Na het zien van de Watch Dogs Legion trailer tijdens de E3 zijn we best wel benieuwd geworden naar deze game, maar behalve de hype riep deze trailer ook een aantal vragen op. Met name over het progressiesysteem. Hoe zit dat nou?
Niet een vast hoofdpersonage, maar de mogelijkheid om met iedereen te spelen die je maar tegenkomt in de game. Het lijkt een erg interessante mechanic, maar ook een die nog wel eens voor hoofdpijn zou kunnen zorgen. Zeker ook met de permadeath van de personages. Hoe gaan ze dat doen met het verhaal? En wat te denken van progressie en het levelsysteem?
Geen individueel verhaal, maar een overkoepelend
Het verhaal zal nog steeds erg belangrijk zijn in Watch Dogs Legion, maar zal zich niet meer op 1 individu focussen. In plaats daarvan zal het zich op bepaalde thema’s gaan richten, zeg maar de quest lines van de game. Game Design Director Kent Hudson licht toe:
Zo kun je inderdaad een verhaal schrijven dat een hele groepering aangaat en dat past weer prima in het ‘Play as Anyone’ systeem. In plaats van de idealen van een individu verdedig je nu de idealen van een groep. Ik ben heel benieuwd hoe dit uit gaat pakken en hoe ze je als speler hierin mee gaan nemen.
Progressie
Een andere vraag die rijst dankzij het ‘Play as Anyone’ systeem is hoe het dan met je voortgang werkt. Zit je net lekker in de game, sterft je personage. Dag skills, dag voortgang. Of hebben ze daar ook iets voor gevonden? En dat hebben ze. Volgens de Creative Director van Watch Dogs Legion, Clint Hocking, level je namelijk zowel je personages, als de organisatie DedSec.
Ik moet zeggen dat ik na het zien van de trailer en nu deze informatie steeds nieuwsgieriger wordt naar Watch Dogs Legion. Het klinkt allemaal erg ambitieus, maar als het allemaal lekker werkt dan zit er dus wel gewoon weer een erg goeie game aan te komen. Hopelijk mogen we over een paar weken tijdens de Gamescom zelf ervaren hoe dit werkt. Kijken jullie een beetje uit naar Watch Dogs?
Watch Dogs staat gepland voor een release op 6 maart 2020.