Zoals jullie weten zit ik sinds een maand op een normale donderdagmiddag in Utrecht in het gebouw van de Dutch Game Garden op het kantoor van Excamedia. In mijn artikel van twee weken geleden verwees ik naar de vier games die deze week zouden zijn uitgekomen. Bij twee van de vier games is helaas wat vertraging opgelopen maar dat betekent niet dat er niks te spelen valt, dus pak NU je telefoon en download Scribbledash en Jewel Breaker.
Mijn taak op donderdagmiddag is om een beetje te ontdekken hoe het nou eigenlijk is om een game-developer te zijn en om jullie, de lezers, enthousiast te maken en om een betere blik in de Nederlandse game-industrie te geven.
De meeste games worden niet door één persoon gemaakt, je maakt het product met z’n allen. Hierdoor is het team waarin je zit erg belangrijk, de game die ik moet maken gaat uiteindelijk het meest door mijzelf gemaakt worden maar nadat ik een paar keer op het kantoor van deze indie-studio ben geweest, zie je wel dat de teamspirit echt een grote kracht is. Iedereen heeft een eigen taak en iedereen op het kantoor respecteert elkaar. Naast de professionele maar ook prettige werkhouding, hebben alle personen in het team natuurlijk ook dezelfde passie: games.  Op de één of andere manier schept dit ook een band omdat je echt op een hoog niveau met elkaar over games kunt lullen, ik denk dat dit een grote boost aan het karakter en de kwaliteit van de Excamedia geeft.
Games van Excamedia worden gemaakt in Unity, deze game-engine is veelzijdig en schijnt makkelijk te leren te zijn, dit kan ik ook zeker beamen. De beste manier om een beetje met het programma om te gaan, zoals met alle programma’s, is om gewoon tutorials te volgen. Dit kan op YouTube maar er zijn genoeg sites om Unity onder de knie te krijgen, daarnaast hoef je ook niet bang te zijn dat je zelf moet programmeren of plaatjes moet zoeken want alles wordt gewoon met de tutorials meegeleverd. Unity zit voor het grootste deel logisch in elkaar en als je je best doet kun je al snel leuke spelletjes maken, the sky is the limit. Begin gewoon lekker gemakkelijk met een game zoals “Pong”, als je dan wat gevorderd bent kun je ook 3D-games proberen te maken. Ik raad iedere beginnend game-ontwikkelaar Unity aan, je moet ergens beginnen en Unity bied voor ieder niveau een behapbaar platform aan.
Mooi om te horen dat onze manier van werken inderdaad de mensen zo stimuleert als dat wijzelf hopen :). Wijzelf dachten dit al, maar wij zijn natuurlijk wel bevooroordeeld ;).
Mooi om te horen dat onze manier van werken inderdaad de mensen zo stimuleert als dat wijzelf hopen :). Wijzelf dachten dit al, maar wij zijn natuurlijk wel bevooroordeeld ;).