Het is weer tijd voor overzichtjes, lijstjes, top 2000’s, bloopers en wat al niet meer opgesomd kan worden na een jaar vol games. Wij presenteren natuurlijk weer onze eigen Tops en Flops van dit jaar.
Waar keken we naar uit maar voldeed niet aan de verwachtingen? Wat hadden we afgeschreven en verraste ons desondanks toch? Ik ga mijn persoonlijk visie met jullie delen.
Flop van het jaar
Wat is de meest dramatisch door mij gespeelde game van dit jaar? Dat is best lastig want dit jaar heb ik voor het eerst geen miskoop gedaan. Mij niet laten meevoeren met mijn Xbox Live vrienden om bepaalde games zoals PUBG te kopen. Games die uiteindelijk het aanzien niet waard blijken te zijn. Dus voor mij is er niet echt een totale flop te noemen. Als er al teleurstellingen zijn, dan is dat bijvoorbeeld de korte speelperiode in Metro Exodus tijdens de Gamescom van dit jaar. Maar het kan best zijn dat die game straks echt geweldig is. Van de gereviewde games was Call of Cthulhu wel de grootste teleurstelling. Leuk idee maar met graphics die soms om te huilen waren.
De topper
De topper van dit jaar is niet Red Dead Redemption 2. Niet omdat het geen goede game is maar simpelweg omdat ik ook dingen afmeet naar het kunnen van een studio. En Rockstar is nu eenmaal een grote speler met veel cash en opties.
De topper voor mij is er eentje van een veel kleinere studio. Ninja Theory heeft met Hellblade: Senua’s Sacrifice een game neergezet dit een tandje meer doet dan je simpele avonturen laten beleven. Ik hou van games met diepere lagen, met een betekenis, met een doel. En dat is deze game ten volle. Naast geweldige graphics en sublieme acting (door een hoofdrolspeelster die niet eens een actrice is) raakt deze game een aspect die we allemaal in ons hebben. Onze struikelende psyche.
Voor dat deel van de mensheid, en dat zijn er best veel, die kampen met problemen op mentaal gebied is het vaak lastig om aan de buitenwereld te vertellen wat er met je gebeurt, wat er zich in je hoofd afspeelt. Wij spreken met zo’n 125 woorden per minuut maar denken met zo’n 1250 woorden per minuut. Soms zijn die gedachtes heftiger dan wat je ooit in woorden kan uitdrukken. Hellblade geeft je op een unieke manier, gegoten in een prachtig avontuur met geweldige vechtscenes, een inkijkje in die wirwar van gedachtes.
Zoals eerder gezegd met prachtige face animaties maar ook door het gebruik van een geweldige audio-ervaring. Ninja Theory heeft hiermee een stukje werk afgeleverd waar menig triple-A ontwikkelaar nog een puntje aan kan zuigen.
Verwachtingen
Wat zijn mijn verwachtingen. Ik verwacht dat Anthem heel teleurstellend zal gaan zijn voor het grote publiek en uiteindelijk alleen succes zal hebben bij het publiek wat grinden niet erg vindt. Dit geldt ook een beetje voor The Division 2. Ik verwacht dat Far Cry gaat tegenvallen. Ik hoop dat de grootste knaller (mocht hij uitkomen) Cyberpunk 2077 gaat worden. Verder is het in de glazen bol staren en afwachten.