De backlog aan games puilt uit! Stapels met games waaraan ik begonnen ben, maar die ik niet afgemaakt heb. In 2024 gaat het roer om! Mijn goede voornemen is om games vaker uit te spelen en de credits te laten rollen als nooit tevoren. Staat de teller eind 2024 niet op minstens 40 afgeronde games, dan is het eerste rondje tijdens de XBNL-community BBQ voor mijn rekening!

Gisterenavond heb ik na een slepende boss battle van twee uur de credits van Dragon’s Dogma 2 zien rollen. De game van Capcom heb ik afgelopen week mogen reviewen. Na 44 uur spelen weet ik nog steeds niet goed of ik de game moet adviseren om te spelen tot de credits rollen. Waarom niet?

Wat voor soort game is Dragon’s Dogma 2?

Dragon’s Dogma 2 is een open-wereld actie-RPG waarin spelers de rol aannemen van de Arisen, het centrale personage van deze Japanse singleplayer-ervaring. Het doel van het spel is om onduidelijkheid over wie de Arisen is weg te nemen, de draak te confronteren en de veiligheid van de koninkrijken te garanderen.

De game kent verschillende gameplay elementen. In de eerste plaats is Dragon’s Dogma 2 een RPG. Bij aanvang van het spel hebben spelers de vrijheid om de uiterlijke kenmerken, het ras en de achtergrond van hun Arisen te kiezen dankzij een uitgebreide en gedetailleerde character creator. Bij de start van het spel kunnen spelers kiezen uit verschillende Vocations, oftewel klassen, zoals Fighter, Archer, Thief en Mage. Vervolgens kunnen spelers allemaal keuzes maken en upgrade routes kiezen die passen bij een role playing game.

Het tweede gameplay element is combat. Terwijl je met jouw personage door de wereld van Dragon’s Dogma 2 aan het reizen bent, loert er gevaar achter iedere boom, rotsblok of huisje. Om het gevaar te trotseren heb je als speler een scala aan combat skills tot je beschikking, die uiteraard sterk afhankelijk zijn van de Vocations die je gekozen hebt. Zelf was ik voor een Sorcerer gegaan. Ik houd er van om vanaf een afstand allerlei spells het slagveld op te sturen.

En dan zijn er natuurlijk de typische open wereld gameplay elementen, zoals exploratie en resources verzamelen. Uiteraard zijn er ook vele mini-verhaaltjes met NPC’s die in de wereld te vinden zijn.

Credits

Hoewel de game over het algemeen erg goed ontvangen is, heb je in mijn review terughoudendheid gelezen. Die terughoudendheid komt enerzijds door allerlei technische problemen met de game en anderzijds door opvallende designkeuzes, waaronder de character building, de manier van reizen door de wereld en de gefragmenteerde wijze van verhaalvertelling. In de 44 uur spelen heb ik meer dan gemiddelde veel frustratie ervaren. Toch heb ik de game uitgespeeld en dat heeft alles te maken met de mooie wereld die Capcom met Dragon’s Dogma 2 heeft neergezet. De wereld is enorm sfeervol, de bewoners vertellen unieke verhalen en er is veel te ontdekken. Kortom, ik zou adviseren om de game te spelen tot de credits rollen, maar wacht daar wel even een aantal maanden mee tot de grootste technische problemen hopelijk verholpen zijn.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties