De Logitech G Cloud is een Android-based handheld, waarop Xbox-games op verschillende manieren gespeeld kunnen worden. Wat kan de Logitech G Cloud allemaal en hoe is de speelervaring? In een nieuwe reeks artikelen genaamd ‘In de xCloud met de Logitech G Cloud’ delen we onze indrukken.
De afgelopen weken heb ik de Logitech G Cloud onder handen genomen. In dit artikel gaan we de batterijduur eens flink op de proef stellen. Het apparaat zou meer dan 10 uur mee kunnen. In die tijd zou ik flink wat games kunnen completen. Hoeveel achievements zou ik kunnen halen voordat de batterij leeg is? Ik duik de Xbox Game Pass-app in en kijk welke games ik via xCloud kan streamen.
Game 1 – Venba
De eerste game op het menu is Venba. Venba is een verhalende kookgame waarin je speelt als een Indiase moeder die in de jaren 1980 met haar familie naar Canada immigreert. In een kort verhaal van ongeveer twee uur, maak je sprongen in de tijd en zie je het gezin ouder worden. Moeder en zoon staan centraal in de game en de gameplay bestaat uit het koken van verschillende gerechten. Als speler zul je verschillende gerechten bereiden en verloren recepten herstellen. Tussen de gerechten door vinden veel dialogen plaats, waarbij best een goed verhaal wordt gepresenteerd over opgroeien, familie, liefde en verlies.
Venba is de ideale xCloud game. Rustig wat puzzelen, interessante dialogen en point-and-click gameplay. Dit is echt het type game waar een handheld als de G Cloud met cloud streaming in floreert. Heerlijk, zittend op de bank, een fantastische indie-game spelen. De game liet zich goed besturen, de kwaliteit van de stream was meer dan voldoende en na twee uur spelen ben ik 1000/1000 gamerscore rijker. Door naar de volgende!
Game 2 – The Walking Dead: Michonne
De tweede game waarmee ik aan de slag ga is er eentje uit The Walking Dead-franchise. Michonne is een episodisch avonturenspel gebaseerd op de The Walking Dead-stripboekenserie. Het spel is ontwikkeld door Telltale Games en speelt zich af tussen de nummers 126 en 139 van de stripreeks. Spelers volgen het verhaal van Michonne en de personages die zij tijdens haar reis tegenkomt. Onderdeel van de gameplay is dat spelers keuzes maken in de dialogen. Deze dialogen kennen veel diepgang en gaan veelal over het wel/niet vertrouwen van personages of het delen van informatie. In de meeste dialogen zullen spelers een voortdurend dilemma ervaren, want keuzes in de dialogen komen met consequenties. Naast keuze-gedreven verhaalvertelling bestaat de gameplay uit Quick Time Events en point-and-click.
Ook The Walking Dead: Michonne blijkt een uitermate geschikte game te zijn. De 4 uur spelen waren nagenoeg een perfecte gameplay-ervaring. Geen stotterende of happerende beelden, geen performance issues. De game is via xCloud prima op de G Cloud prima te spelen. Ook de animaties draaien goed op het apparaat en de QTEs zijn prima te doen. De point-and-click elementen zijn iets minder ideaal, want het blijft natuurlijk een relatief klein scherm. Maar over-all zou ik een game als Michonne aanraden om op de Logitech G Cloud te spelen.
Game 3 – Maquette
Laat ik even de tussenstand opsommen. Ik ben inmiddels vier dagen verder en heb iets meer dan 6 uur op de Logitech G Cloud gespeeld. Mijn gamerscore is met 2000 gestegen en de Logitech G Cloud heeft nog rond de 40% batterij over. Tijd voor iets meer uitdaging!
Ik start Maquette op. Maquette is een first-person puzzel-avonturenspel dat spelers meeneemt naar een wereld waarin elk gebouw, elke plant en elk object tegelijkertijd klein en verbluffend groot zijn. Maquette maakt dit mogelijk door de wereld recursief in zichzelf te verdraaien op een manier die doet denken aan MC Escher. De wereld in Maquette zien spelers als kleine wereld op een tafel voor zich. Door in die kleine wereld dingen te veranderen en verplaatsen, verandert de wereld daarbuiten mee. Hier mee puzzelen vormt de kern van de gameplay, waarmee tevens een liefdesverhaal uitgebeeld wordt.
Maquette was van de drie games de meest uitdagend game voor de Logitech G Cloud, en wel om twee redenen. In de eerste plaats moeten spelers lopen prielen met kleine objecten in een maquette-wereld. Opnieuw zie ik hier dat de precieze besturing met de controls van de G Cloud er toch wel enige moeite mee heeft. In Maquette zitten allerlei objecten verstopt waar je interactie mee moet hebben of die je moet verplaatsen. Dat lukt wel via xCloud met de G Cloud, maar het voelt soms wat stroef aan. In de tweede plaats heeft Maquette een aantal achievements die een speedrun van het level vereisen. Dat is bij een aantal levels gelukt, maar bij een tweetal levels moet er te veel gekloot worden met kleine objecten dat het mij met de G Cloud via xCloud niet lukte. Met een gamerscore van 850/1000 heb ik dan ook de game afgerond, om later op de console nog eens op te pakken.
Na het uitspelen van Maquette had ik rond de 9-10 uur met de Logitech G Cloud gespeeld en had ik nog 5% batterij over. Eindscore: 2850/3000 gamerscore binnen. Ik heb overwogen om Peppa Pig te speedrunnen, maar daarmee zou binnen de XBNL-Discord een imago ontstaan dat ik de komende jaren niet gemakkelijk van me af kan schudden. We willen natuurlijk wel kwalitatieve en serieuze journalistiek bedrijven!
Concluderend
Ik denk dat we wel kunnen stellen dat de Logitech G Cloud een heuse achievement-machine is. Met één volle Logitech G Cloud kan er 10 uur lang gespeeld worden, waardoor het gemakkelijk is om je gamerscore met een paar duizend omhoog te krikken. Het apparaat leent zich bij uitstek voor puzzelgames, verhalende games en point-and-click games. Dit zijn de games waar de G Cloud met xCloud streaming echt maximaal tot zijn recht komt. Love it!
NB. Wil je meer weten over de Logitech G Cloud. Je leest hier alles over de specs. Ook deelde ik al eerder mijn eerste indrukken.