayer tot Total Control, het werkt allemaal zoals het hoort. Wapens zijn goed verdeeld over het speelveld en omdat je Spartan een schild heeft, heb je in Halo ook echt duels in tegenstelling tot vele andere shooters waarbij de zogenoemde Time-To-Kill heel laag is. En als je dan ook nog goed gebruik maakt van de voertuigen die je tot je beschikking hebt, dan kan je echt een dominantie krijgen waardoor de overwinning zeker binnen is.

Dus Halo Infinite Multiplayer is GOAT?

Hó hó, laten we duidelijk zijn. Sea of Thieves is al The Greatest of All Time. Er moet wel heel wat water door de zee voordat Halo Infinite dat plekje heeft overgenomen. Maar goed, als je voorbij de problemen met de Battle Pass kijkt dan zie je een bijzonder goed uitgewerkte multiplayer shooter waar weinig op aan te merken is. Halo Infinite Multiplayer Beta brengt een goede sfeer, soepele gameplay, toffe maps met veel variatie en verschillende modes die goed gebalanceerd en uitgewerkt zijn. Daarnaast is duidelijk dat het team van 343 Industries de feedback uit de community in nieuwe updates verwerkt. Met veel vertrouwen durf ik dan ook wel te stellen dat Xbox Game Studios weer een parel van een multiplayer titel aan hun portfolio kan toevoegen. Pak daar ook titels zoals Forza Horizon 5, Grounded, Gears en Minecraft bij en het is dan al snel duidelijk dat team Xbox ook de komende jaren op alle multiplayer genres floreert.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties