Deze rubriek klopt helemaal met de tijd van het jaar. Vol fijne gevoelens kijken we terug naar de topgames van het afgelopen jaar en we mogen lekker fijn zeiken op de kut-games die zijn uitgekomen. Voordat ik begin met m’n lijstje, eerst even het volgende.
Bedenk even waar we 1 januari 2015 stonden. De console was net, in september, na veel gedoe en heisa in Nederland uitgekomen. Microsoft schoof de schuld van het uitstellen op de taal die nog niet gereed was voor de o zo fundamentele Kinect. Het was ook pijnlijk duidelijk dat de Playstation 4, die al een jaar langer op de markt was, duidelijk de krachtigste van de twee was. Ook qua games maakte Microsoft niet zo’n indruk omdat het hele “tv dit, tv dat”-debacle nog vers in het geheugen stond.
Dat was januari dus nog. Inmiddels, in december, staan de zaken er wel even anders voor. Phil Spencer heeft de game-stempel op het jaar 2015 gedrukt. De Kinect is, geheel volgens verwachting, gedegradeerd tot een veel te dure gadget waar je alleen je vriendin nog voor zet. We hebben het woord “tv” niet Ă©Ă©n keer gehoord. Ook is er een nieuw dashboard die, naast dat-ie veel sneller is, ook komt met een aantal vette nieuwe features, met als belangrijkste: backward compatibility. Maar het allerbelangrijkste is toch wel de shitload aan top-games, al dan niet exclusief voor de Xbox One. 2015 gaat in de boeken als het jaar van de comeback van de Xbox One.
Voordat we beginnen aan de lijstjes, eerst een betoverend plaatje.
Top 3: Dying Light
Die andere twee top-games van mij die wijzen wel voor zich, maar Dying Light is toch wel de meest aangename verrassing van dit jaar. De game heeft alle componenten die een game echt goed kan maken voor mij: sterke graphics, open wereld, co-op, crafting, upgrades en free-runnen. Dat de ontwikkelaar de eerste componenten wel goed door had bleek wel uit hun voorgaande game Dead Island. Of Dying Light echt een goede game zou worden was nog maar de vraag. De vorige games van de ontwikkelaar werden namelijk gered door goede gameplay, want het verhaal en de karakters waren niet om over naar huis te schrijven.
Toen we uiteindelijk in het voorjaar met Dying Light aan de slag konden bleek de combinatie van levensgevaarlijke zombies en het free-runnen over daken en door steegjes een gouden zet. Vooral ’s nachts kan het voorzichtig sluipen omslaan tot de benen uit je lijf rennen om de zombies voor te blijven, hemelsbreed naar de safe zone.
Samen met het crafting-systeem en de prachtige wereld was het echt een heel goed uitgewerkte game. Dat het verhaal en de karakters wederom niet zo boeiend waren, maakte het gegarandeerde plezier van de co-op ruimschoots weer goed.
Top 2: Forza 6
Een racegame tot in perfectie uitwerken kun je best overlaten aan de jongens van Turn10. Deze first party developer voor Microsoft heeft echt het onderste uit de kan gehaald met de Xbox One. Dat de game er prachtig uitziet is eigenlijk ook maar bijzaak, want waar het om gaat is het racen. En dat is nou net waar deze game in uitblinkt, het simpelweg racen. Je wordt uitgedaagd om de beste bocht op te zoeken om milliseconden van je rondetijd af te schrapen.
Wat deze game ook steengoed maakt is dat Forza rondom het racen ook nog eens een partij content biedt in verschillende game-modi, veel nieuwe tracks en de keuze voor bijna elke willekeurige auto. Er zitten gewoon 450 (!) auto’s in de game en stuk voor stuk zijn ze tot in elk belachelijk detail uitgewerkt, van dashboard tot motorgeluid. Dus deed ik wat elke voormalig Volvo 850-eigenaar zou hebben gedaan, z’n auto namaken!
Top 1: Fallout 4
Hoe kan het ook anders, Fallout 4 als beste game. Alleen al de ijzersterke aankondiging en release. De hele wereld zat kwijlend met een doekje voor de persconferentie van Bethesda op de E3. Zij mochten de E3 aftrappen, maar de andere uitgevers waren bij voorbaat al uitgeschakeld. Fallout 4, waarvan we in april nog maar moesten afwachten of deze überhaupt zou komen, werd aangekondigd voor nog dit jaar! Bovendien hadden ze met Fallout Shelter, die direct beschikbaar was, een onverwachte klapper. Bethesda is bij deze uitgeroepen tot aankondig-kampioen van de wereld.
Alles in de game klopt gewoon en alles is ontzettend uitgebreid. Het verhaal, het craften, de skill-tree, de karakters, het geluid, settlements, de quests. De kracht van deze game zit hem er in dat je op elke willekeurige locatie een kant op kunt lopen en dan ongetwijfeld iets interessants tegenkomt, hetzij een vuurgevecht tussen de brotherhood en super-mutants of een wanderer in gevaar. Je kunt uren bezig zijn met het uitpluizen van skills, het craften van wapens of het onderhouden van je settlements. Daarnaast heb je de verschillende verhalen, die op één of andere manier toch weer bij elkaar komen waarin je zelf de vrijheid hebt om te doen en laten wat je wilt. Dit alles zorgt er voor dat de wat mindere graphics je worst zullen wezen en je gewoon opgeslokt wordt in de vervallen wereld van Fallout.
