More

    Call of Duty: Advanced Warfare (Singleplayer)

    XBNL REVIEW

    8 November 2007, een legendarisch moment in de geschiedenis van First Person Shooters, de releasedatum van Call of Duty 4: Modern Warfare en de geboorte van één van de grootste franchises in de gameindustrie. Ruim 7 jaar later en precies 7 delen later mocht de wereld zich verheugen op 4 november, de releasedatum van Call of Duty Advanced Warfare. Hoewel, verheugen? De meningen op internet waren verdeeld, alles is gejat van Titanfall klonk het, en de pre-orders waren met 40% gedaald ten opzichte van het vorige deel, Call of Duty: Ghosts. Call of Duty is Call of Duty niet meer riep men, maar is dat wel werkelijk zo?

    Laat ik gelijk heel eerlijk zijn, ook ik dacht zo. Vanaf Modern Warfare was ik fan van het eerste uur, maar Ghosts stelde mij vorig jaar zo teleur dat ik besloot Advanced Warfare nog één kans te geven, maar bij een gelijke teleurstelling zou stoppen met Call of Duty. Wat ben ik blij dat ik dat gedaan heb want man man man, wat is dit een FUCKING GOEDE GAME. Laat ik maar bij het begin beginnen: (LET OP SPOILERS)

    Private army

    Het is 2054 en jij bent Private Jack Mitchell van de United States Marine Corps. Samen met je buddy Private Will Irons vecht je tegen de Noord Koreanen in Seoul. Wanneer de uitzending echter helemaal in de soep loopt, Will omkomt en Mitchell zijn arm verliest en eervol wordt ontslagen uit het leger breekt het verhaal los. Op de begravenis bij de afsluiting wordt Mitchell benaderd door Will’s vader Jonathan Irons (Oscarwinnaar Kevin Spacey Woooohoooo). Irons verteld Mitchell dat hij eigenaar is van Atlas, het op een na grootste leger (Amerika is natuurlijk het grootste) van de wereld. Het voordeel van Iron’s leger is dat ze grote stappen hebben gemaakt op het gebied van technologie en ze een priveleger zijn die aan niemand verantwoording hoeft af te leggen. Toch kent de wereld Iron’s leger en de macht en populariteit van Spacey (Oh dat klinkt lekker) groeit.

    De zoon van Price

    In het begin van de game zien we Mitchell ingewerkt worden in Atlas door squadleader Gideon, een ervaren rot die de zoon van Captain Price had kunnen zijn. Tevens krijgt Mitchell van Iron een mechanische arm zodat hij weer de strijd aan kan gaan. Zo beginnen we standaard weer op de Shooting Range, maar al gauw wordt Mitchell uitgerust met het Exo Skeloton (een hypermodern pak waarmee soldaten baanbrekende nieuwe skills krijgen) en begint de achtbaan van actie waar Call of Duty zo bekend om staat. (SPOILER EINDE)

    DesigningCallofduty610

    Advanced Warfare (Zullen we er AW van maken?) combineert oude elementen met nieuwe elementen. Uiteraard is de interface nog steeds hetzelfde zoals we die kennen uit eerdere games. Ook qua controls is er eigenlijk niks veranderd. Wat is er dan in hemelsnaam veranderd, hoor ik je zeggen. Nou een heleboel. Natuurlijk heeft de games weer nieuwe wapens en setting, maar de grootste verandering die de game brengt is de Exoskeleton.

    Exoskeleton

    Zoals ik al eerder aangaf zorgt de Exoskeleton ervoor dat je toffe skills krijgt. Denk hierbij aan dubbele jumps die we uiteraard al wel kenden uit Titanfall, tijdelijke invisibility cloaks (die we al kennen uit Ghosts) en rotoren onder je voeten die zorgen voor een veilige landing als je van grote hoogte springt. Ja ik weet het, echt nieuw is het niet en het is misschien een beetje wennen maar als je het onder knie hebt dan wil je niks anders meer. Laten we even terug gaan naar de wapens, ook hier is een frisse wind doorheen gegaan. We worden verwend met futuristische wapens die terug verwijzen naar wapens uit deze tijd, denk verder aan hittezoekende rocketlaunchers met clusterrakketten en light machine guns met laser guns (woohoo nooit meer herladen). En de granaten mensen, die zijn verdikkeme opnieuw uitgevonden. Zowel de de lethal als de non-lethal granaten hebben nu 3 varianten. Bij lethal kun je nu kiezen uit smart (granaten die je zelf kan sturen) contact (ontploffen bij contact) en de gewone lethal (frag). Bij non-lethal kun je kiezen uit een treath (deze verraad tijdelijk de posities van vijanden die in de buurt zijn) de EMP (handig voor drones) en de flash (need I say more?). Kortom, Rambo zal jaloers zijn!

    cod_advanced-warfare3

    AI en bugs

    In Call of Duty heb je uiteraard weer meerdere soorten vijanden. Vecht je de ene keer tegen de bad guys, mag je het de keer daarop tegen een swarm drones opnemen. De AI van de vijanden is niet baanbrekend, maar je ziet mannetjes duidelijk andere posities innemen als het ze te heet onder de voeten wordt. Wel valt het mij op dat er soms iets mis gaat als enemies worden voorzien van een flinke dozijn kogels, dat de lijken namelijk boven de grond zweven!

    Ook in dit deel word je van locatie naar locatie gegooid. Bevind je je eerst in Seoul, beland je erna in een hachelijke situatie op de Golden Gate Bridge. Missies zijn zeer creatief bedacht. Het is niet meer alleen maar knallen knallen knallen, maar er zijn ook stukken waarbij je echt moet sluipen om het te halen. Op tactisch gebied wordt er meer van je gevraagd dan in vorige delen.

    Upgrades!

    Leuk toegevoegd nieuwtje is het upgraden van je Exoskeleton. Dit doe je door punten te verzamelen. Deze verdien je door een gevraagd aantal bad guys over de clinch te schieten, zoveel headshots te maken, een bepaalde hoeveelheid intels te bemachtigen en ga zo maar door. De punten die je verzameld kun je aan het einde van de levels inleveren om bijvoorbeeld je gezondheid, je herlaadsnelheid, je conditie of je richtsnelheid te verbeteren. Het is natuurlijk niet nieuw, maar het is leuk bedacht en werkt goed in de game, echter kan elke vaardigheid maximaal 2 keer uitgebreid worden zodat je niet een of andere god wordt met een eindeloze gezondheid.

    advanced-warfare-changes

    Conclusie

    Je hebt het vast al gemerkt: ik hou van deze game en ik hou weer van Call of Duty. De game doet eigenlijk wat Modern Warfare ook deed, de ijzersterke oude elementen mixen met verfrissende nieuwe. Het is duidelijk dat men goed heeft nagedacht over hoe ze het wilden hebben en dat zie je terug. De actie die je het gevoel geven dat je in een achtbaan zit met een futuristische setting, fantastische acteerprestaties van Kevin Spacey en een ijzersterk verhaal maken dat AW zorgt voor een frisse wind in de Call of Duty franchise. Op het gebied van de singleplayer hebben we hier wat mij betreft met recht te maken met een van de topgames van het jaar!

    90/100

    P.S. Hou onze site in de gaten voor de review van de multiplayer.

    Recent articles

    Jeffrey
    Jeffrey
    Deze technische Twentenaar slikt alle klinkers in. Wat hij niet slikt zijn games onder de 1080p en 60fps. Elke pixel telt!
    Abonneer
    Abonneren op
    0 Reacties
    Inline Feedbacks
    Bekijk alle reacties
    0
    Ik zou graag je gedachten horen, geef een reactiex