De Xbox One is nu ruim een half jaar op de Nederlandse markt en we zijn als gamers al aardig verwend met een gigantische stroom van triple A games. Wat echter opvalt is dat veel games getroffen worden door bugs. En dan bedoel ik niet insecten of dat wollige konijn uit de Looney Tunes, maar zoals Wikipedia zegt: “fouten in een computerprogramma waardoor het zijn functies (niet) geheel volgens specificaties vervuld.”
Visuele bugs
Een game die goed liet zien hoe het niet moest was natuurlijk Assassins Creed Unity. Deze game kreeg bergen van kritiek vanwege zijn befaamde ‘no face bug’. Deze zorgde ervoor dat karakters plotseling geen gezicht meer hadden.
Een recenter voorbeeld is Dying Light. Ondanks dat de game een hele vette zombieslasher is geworden ben ik doodgegooid met bugs. Zo vloog ik op een gegeven moment dwars door de muur en zat ik vast op een dak terwijl de gebouwen door de lucht zweefden. Op een ander moment werd een zombie gewoon gelift door een kist die open ging en besloot de zombie mee te doen aan Planking with the Stars. Ook Halo zorgde er op een gegeven moment voor dat Masterchief over lucht kon lopen.
Breaking bugs
Soms zijn bugs zo hardnekkig dat ze ervoor zorgen dat we niet verder komen in een game, iets wat natuurlijk de nachtmerrie voor elke gamer is. De oplossing is dan om te wachten tot een ontwikkelaar met een patch komt, en zelfs dan is het de vraag of de patch de problemen verhelpt. Soms wordt slechts een gedeelte van de bugs aangepakt en in een nog erger geval nemen ze alleen maar toe.
Hoe komt dat nou?
De vraag die vaak gesteld wordt is hoe het kan dat er bugs in games zitten en hoe het komt dat zulke amateuristische fouten zelfs door de grootste ontwikkelaars gemaakt kunnen worden. Het antwoord daarop is moeilijk te geven. Het kan zijn dat een ontwikkelaar gewoon met weinig inspiratie de game in elkaar gezet heeft, al kunnen we dat bij het gros van de ontwikkelaars moeilijk geloven. Het kan zijn dat een ontwikkelaar door een deadline de game sneller af moet hebben, waardoor de bugs over het hoofd gezien worden. Het is voor een ontwikkelaar heel lastig om een game dan uit te stellen omdat veel fans teleurgesteld worden. Echter wordt in mijn ogen de teleurstelling nog groter als de game vol bugs zit.
Een ontwikkelaar die recent beloofd heeft zijn game bugvrij te maken is CD Projekt Red bekend van The Witcher. Ondanks het feit dat de game al sinds december af is heeft men de releasedatum van de game naar mei geschoven. Dit zodat men alle bugs uit de game kan halen en ze een volledig bug-vrije game kunnen leveren. Dit is mijn ogen een behoorlijke ambitie maar wel één die meer ontwikkelaars zouden moeten hebben. Want laten we eerlijk zijn: bugs anno 2015 kunnen eigenlijk niet meer!
True… carrot and stick