We zitten twee weken voor één van de grootste Xbox Game Studios-releases van de Xbox Series X|S-generatie, en het enige dat ik hoor, zijn krekels die tjirpen!

Afgelopen week had ik vakantie en heb ik mijn vaste rondjes langs de bekende en minder bekende gamewinkels in Nederland gemaakt. Het viel me opnieuw op dat ‘onze’ tak van entertainment goed in de schappen ligt. Zelfs in de meeste mainstream winkels gaat het niet enkel meer om tentoongestelde Call of Duty-hoesjes, maar zijn alle genres die onze industrie rijk is, goed vertegenwoordigd. De Super Mario’s springen natuurlijk het meest in het oog, maar ook de PlayStation-schappen zijn goed gevuld en tonen een diverse collectie aan games.

Als voornamelijk Xbox-georiënteerde gamer ben ik inmiddels gewend geraakt dat Xbox in Nederland in fysieke winkels minder zichtbaar is geworden. Maar, het lijkt er op dat Xbox grotendeels helemaal uit het winkelbeeld verdwenen is. Waar the f*ck is onze console en haar mooie games? En om heel concreet te zijn, waar is Senua? De AAA-game van de Xbox Game Studios die over twee weken uitgebracht wordt krijgt geen fysieke release, maar lijkt ook helemaal nergens gepromoot te worden. Het stoort me enorm.

Xbox komt eindelijk op stoom, maar…

Xbox heeft de afgelopen jaren roerige tijden gekend, maar lijkt qua first-party games de zaken voor de komende jaren op orde te hebben, zoals je wellicht ook hebt kunnen lezen in ons artikel ‘waar werken de Xbox Game Studios aan‘. De aftrap van een nieuwe reeks aan Xbox first-party releases start over twee weken, met de release van Senua’s Saga: Hellblade II. Op 21 mei 2024, om precies te zijn. De game van Ninja Theory is een vervolg op Senua’s Sacrifice, een game die in 2017 is uitgebracht en internationaal met lovende kritieken werd ontvangen.

Twee weken tot release van Senua’s Saga: Hellblade 2

Hellblade is een visuele showcase. Een game waarmee de Xbox Series X|S in 2019 werd gepromoot. Een game die de technologische grenzen van de huidige console-generatie zal opzoeken en zal verleggen. Met Ninja Theory en Hellblade II heeft Xbox in potentie een team én een titel in huis waarmee het een nieuwe standaard in de industrie neer kan zetten. Althans, als we de beelden van de afgelopen jaren mogen geloven.

Het verhaal van Senua is er eentje om trots op te zijn en de PR- en marketingmachine zouden overuren moeten draaien om iedereen en hun moeders hierover te vertellen. De game van Ninja Theory zal over twee weken uitgebracht worden. Over twee weken! En waar was Senua in mijn rondje door Nederland afgelopen week? Nergens. Gewoon, helemaal nergens! Geen posters en geen statues in winkels. Geen billboards op Utrecht Centraal. Geen muur op Amsterdam Zuid met Senua’s gezicht: nee, gewoon helemaal niks, nada.

De schreeuw van Senua

Oké, geen zichtbare campagne in den lande, maar online moet het wel goed zitten, toch? Nee, ook ook online grossiert Xbox haar AAA-game grotendeels in afwezigheid. Want, waar zijn die Hellblade-themed console wraps (wat is dat ook alweer, hoor ik je denken? Precies!)? Waar zijn die reviewers en influencers die even een screenshotje mogen posten van het hoofdmenu van de game om iedereen al even in een hype-modus te krijgen? Waar zijn die limited edition Hellblade-controllers en -consoles en de social media berichten van trotse bezitters die er op tijd bij waren?

Waar zijn die tegels op mijn Xbox-dashboard die Senua’s emoties laten weerspiegelen? Waar is mijn Senua-shirtje om mijn personages in Grounded even een nieuwe frisse look te geven? Waarom kan ik Senua’s zwaard niet als figurehead in Sea of Thieves vrijspelen? En als we het breder trekken: Waar zijn de Senua-lookalike cosplay-evenementen? Waar is de regionale samenwerking met hogescholen en universiteiten om het thema van deze game (psychoses) in de samenleving bespreekbaar te maken? Kortom, waar draait die marketingmachine?

Het enige PR-bericht dat ik de afgelopen week voorbij heb zien komen is een screenshot met PC-specificaties die nodig zijn om de game te kunnen spelen!

Het enige dat ik afgelopen week zie vanuit het officiële Xbox-account is een retweet (van het PC Game Pass account) met de pc-specificaties van de game. Verschillende regionale social media accounts van Xbox zie ik al meer dan een maand niets over de game plaatsen. Echter, met nog maar twee weken tot release tikt de tijd door! Ik hoor de schreeuw van Senua doordreunen over Xbox haar PR-& marketingcampagne, of beter gezegd hoe stuurloos deze lijkt. ‘Arrrhhhhh, bevrijd me!’. Ik hoor je, Senua.

Godmiljaar, Xbox, maak er eens werk van! Free Senua en rap een beetje!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties