Hoe ga je als game-industrie om met de pers? Mag de pers kritiek uiten op de industrie? Of is het altijd maar gejank wat de klok slaat?
Laten we hier even helder over zijn. Redacteur zijn bij een gaming website is over het algemeen liefdewerk, oud papier. Wij, hier bij XboxNederland, verdienen er geen lor mee. We stoppen er veel tijd in vanwege één grote reden, we houden van games, we houden van Xbox. En natuurlijk willen we het liefst de hele dag gezellige, leuke berichten brengen en elke game geweldig vinden. Maar soms, heel soms, zijn games gewoon niet zo geweldig, of minder goed dan verwacht. Of slaan uitgevers flater na flater Moeten we dan zwijgen?
Na het verwijt van een van onze lezers vanmorgen dat we niet zo moesten zeuren over Fallout 76, haalde zo’n zelfde soort commentaar ‘wereld’-nieuws binnen de gaming community. Dat kwam omdat de Xbox Vice-President Mike Ybarra dit commentaar gaf.
Een van onze concullega’s had het namelijk in zijn hoofd gehaald om Anthem te bekritiseren. Hij haalde hierbij een artikel die over de nu al beruchte Anthem Tomb Challenges grind die ergens in het midden van de campagne voorkomt gaat. Mike Ybarra kon het niet laten om zijn frustraties omtrent de over het algemeen negatieve nieuws over deze shooter te uiten, en deze review was daarom de klos.
Om het heel vrij te vertalen, de pers moet niet zo janken. Hij ging nog verder want eigenlijk gaf hij aan dat de schrijvende pers genegeerd zou moeten worden. Als je wil weten of een game oke is, ga dan streamers volgen, speel zelf de demo en luister naar wat je vrienden ervan vinden.
Natuurlijk heeft hij daar deels gelijk in. Je moet altijd en eeuwig zelf je oordeel vellen. Onze ervaringen, van de pers, zijn voor een deel persoonlijke voorkeur. Persoonlijke smaak. En ja, ook wij zijn maar mensen dus soms beoordelen we iets niet helemaal correct. Maar dat is maar voor een deel, het andere is gewoon neutraal te beoordelen. Hoe is de game grafisch, qua geluid, hoe speelt hij, zitten er bugs in, kloppen er dingen niet, dat is altijd objectief.
Heeft Ybarra dan geen recht van spreken? Tuurlijk wel. Hij heeft best een punt wat betreft de geschiktheid van een reviewer die de combo’s niet weet te vinden. Aan de andere kant, games moeten wel logisch zijn, ook als je de franchise of het soort games niet kent. Dat heeft niets met een lack of knowledge te maken. Ybarra kan makkelijk praten, hij heeft de game waarschijnlijk al een half jaar geleden veelvuldig gespeeld.
De opmerking van Ybarra waren, zoals verwacht, zeer tegen het verkeerde been van de schrijvende pers. Natuurlijk is niet alle pers totaal onafhankelijk. Maar ik kan met de hand op het hart zeggen dat het overgrote deel dat wel is, wij zeker. Wij staan niet op de loonlijst van uitgevers of Microsoft of verdienen extra credits als we iets positiefs over hen schrijven. Dat kan je van een Microsoft niet zeggen, zeker niet wat Anthem betreft. Zij zijn verre van onpartijdig omdat EA wat betreft Anthem nu eenmaal een exclusieve marketing deal met Microsoft heeft. Zij moeten eigenlijk wel de laatste zijn die kritiek mogen leveren op de pers.
Natuurlijk kwam Mike terug op zijn woorden en probeerde zijn opmerking te verklaren met de woorden dat gebruikers ook ‘reviews van hun favoriete sites/journalisten moeten lezen om te weten of een bepaalde game leuk of niet is’. Maar helemaal afstand van zijn eerdere verklaring, dat deed hij niet.
Gelukkig voor ons (want anders houden we gewoon met schrijven op, NOT) kwamen er veel constructieve reacties die lieten horen waarom zij de traditionele reviews prettig vinden. Anderen vroegen zich af of Ybarra niet extra geprikkeld reageerde omdat Crackdown 3 niet met heel veel gejuich door de pers ontvangen is.
Als voetnoot, kritiek hoort bij het leven. Zeker in deze tijd waarin iedereen over alles een mening heeft, ook over de mening van een ander. Daar moeten we, als pers, tegen kunnen. Kunnen uitdelen is ook kunnen ontvangen. Maar hou altijd in het oog dat wij gewoon gamers zijn, met liefde voor het gamen, voor games. En dat we kritiek of slechte reviews vaak echt met pijn in het hart schrijven omdat we juist die game of franchise zo liefhebben.