Ik heb even teruggekeken naar 2017 en alvast vooruitgekeken naar 2018 en ik kom tot de conclusie dat 2018 minstens 4 keer zo goed wordt als 2017, misschien wel 5 keer…

2017 is misschien wel het slechtste jaar in de geschiedenis van gameboeren. En met gameboeren bedoel ik letterlijk de uitmelkers in de game-industrie. Met name EA en Ubisoft komen al een aantal jaren weg met het uitbrengen van de meeste generieke games. “Gooi de marketingmachine er maar over en mensen kopen het toch wel” zullen ze inmiddels wel ingelijst hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de vorige Assassin’s Creeds, Syndicate en Unity, of simpelweg naar FIFA. Easy money voor hun, maar daar kunnen ze toch niet eeuwig mee wegkomen?

Easy money voor uitgevers, maar daar komen ze toch niet eeuwig mee weg?

Nee! Daar komen ze dus niet eeuwig mee weg en dit jaar heeft de gamer zich eindelijk laten horen. Gamers prikken echt wel door de doorzichtige gameplay van Mass Effect Andromeda en Star Wars Battlefront 2 heen, een mooi jasje kan dat niet verbloemen. Bij Ubisoft lijkt de laatste na-wee van de generieke-game-machine Ghost Recon Wildlands te zijn. De game ziet er prachtig uit hoor en is ook nog best grappig om een paar uurtjes te spelen, maar het is zo verschrikkelijk inspiratieloos. De ergste in het rijtje is nog wel Destiny 2, een schoolvoorbeeld voor het verknallen van sequels. Tel bij deze games nog eens micro-transacties in het kwadraat op en je hebt een geweldig debacle. De maat is vol en gamers laten zich horen, tot heuse boycots aan toe.

De kleine studio’s kunnen het wel!

Wat dan ook steeds meer opvalt is dat er kleinere studio’s zijn die met een klein budget veel leukere games neerzetten. Kijk maar naar The Witcher 3, op en top vakwerk. Of een ander voorbeeld, de recente PlayerUnknown’s Battlegrounds, technisch gezien een wrak, maar wel verschrikkelijk leuke gameplay en de game krijgt daardoor ook veel sympathie.

PlayerUnknown’s Battlegrounds

Straks wordt alles beter

Op het hoofdkantoor van Ubisoft zijn ze er gelukkig wel langer achter dat hun huidige pad niet de manier is om de klant als koning te behandelen. Vorig jaar zagen we namelijk een sprankje hoop in de vorm van Watch_Dogs 2 en dit jaar hadden we Assassin’s Creed Origins. Beiden games hadden vrijwel alle minpunten van de sleur weggepoetst en brachten wat extra. Zodoende zijn ze terecht game-van-het-jaar-materiaal. Far Cry 5 laat ons in een setting spelen die we nog nooit zo hebben kunnen spelen, laat de trend maar doorzetten. Ook bij EA zien we dat Anthem wat nieuws op de markt gaat brengen. Hopelijk hebben ze de dollar-tekens uit de ogen weg kunnen poetsen na het hele micro-transactions-debacle en kunnen we weer eens gewoon goede games verwachten.

Topje van de goed-nieuws-ijsberg

Maar de bekering van deze twee grote uitgevers is slechts het topje van de ijsberg die 2018 moet omtoveren naar een veelbelovend gamejaar. Die kleine studio’s staan namelijk ook in de rij om hun games aan de man te brengen. Van de makers van The Witcher kunnen we dit jaar namelijk Cyberpunk 2077 verwachten, een project waar al jaren aan wordt gewerkt. Ook kleine pareltjes als Kingdom Come: Deliverance en State of Decay 2 zien in 2018 het daglicht. En hopelijk komt de Oekraïense ontwikkelaar 4A Games dit jaar nog met Metro Exodus.

Kingdom Come: Deliverance

Vergeet ook niet dat we op schema liggen voor een BFA (big fucking announcement) van Rockstar en Bethesda voor een grote GTA expansion en een opvolger in The Elder Scrolls-serie. Om het af te toppen kunnen we van Microsoft onder andere nog een triple-A open-wereld RPG verwachten.

Happy 2018!

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties