Dit jaar was het 25 oktober weer zo ver, want bijna een maand geleden kwam Call of Duty: Black Ops 6 uit. En zelden heb ik een Call of Duty gespeeld die zo veel verschillende game modes wist aan te bieden. En één daarvan is toch wel een gevaarlijke.

De afgelopen maanden zat ik op de goede weg met mijn backlog. Ik liet FC 25 een beetje links liggen en speelde games als Astrobot, Luigi’s Mansion 2 HD en Diablo IV: Vessel of Hatred uit. Komt Treyarch daar samen met Raven Software opeens op de proppen met een übervette Zombies mode. En ja, ik weet het: Zombies zit al heel lang in Call of Duty. Wat deze dan zo vet en verslavend maakt? Ik weet eerlijk gezegd niet eens waar ik moet beginnen.

Wellicht is het wel het feit dat de game er fantastisch uit ziet en je twee originele, grote maps voorschotelt. Zo verken je in Liberty Falls de steegjes, winkels en kerk van een verlaten stad. Terwijl je in Terminus op een verlaten eiland zit met een duistere geschiedenis. Of het feit dat er steeds meer zombies per wave op je afkomen en je rustig dient te blijven. Dat laatste, dat heb ik me wel even aan moeten leren. Dat is precies de kracht van deze game. Rustig blijven, maar wel constant blijven bewegen en daarbij soms even weglopen bij je vrienden dat de wave in tweeën wordt gesplitst en iedereen een eerlijke kans heeft op overleven.

Maar het allerbeste speel je deze game gewoon met een vast groepje vrienden zodat je door elkaar kan praten, niet elkaar kunt luisteren en buitenstaanders toch het idee kan geven dat je weet wat je aan het doen bent. Bij mij bestond dat groepje ook nog uit heren met verschillende accenten dus dat feestje werd helemaal compleet. Het ging hierbij om de helden en collega redacteuren Rik, Rob en Jeffrey.

Adrenalinekick

Afgelopen weken heb ik met dit legendarische drietal bijna elke avond Zombies gespeeld. En waar we in het begin geen idee hadden wat we moesten doen, kregen we na een paar avonden toch een beetje door hoe de game werkte. Zo helpt het om een zombie te laten leven als je wil upgraden. Dit voorkomt dat de volgende wave begint en is ontzettend handig als je even iets wilt ontdekken of je wapens wilt upgraden. In goed teamverband zorg je er daarnaast voor dat iedereen op een eerlijke manier geld kan verdienen, dus koop je om de beurt een deur. Hiermee wordt je de toegang verschaft tot een nieuw gebied.

Met Liberty Falls zijn we uiteindelijk twee weken bezig geweest. En ik kan jullie vertellen dat de eindbaas bestond uit een combinatie van rennen, duiken, schieten, armor aanvullen, sliden, reviven en ammo aanvullen Klinkt makkelijk, maar dat was het niet. Iets met honderden zombies die op je afkomen, medehelden die neergaan en jezelf in leven houden. Maar na 20 minuten volle focus en een bijna ongezonde adrenaline kick wisten we de eindstreep te halen.

En weet je wat het toffe is? We gingen steeds beter samenwerken, bespraken vooraf tactieken en hielpen elkaar over de eindstreep. En na het behalen van Liberty Falls was het tijd voor Terminus. En ook in Terminus ging het in het begin niet van een leien dakje, maar het ging al soepeler dan in Liberty Falls. En na amper een week en drie keer opnieuw beginnen lukte het. De eindbaas werd verslagen en loopt nu ergens in de wereld van Call of Duty rond met een XBNL logo.

Intussen kijk ik naar m’n backlog en zie ik links en rechts op verschillende platformen weer games uitkomen en mijn backlog weer groeien. En dat zal die voorlopig blijven doen, want de nieuwe map voor zombies is alweer aangekondigd. Citadelle des Mortes moet op 5 december uitkomen en draait om een kasteel. Pakjesavond wordt spannend dit jaar. Zijn we er klaar voor, boys?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties