‘Waar the [peep] gaat deze game industrie naar toe?’. Dat denk ik wel eens na een aankondiging van DLC terwijl een spel nog niet uit is. Tegenwoordig zijn er season passes, maar ook ouderwetse expansion packs. Wat is nou het verschil tussen al die dingen en verpieteren ze nou de games industrie of is het nooit anders geweest?
Laatst schreef ik een artikel over Batman: Arkham Knight met een Season Pass van 40 dollar/euro. Dat is maar 10 euro minder waar ik normaal wel een game voor kan scoren! Maar, daar heb je gelijk mijn innerlijke conflict. Ik ben namelijk fan van Batman en ik vind de Arkham reeks fantastisch! De Harley Quinn DLC (ter informatie, DLC staat voor downloadable content) van Arkham City vond ik echt vet! Maar ja, dat spel heb ik toen gehaald voor 20 euro en 5 euro DLC. Als je Arkham Knight nieuw wilt en later de DLC, ben je waarschijnlijk 90 of 100 euro kwijt voor de totale Batman experience! Dit doet mijn hoofd soms pijn. Waarom op voorhand al DLC aankondigen? Is DLC tegenwoordig nog wel echt een toevoeging, of een manier voor uitgevers om extra te cashen voor minimale toevoegingen (een paar extra skins of auto’s voor 3 euro). DLC, een season pass en een expansion pack zijn eigenlijk allemaal verbonden of in wezen hetzelfde.
EA en Ubisoft zijn denk ik nog wel de grootste geldwolven aanbieders van DLC en season passes. In feite zijn deze ontwikkelingen in de game industrie niet anders dan de Road to Rome en de Secret Weapons of WWII expanion packs van Battlefield 1942 vroeger. Paar extra maps en wapens. Later kwam er een anthology uit van Battlefield 1942, dus inclusief de expansion packs.
Maar is DLC dan niet hetzelfde als de analoge discs hierboven? Alleen dan te downloaden i.p.v. installeren vanaf een schijfje. Kortom, zijn we niet stiekem ‘opa vertelt’ aan het zeuren over methodes en business modellen die al lang bestaan, maar gewoon hier en daar veranderen qua materiaal? Wat mij misschien het meeste dwarszit met tegenwoordige DLC i.p.v. de oude expansion packs, is dat het soms lijkt alsof developers stukjes uit de game zelf halen en vervolgens later aanbieden als DLC. Dit had ik nog wel het meeste met AC: Unity, waar een extra missie werd aangeboden als DLC of als je iets had gepre-ordered.
Gooi dan gewoon gelijk zo’n missie er in. Waarom het aanbod van outfits beperken en later dan alsnog voor betaling extra outfits aanbieden? Tuurlijk hoor je dan: ‘Ja, maar het spel biedt al genoeg content aan zonder DLC’. Misschien wel, maar waarom krijg ik als gamer dan alsnog het gevoel dat ik kaalgeplukt wordt voor leuke dingen die ook in het spel zelf hadden kunnen zitten?
Misschien komt het door het aankondigen van DLC voordat het spel überhaupt uit is. Kijk, met The Witcher 3 heb ik er geen probleem mee. De developers hebben al gezegd dat er twee grote expansion packs komen. Denk bijvoorbeeld aan GTA 4 met The Lost and Damned en The Ballad of Gay Tony. PRIMA! Mooie verfijnde expansion packs met uren aan extra unieke gameplay! Als The Witcher 3 dat ook heeft met de twee expansion packs voor 30 euro, hoor je mij niet klagen. Maar als EA DLC aankondigt voor Star Wars Battlefront, waar vijf geplande DLC’s moeten uitkomen, dan huil ik bijna van binnen. Hoezo? Omdat ik verwacht dat het de Battlefield behandeling krijgt met x aantal wapens en x aantal skins voor x aantal euro. Minimale toevoegingen voor maximale euro’s. Then again, bij Battlefield 4 zijn er wel echt hele vette toevoegingen na een tijdje qua maps. Dus daar is mijn conflict weer. Wanneer huil je van DLC en wanneer vind je het eigenlijk wel vet en betaal je er gerust extra euro’s voor?
Kortom, bij mij blijven DLC, season passes en expansion packs nog allemaal toeters en bellen waar ik niet over uit ben qua definitie. Ik weet wel dat ik expansion packs cool vind omdat ik ergens verwacht dat er moeite in zit i.p.v. het schaamteloos leegplukken van de gamer. Maar een season pass zoals die van Batman heeft bijvoorbeeld ook echt twee extra verhalen. Dan is een season pass een soort totaalpakket voor de ultieme ervaring. Een verzameling aan DLC die je alvast kan claimen. De vraag is echter, betalen we 40 euro voor 6 uur extra gameplay, of zoals bij The Witcher 3, 25 euro voor 30 uur extra gameplay? In het geval van het laatste, take my money, maar in het geval van dat eerste…nope.
Zoals ik hier al eerder ergens had aangegeven zou ik het liever anders zien. Doe mij voor de core game een prijs van 30,- en maak de game wat minder lang (uurtje of 30) gooi er daarna voor de mensen die er nog niet zat van zijn wat DLC achteraan voor een euro of 15. Dan is volgens mij iedereen tevreden.
En een season pass voor 30 euro. Dan heb je alsnog een hele game voor 60 euro…
Meh, uurtje of 30 halen de meeste games niet eens