Lizard Squad is de laatste twee weken lekker bezig geweest met het aanvallen van grote mediabedrijven. Sommige services, waaronder de Windows Phone store, waren 12 uur lang niet bereikbaar. De aanvallen hebben niet alleen gevolgen voor de grote bedrijven zoals Microsoft, maar ook de Indies zijn getroffen de laatste paar dagen.
Rond de kerstperiode hebben veel mensen vrij en wat doen je in je vrije tijd? Lekker gamen natuurlijk! Indie-developers hebben minder kosten maar zijn natuurlijk wel afhankelijk van het verkopen van hun games. Door de aanvallen van Lizard Squad was het dus voor een groot deel van de mensen niet mogelijk om games van de Windows Phone Store te halen. De kerstperiode is misschien wel dé periode waarin het meeste geld wordt uitgegeven door consumenten. Dit is dan ook de periode waar de meeste developers op inzetten, zo ook de indies.
Games zoals Dragon Age en Call of Duty zijn niet afhankelijk van een Xbox Store omdat ze simpelweg gewoon in de winkel kunnen worden gekocht. Indie-games kun je natuurlijk alleen downloaden. Lizard Squad heeft er met zijn aanval dus voor gezorgd dat heel veel Indies inkomsten zijn misgelopen doordat ze de games in de hotste tijd niet konden distribueren.
Laten we inzoomen op de Indie-studio “Necrosoft Games”. Deze studio ontwikkelt Mobile Games voor de Windows Phone. Een van de oprichters, Brandon Sheffield, vertelt over de gang van zaken van de laatste paar dagen. Er was namelijk net een nieuwe game gelaunched, genaamd “Gunhouse”. De game deed het goed in en kreeg veel positieve commentaren. Helaas had Necrosoft geen rekening gehouden met de procedure die staat voor het uitbrengen van games in de Windows Phone Store waardoor de game enkele dagen uit de store gehaald werd totdat aan de voorwaarden was voldaan. Tegen de tijd dat de game terug was in de store, hadden ze een beetje de boot gemist. Een verlies van 600 downloads per dag naar nog geen 10. Maar de redding was nabij. In de vorm van een artikeltje welke verscheen op een bekende Windows Phone blog werden de downloads omhoog gestuwd. Op 23 en 24 december stond de stand op 3000 downloads per dag. En toen kwam de 25e en de DDoS aanval van de Lizard Squad.
De verkoop stortte in en deze terugslag kwam de game niet meer te boven. Hierdoor is de studio van Sheffield veel inkomsten misgelopen. Gelukkig is Necrosoft niet afhankelijk van deze verkopen maar vele andere Indie Developers, die hun brood puur met deze games verdienen, zijn dat wel. Je kan je enigszins voorstellen wat deze onderbreking voor hen betekent heeft.