Kent u deze nog, nog, nog, nog, nog (echo)? System Shock, de spirituele voorloper van Bioshock en Deus Ex, kwam uit in 1994. Deze parel krijgt een volle remake omdat Night Dive (ontwikkelaar) de volle rechten heeft gekregen van de hele franchise! Ik kan wel huilen van geluk! Waarom? Dat zal ik je vertellen!

Het is de winter van 1995, kleine Niels zit op de net nieuwe pc van zijn ouders (ja ja, een heel nieuw apparaat toen) en daar staat System Shock op. Het was toen allemaal nog niet zo streng met games en kinderen die het niet mochten spelen. Kleine Niels start de game en is zo geïntrigeerd door alles wat er op het scherm gebeurde, dat hij maar bleef spelen. Het zag er uit als Doom, maar dan met leukere plaatjes. We gaan tien jaar vooruit in de tijd, 2005 en ik kijk nog eens naar die goede oude games van vroegâh, waaronder System Shock. Toen ik het in 1995 speelde, snapte ik er natuurlijk als klein jochie niks van, maar de vijftienjarige Niels had ondertussen al interesse in cyberpunk verhalen (Blade Runner, The Matrix, het boek Neuromancer van William Gibson uit 1982) en wilde daarom meer van het verhaal van System Shock weten. Het toonde veel gelijkenissen met het onlangs uitgebrachte Deus Ex 1 en 2 toen en die games waren natuurlijk veeeel mooier dan System Shock uit 1994. Maar nu, 21 jaar na de eerste release, krijg ik het nieuwsbericht binnen dat de game een volle remake krijgt! Gevoelens van nostalgie en nieuwsgierigheid overheersen in mijn brein en stiekem pink ik een traantje van geluk weg.

Wat is System Shock?

Na deze romantische introductie van mijn eigen jeugd, zal ik je vertellen wat de game precies is. System Shock draait om zo’n typische cyberpunk-hacker zonder naam. Het plot is niet origineel en toont veel gelijkenissen met heel veel andere cyberpunk-boeken en -films. Ik zal het plot van elke cyberpunk-film/game ooit even kort en bondig samenvatten. Een hacker (met of zonder naam) heeft een gevaarlijke missie of opdracht gekregen. De hacker wordt gepakt en in plaats van hem in een gevangenis te gooien, moet hij zijn hackerskills gebruiken om zijn eigen vrijheid terug te verdienen. shock4Gooi hier wat variabelen tegenaan (partij die de hacker gevangen houdt kan politie zijn, maar meestal een rijk en belangrijk bedrijf) en je hebt zo’n beetje het standaard cyberpunk verhaaltje. Dat is met System Shock niet anders. Toch liep de game in zijn tijd mijlenver vooruit op gebied van gameplay. Het was een mix van RPG, stealth, survival en shooter (zoals Deus Ex nu). Maar waarom word ik blij van dat het opnieuw wordt gemaakt?

Anno 2015 (en zo meteen 2016 of 2017) zijn er hele andere eisen qua beleving van een game. Ze zullen dus een remake maken, maar waarschijnlijk wel het één en ander verbeteren terwijl ze originele intenties intact laten. Het is namelijk wel leuk als ze System Shock ook zo eenzaam als voorheen maken. Je praat in System Shock namelijk nooit direct met een ander persoon face-to-face, je krijgt alleen maar berichten zoals e-mail of audiolog. Op het gebied van graphics zal het moeilijk zijn om het originele gevoel vast te houden en toch iets ‘nieuw’ neer te zetten. Ik zie het nu wel al helemaal voor mij hoe die levels van toen tot leven worden gebracht met moderne technieken.  Gelukkig is er hoop dat de nieuwe makers de game niet gaan verzieken met een andere concept artist van de originele, want…

system_shock1

…het team heeft contact met de concept artist van toen, Robb Waters, dus dat is goed nieuws. Het is altijd fijn als een man zijn eigen werk opnieuw kan uitvinden en naar een nieuw tijdperk kan brengen. CEO van Night Dive, Stephen kick, zegt over Waters: ‘De verschillen van artistieke mogelijkheden tussen toen en nu, en het feit dat hij het nu opnieuw kan maken, zijn wij heel enthousiast over’.

Nou, ik ben er dus ook erg enthousiast over! Niet alleen komt er volgend jaar voor mij al een topper uit (Deus Ex: Mankind Divided), maar ook nog eens een goude ouwe in een nieuw jasje. Tenminste, als het in 2016 uitkomt (ik denk het niet, zal wel 2017 worden). Zijn er hier nog mensen die System Shock hebben gespeeld?

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties