Het zijn roerige tijden voor Xbox en haar community. Massa ontslagrondes, zwakke pr+marketing en studios die worden gesloten. Wat is er allemaal aan de hand?

Hi-Fi RUSH wist in 2023 op alle mogelijke manieren te leveren die voor Microsoft relevant waren, aldus Aaron Greenberg, hoofd van de marketingafdeling van de Amerikaanse techgigant. De game van Tango Gameworks werd als een verrassing uitgebracht en wist 4 miljoen spelers te bereiken. Met Hi-Fi RUSH wist Xbox vriend en vijand te verrassen. De game won meerdere awards en gaf in 2023 kleur aan Xbox en Xbox Game Pass.

Microsoft was terecht trots op de studio die verantwoordelijk was voor Hi-Fi RUSH, niet alleen vanwege het succes, maar ook vanwege het Japanse karakter van de studio. Dit is een land waar team Xbox, onder leiding van Phil Spencer, al jaren probeert voet aan wal te krijgen. Een land dat gedomineerd wordt door de Japanse concurrenten Nintendo en Sony PlayStation, en waar Xbox nu eindelijk de Japanse zon zag schijnen. Het lonkende succes aan de horizon was echter van korte duur.

Studio’s worden gesloten

Tango Gameworks kreeg afgelopen dinsdag namelijk te horen dat ze hun deuren moeten sluiten, zoals je ook hier hebt kunnen lezen. Zij zijn niet de enige Microsoft-studio die deze week het licht in het pand uit moet doen. Ook Arkane Austin mag de sleutel bij de conciërge in Redmond inleveren. De studio kende vorig jaar weinig succes met Redfall, maar heeft in het afgelopen decennium wel met Prey en Dishonored een tweetal games geleverd die in menig toplijstje staan. Het sluiten van de studio’s leidt dan ook wereldwijd tot verbazing en boosheid. Ook Alpha Dog Studios en Roundhouse Games moeten de deuren sluiten.

Hoe kan Microsoft dit nou laten gebeuren? Content is immers koning en juist nieuwe content kan de Xbox-gamingdivisie goed gebruiken. Het is simpel: voor content zijn studio’s nodig en daarom heeft Microsoft de afgelopen jaren verschillende overnames gedaan. Onder andere Bethesda-Zenimax (2021) en Activision-Blizzard-King (2023) werden voor in totaal 80 miljard overgenomen. Maar nu, enkele maanden later, worden diverse studio’s alweer gesloten.

Blunders en mismanagement in de PR-& Marketingafdelingen

De recente sluitingen van studio’s volgen op een reeks blunders en mismanagement, waarbij ik me zal beperken tot 2024. Dit jaar zagen we bijna 2000 mensen bij Xbox ontslagen worden. Ook moest studio Toys for Bob de deuren sluiten en waren er eerder dit jaar grote blunders in de PR- en marketingafdeling. Xbox-exclusieve games werden zonder duidelijke communicatie op andere platformen uitgebracht, redelijk in strijd met eerder gedaan uitspraken over exclusiviteit en de PR-machine voor toekomstige Xbox-games, zoals Hellblade 2, komt onvoldoende op gang.

De moraal binnen de Xbox-community heeft dan ook een nieuw dieptepunt bereikt. Microsoft lijkt met haar gamingdivisie volledig stuurloos, visieloos en zichzelf voortdurend tegen te spreken. Het ene moment pleiten voor creatieve vrijheid en het andere moment studio’s die bekend staan om hun creativiteit sluiten om zodoende ‘resources’ in te kunnen zetten voor de grote projecten. Terecht en volkomen begrijpelijk dat ontwikkelaars op social media met boosheid en verdriet reageren. Ik denk dat het vertrouwen van de community in het merk Xbox in jaren niet zo laag is geweest. Don Mattrick maakt aantekeningen!

Weinig vertrouwen in de toekomst

En ook nu, ruim een dag na de aangekondigde sluiting, horen we helemaal niets vanuit team Xbox. Geen bericht van Phil Spencer (CEO Microsoft Gaming), geen communicatie via officiële Xbox-kanalen en ook geen reactie van regionale Xbox-divisies. Het bedrijf lijkt totaal ongeïnteresseerd. Er is geen toenadering naar de community, geen begrip en geen dialoog. De imagoschade die Xbox het afgelopen jaar zelf heeft aangericht, kent diepe wonden. Xbox is bezig haar eigen graf te graven, en ik vraag me af hoe de toekomst van Xbox eruit zal zien. Met de recente besluiten lijkt het beleid vooral gericht op aandeelhouders en spreadsheets.

Zeg ik persoonlijk het vertrouwen in Xbox op? Ik houd van de content die ze brengen en van de Nederlandse Xbox-community, maar het wordt steeds moeilijker om nog enthousiast te zijn voor het merk waar ik al meer dan 20 jaar diepe verbondenheid mee voel. Volgens mij ben ik niet de enige. Hoe zien jullie de toekomst van Xbox tegemoet?

Heb jij vertrouwen in de toekomst van Xbox?

Bekijk resultaten

Laden ... Laden ...
Abonneer
Abonneren op
4 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties
Orajnemonster
Orajnemonster
7 maanden geleden

Moeilijk. De marketing is in nederland echt om te huilen. Wie weet is het in de usa beter. Daar wonen wij niet dus hebben we niks aan. Xbox gaat zieltjes verliezen als ze hun marketing zo houden als ze doen

Ambassador
Ambassador
7 maanden geleden

Wat een onzin! Een storm in een glas water. Ik snap niet dat de auteur hier in mee gaat en snap ook niet dat dit artikel goed gekeurd is voor plaatsing.

Schaam jullie kapot! Dat dit soort artikelen verschijnen op Xbox haat sites zoals IGN en Kotaku snap ik nog wel, maar hier?