Het is een gewaagde en misschien een impopulaire uitspraak, maar toch loop ik al langer met dit gevoel rond. Toen ik de beelden van de E3 zag en de gameplay demo’s erna, wist ik het zeker, Agents of Mayhem wordt beter dan Crackdown 3 en ik zal je vertellen waarom.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben fan van Crackdown, met name van deel 1 (deel 2 was niet leuk). Met deel 3 werd ik weer lekker gemaakt met opnieuw skill orbs en dikke explosies. Zelfs Terry Crews zit er waarschijnlijk in! Bij de E3 zag ik een hele vette trailer, maar al snel werden er ook gameplay demo’s getoond en die stemde mij niet positief. Daar komt nog bij dat de dikke vernietiging alleen voor multiplayer is, op zich geen ramp. Maar wat mij negatief stemt is dat de game door drie aparte studio’s wordt ontwikkeld en het duurt mij nu ook echt te lang. Sumo Digital maakt de campaign, Reagent Games doet ook mee (met creative director Dave Jones van Crackdown 1), en Ruffian Games maakt de multiplayer. Gaat dat wel goed, drie bedrijven die één game maken? We zien nu steeds vaker bij games dat de singleplayer door studio één wordt gemaakt en multiplayer door studio twee.

Maar waarom wordt Agents of Mayhem dan beter?

We horen niet veel van Agents of Mayhem, de game die in een futuristisch universum van Saint’s Row plaatsvindt. Weet je niet meer waar het over gaat? Lees het dan hier. In het kort, Agents of Mayhem is een spel waar je met personages van de organisatie M.A.Y.H.E.M. speelt en tegen de vijandelijke organisatie L.E.G.I.O.N. strijdt. De personages/agenten hebben allemaal hun eigen unieke skills en de hele sfeer is echt Saints Row stijl, namelijk absurd. Gelukkig niet zo absurd als Saint’s Row 4, maar wel echt een eigen stijl. Het is juist die ziel, die eigen stijl die ik nu mis bij Crackdown 3.

Zoals je in het plaatje hierboven kunt zien lijkt Agents of Mayhem eigenlijk best wel op Crackdown 3, maar net als dat de studio van AoM (Volition) het deed met GTA ooit, ”they beat them at their own game”. Saint’s Row 3 was vele malen leuker dan GTA IV die voor de serieuze kant koos. Pas in GTA V werd het weer absurd en Saint’s Row 4 ging weliswaar de ”te” absurde kant op.

De maker van Agents of Mayhem is dus dezelfde makers als die van de Saint’s Row games. Ze hebben natuurlijk al jaren ervaring met open wereld games. De studio’s van Crackdown 3 zullen dat ongetwijfeld ook hebben, maar ik merk dat de studio’s van deel 3 niet de oude ”spirit” van Crackdown 1 laten zien. Misschien heb ik het mis, maar vooralsnog zie ik alleen maar geknal en wat ik van de previews lees, is er geen gevoel van impact en gewicht meer. Je springt als een soort bionische vlo over alle gebouwen heen en je schiet er maar op los. Het zal ongetwijfeld een demo zijn geweest op de E3 waar je veel sneller sterker wordt door orbs, maar volgens mij heerst er een identiteitscrisis bij die game. Er ligt teveel nadruk op explosies, vernietiging en orbs, maar weinig te zien van verhaal en diepte van het spel.

In Agents of Mayhem zie je al een veel verder gevorderd spel waar over alles is nagedacht en duidelijk voor één richting is gekozen. Unieke wapens, power-ups, personages met eigen abilities, een duidelijke vijand, humor, karakter etc. Ik heb dat bij Crackdown 3 nog niet gezien behalve het geschreeuw van Terry Crews.

Co-op vs non co-op

Er is één ding waar Crackdown 3 een dik pluspunt heeft en dat is 4 player co-op! Agents of Mayhem heeft dit helemaal niet en is puur singleplayer. Wat ik dan wel weer sterk vind is dat door die focus op singleplayer, er ook geen aandachtsverlies is voor het grotere geheel. Volgens mij krijg je met Crackdown 3 echt een singleplayer campaign en willen ze met het online gedeelte een soort GTA Online pullen wat op zichzelf staat. Gelukkig is de singleplayer campaign dus met drie andere vrienden te spelen, maar dan moet het wel meer bieden dan explosies en mega ver springen.

Vooroordeel pur sang

Oke, ik heb beide games niet zelf gespeeld, maar wel alles gevolgd. Alle previews, hands-on artikelen en video’s. Vooralsnog is alles dus gebaseerd op een vooroordeel. Maar door de E3 verloor ik mijn hoop in Crackdown 3 en trok Agents of Mayhem mij veel meer aan. Het zou mij niet verbazen als Agents of Mayhem dus beter wordt uitgewerkt en in zijn geheel beter is dan Crackdown 3.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties