Op de Gamescom mocht ik gameplay van Vampyr bekijken. Hoewel de game niet op mijn radar stond ben ik wel onder de indruk geraakt van de nieuwe actie-rpg van Dontnod.
Inmiddels zijn we een week verder, heb ik een korte vakantie achter de rug en zijn de gameplaybeelden verschenen die ik achter gesloten deuren mocht zien. De gameplay kan je in de video hierboven checken, de korte preview van de game hieronder.
Londen, 1918
Het spel speelt zich af in Londen, uiteraard. Dit keer niet in de 19e eeuw, maar ten tijde van de Eerste Wereldoorlog, 1918. De sfeer doet wel erg Victoriaans aan, iets wat natuurlijk perfect past in de sfeer van de vampieren. Visueel ziet de game er prima uit, vergelijkbaar met top-titels die vandaag de dag uitkomen.
Je speelt Jonathan E. Reid, een dokter en voormalig soldaat, net terug van de Eerste Wereldoorlog. Jonathan is geïnfecteerd door een patiënt waarvan hij dacht dat-ie de Spaanse griep had. In een donker en regenachtig Londen, waar vampieren zich altijd op de achtergrond bevonden, is er inmiddels een nieuw ras vampieren opgedoken. Deze nieuwe vampieren zijn primitief en erg agressief. En ze maken er eigenlijk een rommeltje van.
Vampierjagers bewaken de stad tegen de vampieren en hoewel de gewone burger in Londen niet direct weet dat je een vampier bent, weten de vampierjagers dat zeker wel. Ze kunnen je vanaf een afstand al spotten.
Districts en bazen
Heel Londen is een open wereld met verschillende districts, uiteraard moet je deze districts stuk voor stuk veroveren. Deze hebben bazen die je op verschillende manieren onder je controle kunt krijgen. Hierin heb je een vrije keuze, want hoewel je de hele game kunt uitspelen zonder iemand om het leven te brengen, is het soms makkelijker om dat wel te doen. Je zult wel merken dat de wereld, met het doden van bazen of burgers, verandert.
De vrije keuze merk je ook in de verschillende dialoog-opties, deze zullen je band met de verschillende npc’s doen veranderen. Alle npc’s in de wereld zijn trouwens uniek, interactief en hebben onderling banden. Je kunt achter zwaktes van bazen komen via andere npc’s, net zoals in Shadow of Mordor.
Actie-rpg
De game wordt omschreven als een actie-rpg. Je bestuurt je vampier vanuit de derde persoon en gaandeweg het spel ontgrendel je meer skills, een bekend recept. We zagen dat er nogal wat skills beschikbaar waren. Deze varieerden van teleportatie (soort van dash-move) tot aan brute actie-skills. Een erg coole skill is mesmerize, daarmee kun je characters onder je controle krijgen zodat je toegang hebt tot hun huis, hun familie of om ze simpelweg mee te lokken naar een steegje om daar je dorst te lessen.
Conclusie
De sfeervolle game komt pas volgend jaar uit maar voelt nu al erg goed aan. Het is wel zaak dat er een sterk verhaal en levendige wereld komt, maar met de ontwikkelaar van Life is Strange aan de knoppen moet dat geen probleem zijn. De actie ziet er goed uit, Jonathan heeft gave vampier-skills. Van het uitbouwen van je personage hebben we nog weinig gezien. Als deze game geen steken laat vallen kan het zomaar de nieuwe “highly anticipated” game worden van 2017.