Flop 3: Evolve
Evolve is een mooi voorbeeld van een game die alle potentie heeft, alle spelelementen heeft om goed te zijn, maar uiteindelijk zwaar tegenvalt. Ik heb me best vermaakt met Evolve hoor, maar de uiteindelijke afgeleverde game stonden zo haaks op de geschepte verwachting dat het wel Ă©Ă©n van de grootste teleurstellingen van dit jaar is.
De zwaar geflopte lancering hielp ook niet echt mee. Serverproblemen zorgden ervoor dat er geen fatsoenlijke match tot stand kon worden gebracht. Ook toen de server later minder belast was, bleek dat de matchmaking eigenlijk helemaal niet goed werkte. De game, die bij ons nog een onbegrijpelijk topcijfer kreeg (9.3 maar liefst), bevatte een aantal brekende bugs. De belichting was in een deel van de levels, waarvan het aanbod ook behoorlijk mager was, gewoon kapot waardoor de game half onspeelbaar was geworden. Ook de slechte balans in de monsters zorgde voor veel frustratie. The Kraken was duidelijk de sterkste van de monsters, en daarmee ook vrijwel altijd de hunters te snel af. Dieptepunt was wel dat je je hele voortgang gewoon kwijt kon raken: doei speeluren, doei XP, doei level 18.
Flop 2: Project CARS
Project CARS is eigenlijk hetzelfde verhaal als Evolve. Een game die tot de verste onmogelijkheden is opgehypet om uiteindelijk magertjes uit de kast te komen. En de verwachtingen zouden volgens de maker ook best hoog mogen zijn. De game is immers jaren in ontwikkeling geweest en is in samenwerking met de community en professionele racers tot stand gekomen. Oculus deed ook nog een duit in de hype-zak door ondersteuning te bieden voor hun Oculus Rift. De screenshots die we van tevoren uitgereikt kregen waren ook niet van lucht en lieten weinig meer aan de verbeelding over.
De verwachtingen waren dus ontzettend hoog en dan kun je eindelijk met de game aan de slag. Al gauw bleek dat de besturing van bepaalde type auto’s wel erg slecht was. Het was iets met de Xbox One controller en een paar weken later verscheen er een update die dit weer recht zou trekken. De praktijk wees uit dat het niet veel beter werd. De game blinkt grafisch uit in de regen en dat weten de ontwikkelaars ook drommels goed, zodoende zijn 9 van de 10 races in de regen. Het probleem met de regen is dat je auto verandert naar een ongeleid projectiel die je met moeite op de weg kunt houden.
Ook de balancering tussen auto-klassen en A.I. was nogal belabberd. Waar ik in een bepaalde klasse altijd voorop reed, moest ik in een andere klasse de auto’s me links en rechts laten inhalen, hoe goed ik m’n best ook deed. En tot slot dan de beelden die in diezelfde regen met veel moeite op het scherm worden geprojecteerd, regelmatige framedrops zijn funest voor een race-game als je het mij vraagt.
Flop 1: Fifa 16
Hoe kunnen we Fifa nu onopgemerkt voorbij laten gaan? Dat dacht ik dus ook want nu is de maat echt vol, mijn top flop is Fifa 16! “Maar waarom dan Jeffrey? Waarom?!” Nou, ik leg het jullie haarfijn uit.
Elk jaar legt EA zonder blikken of blozen een update voor Fifa in de schappen waar je de volle pond (pond = 60 euro in dit geval) voor mag betalen. En wat krijg je daar voor terug? De gemiddelde DLC van Oblivion voegt zelfs nog meer toe. Dit jaar is er naast de gebruikelijke triviale gameplay-verbetering echt niks noemenswaardig nieuws bijgekomen. Vrouwenvoetbal? Dat is verplichte kost geweest voor EA en voor de gamer is het simpelweg niet leuk om te spelen. No touch dribbling? Laat me niet lachen. Dit jaar is het dus echt een lachertje en er wordt gewoon weer 60 euro voor gevraagd, alsof het niks is.
En voor Fifa 17 kan ik nu alvast voorspellen dat je weer slimmere controls en een betere AI gaat krijgen waardoor je tactisch spel beter wordt. Ook zal het uiteraard weer vloeiender zijn en zijn passes nu nog belangrijker. Pfff… Doe eens wat innovatiefs, of kijk eens bij de jongens van 2k om de deur.
Wordt 2016 nog beter?
Ik zou een heel artikel kunnen wijden over de games van 2016, maar feit is dat er een aantal leuke titels aankomen. Ik zit juist niet op arcade shooters te wachten of semi-moba’s, Gigantic, Smite, Overwatch, Battleborn, Battlecry mogen wat mij betreft uitgesteld worden tot de kerst van 2136. Nee, ik kijk uit naar The Division, hoewel die overgehyped wordt, hetzelfde geld voor Quantum Break, ik ben benieuwd naar de games maar weet ook dat het niet van het niveau GTA of Fallout is. Ik ben ontzettend benieuwd naar The Solus Project en Crackdown, dat kunnen zo maar dikke toppers zijn. Ghost Recon Wildlands gaat uitgesteld worden naar 2017 dus daar hoeven we nog niet warm voor te lopen. Hopelijk wordt de Doom van 2016 wel goed. Scalebound wil ik nog even afwachten voordat ik er wat over zeg, het is me nu nog iets te veel jrpg.
Maar voordat het 2016 is hebben nog Kerst en Oud en Nieuw in dit oude jaar waarin ik nog niet eens heb genoemd dat ik mij ook uitzonderlijk goed vermaakt heb met Life is Strange, Ori and the Blind Forest, Assassin’s Creed Syndicate, Need For Speed, NBA 2k16 en uiteraard Farming Simulator. Ik wens jullie allemaal fijne feestdagen en een prachtig 2016!