Over een week gaat de E3 in Los Angeles van start. Iedereen kijkt uit naar Black Ops 3, Assassin’s Creed: Syndicate en Fallout 4. In vorige jaren is het wel duidelijk geworden dat Indie’s een deel van de strategie in de console-wars gaan uitmaken. Games als No Man’s Sky en Inside kunnen erg belangrijk gaan zijn in de komende jaren voor zowel de Xbox One als de Playstation 4. Om de Indie’s dan ook een plek bij ons op de site te geven is hier speciaal een vooruitblik.

Below

Below is een titel die mij al sinds de reveal in 2013 zeer heeft geïntrigeerd. Het lijkt een hele moeilijke topdown-game te gaan worden met een lugubere sfeer. Op de E3 van 2014 werd hij naar mijn mening een beetje ondergesneeuwd door de nieuwe titel van Playdead: Inside en Ori and the Blind Forest. Toch denk ik dat wanneer ik alle drie de games heb uitgespeeld Below boven aan het lijstje zal staan. Ondanks de topdown-gameplay geeft de game mij echt een Dark Souls-vibe. Net zoals in Dark Souls speel je als een wanderer die niet weet wat er aan de hand is en waarschijnlijk ontelbare keren dood zal gaan. Wat we ook vaak terug zien in Indie’s deze tijd is het co-op element. Guns Core and Connoli, #IDARB maar ook oudere games als Castle Crushers, allemaal grote Indie’s die inzetten op het co-op element. Below is hier naar mijn mening ook erg geschikt voor. Wanneer een heel moeilijk stuk zich voordoet zou het natuurlijk geweldig zijn als je de hulp van een andere speler zou kunnen inroepen en het level dan wél zou kunnen voltooien. Laten we hopen dat Cappy Games dan op deze E3 naast de release date van de game ook een offline co-op mode zal aankondigen!

 Square Enix

Net als Microsoft en Sony heeft Square Enix een programma voor veel belovende projecten opgericht genaamd Square Enix Collective. In een eerder artikel hebben we al uitgelegd hoe dit systeem in zijn werk gaat. Even in het kort: de uitgever heeft Collective als platform opgericht zodat er in Indies geïnvesteerd kan worden. Dit doet Square door middel van het luisteren naar de community. Wanneer er een nieuw Indie-project op het platform wordt geplaatst en een groot percentage van leden van Collective denkt het een zinvol project te vinden, besluit Square om te investeren. Hierdoor wordt er dus alleen in echte serieuze projecten geïnvesteerd waardoor er als het goed is wel een paar pareltjes uit moeten rollen. Deze pareltjes moeten we natuurlijk deze maand bij de E3 gaan zien. Ik vind het leuk om te zien dat niet alleen de platformhouders maar nu ook AAA-uitgevers zich met de Indies gaan bemoeien. Op deze manier wordt de overvolle markt van AAA-games gecompenseerd met wat minder grote projecten waar wel dezelfde plezier uit gehaald kan worden. Gelukkig is Square Enix niet de enige die zich op het Indie-genre richt…

Ubisoft

De laatste twee jaar hebben we een andere kant van Ubisoft leren kennen. Naast kaskrakers als Assassin’s Creed en Far Cry kwamen er ook ineens twee games uit die toch wel heel veel van een Indie weghebben: Child of Light en Valiant Hearts. Deze games zijn met een klein team gemaakt, 5 tot 10 mensen, maar hebben natuurlijk wel het budget van een moloch van een uitgever als Ubisoft achter zich. De term Indie valt voor dit soort game dan op zijn zachts gezegd te betwijfelen maar de games brengen wel hetzelfde gevoel naar boven. Aangezien Ubisoft een duidelijk en strak schema heeft aan games die ieder jaar uitkomen verwacht ik dat we deze E3 wel weer minimaal één Indie van de Franse uitgever kunnen verwachten. Ik heb mij erg vermaakt met Child of Light en aan Valiant Hearts ben ik jammer genoeg nog niet toegekomen.

xbnl4

No Man’s Sky

Ondanks het feit dat we niet weten wanneer of dat No Man’s Sky überhaupt wel naar de Xbox One toe gaat komen vind ik toch dat de game-wereld niet om dit project heen kan. Deze game moet de natte droom zijn van iedereen die maar een beetje van exploren houdt. Ijsplaneten, spacebattles, handelen en intergalactische oorlogen, als we de makers mogen geloven moet dit allemaal mogelijk gaan zijn in een nagenoeg oneindig universum. Hopelijk krijgen we eindelijk wat meer duidelijkheid over de rol die deze game voor de Xbox One gaat spelen en wanneer we de game misschien wel op een ander platform kunnen gaan testen. Daarnaast is de line-up van Sony dit jaar erbarmelijk en zou een aankondiging van deze game op de Xbox One in de nabije toekomst misschien wel een mokerslag voor Playstation in 2015 kunnen veroorzaken.

xbnl5

Virtual Reality

De komende jaren worden natuurlijk de jaren waarin we gaan zien of apparaten als de Oculus Rift gaan slagen of net als Google Glass een stille dood zullen sterven. Indie’s kunnen denk ik veel helpen bij de verkoop en het succes van het fenomeen VR. Natuurlijk is het gaaf om zelf in de wereld van Tamriel te staan of misschien zelfs in first-person een leap of faith van de Notre Dame te maken maar de AAA’s zullen in de beginjaren nooit echt om VR gaan draaien omdat de risico’s voor falen te groot zijn. Indie’s kunnen makkelijker de keuze maken om iets super gaafs met de VR-brillen en misschien nog wel meer te doen. Als deze kleine extra’s kunnen misschien wel voor een revolutie in het game-landschap gaan zorgen. Ik ben dan zeker benieuwd of we tijdens de Microsoft presentatie een ID@Xbox game gaan zien die wel helemaal voor VR of AR gaat. Microsoft is al lekker bezig met de Hololens dus wie weet gaan we daar ook wel een paar nieuwe dingen van zien.

xbnl3

Zoals al eerder gezegd gaan Indie’s steeds meer betekenen in de wereld van gaming. PC kan er met Steam niet meer omheen en ieder jaar worden de consoles er ook steeds meer mee geconfronteerd. Ik ben blij dat ik zie dat Microsoft het voortouw probeert te nemen en op de laatste E3-presentatie veel aandacht aan deze projecten besteedde. Ik hoop zoiets dit jaar opnieuw te zien. Indie’s for the win!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties