[Review] SCHiM – Hollands glorie

+ Goede graphics
    + Rustgevende muziek
    + Perfecte gameplay
    + Leuk en afwijkend concept ten opzichte van zo veel andere games

- Soms onduidelijk wat er van je verwacht wordt

Vandaag is SCHiM op de Xbox Series uitgebracht. Een uniek staaltje kunst van Nederlandse bodem, maar valt dit kunstwerk ook als game in de smaak? Je leest het in deze review:

Ik kom het niet vaak tegen. Normaal word je namelijk overspoeld met games die overal behalve in Nederland gemaakt zijn. Maar nu mag ik een pareltje van eigen bodem reviewen. Ewout van der Werf en zijn mede-dev Nils Slijkerman zijn al een tijd bezig geweest met het maken van hun game SCHiM. Deze kwam ruim een jaar geleden voor het eerst bij mij op mijn netvlies door een interview dat Ewout heeft gegeven aan de site Trueachievements. Daar werden ook wat screenshots van de game gedeeld. Ik was meteen verkocht door de getekende minimalistische art-style. Nu mag ik eindelijk kijken of de game ook lekker speelt.

Rondhangen in de schaduwen

Wat kun je verwachten? SCHiM is een game die draait om spelen met schaduwval en licht. In het begin ben je alleen bezig met vaste schaduwen die al in de levels opgenomen zijn. Later moet je zelf aan de gang met lichtbronnen om zo je eigen schaduwplekken te creëren. Hoe begin je dan?

Je start in de game als de schaduw van een jongetje dat vrolijk door het leven huppelt. In de introductieniveaus leer je hoe je met de schaduw kunt spelen. Jij, als zelfdenkend (?) schaduwwezen, kunt iets aparts. Je kunt sprongetjes maken naar andere schaduwen en daardoor door de levels bewegen. Spring je mis, dan word je teruggeworpen naar de echte schaduw van het jochie. Ook kun je in bewegende schaduwen springen en dan hop je vrolijk mee waar die andere schaduw dan ook maar naartoe gaat.

Al snel groei je op tot een jongeman en dan overkomt je het ergste dat kan gebeuren. Door een val over een steen scheurt de schaduw af van de jongeman. Dit is geen leven als losstaand schaduwwezen! Dus snel op zoek naar jouw mens om weer heel te worden. De mechanics van de game blijven simpel. Jij huppelt van schaduw naar schaduw om verder te komen. Waarnaartoe lijkt in eerste instantie vaag te blijven. Gelukkig kun je met een druk op de knop uitvinden waar jouw doel is.

Gedurende de game worden de levels waarin je zit ook steeds complexer en uitgebreider. Op zich is de algemene route naar het einddoel wel duidelijk, maar de weg is langer en je zult steeds meer moeten nadenken welke schaduwen nuttig zijn en welke tot een dood einde leiden. De grootte van een schaduw maakt niets uit. Zelfs een miniem schaduwtje kan jou verder helpen. Veelvuldig de wereld draaien om een totaalbeeld te krijgen, is dus aan te raden. Ook het spelen met licht gaat een steeds grotere rol spelen. Op een gegeven moment krijg je levels die zich in de nacht afspelen. Om toch schaduwen te krijgen, moeten er lichtbronnen zijn. Dus zet straatlantaarns aan en uit, lift mee met verkeer op de straat, etc. om jouw pad te zoeken.

Soms moet je ook met voorwerpen een interactie hebben. In het begin van het spel staat de slagboom van de spoorweg dicht. Aan jou als schaduw om hem open te zetten. Gelukkig is de interactie niet meer dan een druk op de X-knop. Dit wordt ook netjes door de game aangegeven. Je kunt met alles interactie hebben. Soms noodzakelijk (net als in mijn voorbeeld), soms gewoon grappig of omdat het kan.

Op een aantal punten in de game is het gebrek aan leiding en sturing echt wel een uitdaging. Ik heb op een moment meerdere dagen vastgezeten op een level, omdat ik er maar niet uitkwam. De game zelf geeft op dit punt heel weinig tips. Je ziet namelijk alleen het einddoel. Maar alles in deze game is op te lossen. Dus laat je grijze massa kraken en onderzoek alles waar je naartoe kunt en wat je kunt laten bewegen.

Verzamelwoede

SCHiM heeft naast een verfrissende, afwijkende gameplay een berg extra’s. In bijna elk level zitten verborgen collectibles. Aan jou de taak om ze te vinden. Het gaat dan niet om items die je sterker maken, of enorme guns om eindbazen te verslaan. Nee, het gaat om heel basale en alledaagse items. Alles variërend van een strandbal tot rugzakken en drinkflessen.

Sommige items zijn snel en duidelijk te vinden. Andere zullen je de nodige hoofdbrekers opleveren. Je moet elk hoekje en elk gaatje van de levels afstruinen om ze te vinden. Zelfs de kleinste schaduw kan iets in zich verborgen hebben. Een fijne toevoeging aan de game om net dat beetje meer motivatie te geven om alles na te pluizen. Per level kun je makkelijk zien hoeveel collectibles je moet zoeken en al hebt gevonden. Dit blijft ook op je profiel staan. Dus bij het opnieuw oppakken van de game kun je verder waar je gebleven was. Om het de speler nog iets makkelijker te maken, heeft SCHiM ook een level-select. Ideaal om de collectibles aan te vallen, of om aan voorwaarden voor achievements te voldoen.

Muziek en graphics

De muziek in SCHiM is rustig en voegt daardoor echt wel wat toe aan de relaxte gameplay. Het is niet wereldschokkend en dominant aanwezig, maar dat hoort wat mij betreft ook niet in zo’n game.

De kleurstellingen zijn allemaal pastel. Elk level heeft zijn eigen kleur. Ik ben er zelf nog niet uit of dit een enorm pluspunt is of niet. Aan de ene kant zorgt deze kleurstelling voor alle rust die je nodig hebt om het level door te komen. Aan de andere kant merkte ik dat ik op een gegeven moment wel toe was aan wat meer diversiteit qua kleur.

De graphics zelf zijn duidelijk in hun simpliciteit. Eenvoudige potlood-/stifttekeningen die door de wereld heen gaan. Opvallend is hoe vloeiend en constant alle tekeningen blijven tijdens bewegingen die je maakt. Het maakt daarbij niet uit of jijzelf beweegt, of dat je de schaduwen van bewegende dingen (zoals auto’s, fietsen en wandelaars) volgt. Ook als je de wereld links- of rechtsom draait om een andere blik te krijgen op het level, blijven de graphics van hoge kwaliteit. Kudos voor de twee devs!

SCHiM heeft 24 achievements die je mag vrijspelen. Sommige zijn simpel en komen door het spel te spelen jouw kant op (spring in 1000 schaduwen, beïnvloed 50 schaduwen van dieren, etc). Daarnaast zijn er de nodige collectibles die je moet behalen (zwaai naar iedereen, ga naar alle treinstations). Ook moeilijkheidsgraden worden niet vergeten. Zo mag je de game uitspelen zonder checkpoints te gebruiken of door zonder de extra sprong te gebruiken. Uitdagingen op zich zelf! Natuurlijk moet je ook de game uitspelen en jezelf weer hechten aan jouw mens (en alle andere schimmen/schaduwen helpen te hechten aan hun eigen item/mens).

Als laatste zijn er een aantal achievements waar ik nog niet achter ben gekomen wat er verwacht wordt (of waar in het spel dit dan moet). Ergens in de game moet ik bijvoorbeeld alles natspuiten met een brandslang. Ik ben er een tegengekomen en heb die zwaar misbruikt om alles nat te spuiten, maar geen achievement. Het kan dus zijn dat ik nog niet ver genoeg ben in het spel, of dat de game toch wat achievements heeft die niet consequent unlocken.

SCHiM is een rustgevende en aparte game in deze hectische wereld. Eentje die ik graag verwelkom op het XBOX-platform. Goede graphics met eenvoudige (maar perfect werkende) gameplay. Kortom, een topper voor de liefhebbers van dit soort games en tenminste een game om uit te proberen voor de gamers die normaal in snellere gameplay geloven.

eddiem1974
    eddiem1974
    Speelt al vanaf begin jaren '80 schrikbarend goede én slechte games. Via Atari, Nintendo, PlayStation, 14 jaar geleden uiteindelijk bij Xbox als main console uitgekomen. Groot fan van racegames, point-'n-click games en turn-based (J)RPG's. Weet af en toe nog eens iets zinnigs neer te pennen.