Hij stond al lang op mijn lijstje van games die ik nog eens wil uitpluizen omdat ze mijn aandacht hebben gepakt. The Technomancer. Op het eerste gezicht lijkt het alsof je met Starkiller van Star Wars wat kattenkwaad uithaalt met een pijp, maar blijkbaar zit er meer diepgang in deze game.
Tijdens de GamesCom heb ik deze game helaas niet kunnen checken, maar de gasten van IGN uit Amerika wel en zij hebben een video geüpload met daarin dik tien minuten aan gameplay. Hierin komt de volgende informatie naar voren.
Een techno-wat(t)?
The Technomancer speelt zich af op Mars in een verre toekomst. Tegen die tijd is Mars al lang een kolonie van de aarde en is de planeet zelfs door een ramp uit zijn planetaire baan geraakt waardoor het contact met de aarde weg is gevallen. Voordat de ramp plaatsvond, waren er vier waterbedrijven die op Mars het water beheerde en na de ramp, en door het wegvallen van het contact met de aarde, zijn deze bedrijven juist politieke grootheden geworden. Degene die het water beheert heeft namelijk een zeer schaars goed in handen en het water is ook nodig om de omgeving op Mars naar eigen hand te zetten (terraforming). De game speelt zich honderden jaren na de ramp af en het is de bedoeling om allerlei spullen te recyclen die de eerste kolonisten van Mars naar de planeet hebben meegebracht. Er is dus algemene schaarste waardoor er chaos heerst (beetje als Mad Max) in een soort van post-apocalyptische sfeer. Er zijn in de game zes facties en je moet er eentje kiezen die jou tijdens het verhaal kan helpen. De keuze van de factie is bepalend voor het einde van het verhaal.
Jij speelt als een technomancer genaamd Zachariah, een mens die door genetische mutaties, bio-elektronische vaardigheden bezit. De overheid op Mars weet echter nog niet dat de technomancers mutanten zijn, dat is namelijk geheim. Als dit geheim naar buiten wordt gelekt, dan worden technomancers waarschijnlijk als freaks gezien, terwijl ze nu juist als getalenteerde huurmoordenaars worden ingezet. Dat gegeven is ook gelijk een sterk thema in het spel. De technomancers komen erachter dat ze dus mutanten zijn en geen supermensen met elektrische krachten. Ze zijn gemaakt, niet geëvolueerd. Naar mijn mening kan zo’n thema goed uitpakken maar is het ook echt heel cheesy, want dit plot hebben we natuurlijk al in duizenden andere films en games gezien.
Vechten en omgevingen
Tijdens het spel zal je veel steden en gebouwen tegenkomen die, vanwege het gevaar van bestraling, tegen zonlicht zijn beschermd. Omdat Mars al meer dan tweehonderd jaren zonder lijntje met de aarde zit, zijn er allerlei eigen culturen en religies ontstaan. In de omgevingen zal je ook veel verschillende stijlen van architectuur of religieuze stijlen tegenkomen. Je kan ook gewoon gebieden bezoeken waar je al geweest bent en het is in dat opzicht dus niet lineair. Maar wat kan je allemaal in het spel doen?
Het is mij vrij onbekend wat nou het grote doel van het spel is. Moet je boeven doden en de vrede herstellen? Moet je iemand stoppen die dreigt het technomancer geheim te onthullen? Moet je je eigen imperium bouwen? Allemaal nog onbekend. Wat we wel weten is dat het spel een role-playing game is, maar wel met een vastgesteld personage en niet je eigen creatie. Je kan je wel specialiseren in bepaalde skills door middel van een skill-tree en je kan ook dingen maken, zoals armor en wapens.
Het gevechtssysteem biedt drie verschillende opties. Je kan met een staf spelen (zoals het plaatje hierboven), met een staaf en schild en met pistool en mes/zwaard combinatie (dus dan heb je lange en korte afstand schade). Door jouw elektrische vaardigheden kan je de wapens opladen met elektriciteit en meer schade aanrichten. In de video zag je ook allerlei abilities waarmee je om de zoveel tijd speciale aanvallen kan doen (ik denk gelijk aan Starkiller uit Star Wars: The Force unleashed). Het is ook mogelijk om geniepiger te spelen en in plaats van aan te vallen. Je kan je specialiseren in stealthy gameplay waardoor er voor ieder wat wils is. Eerlijk gezegd denk ik dat je liever met de staaf wil meppen i.p.v. stil langs iedereen heen te gaan lopen, maar het is leuk dat je de keuze hebt.
Dit is helaas nog het enige wat ik kan melden over deze game. Hopelijk komt de ontwikkelaar snel met duidelijkheid over wat nou precies het doel is en wat voor unieks het aanbiedt. Ikzelf ben gewoon erg fan van steampunky games en post-apocalyptische thema’s, mits het goed gedaan is en ook echt een functie heeft i.p.v. alleen decoratie zijn. Elektrische aanvallen met staven? I’m in. Maar ik heb al vaker een spel zien floppen die juist zoveel vette thema’s en dikke wapens had, ik ga geen namen noemen… ok toch wel, Too Human was namelijk zo’n game. Dan wil het spel gewoon te veel zijn en daardoor raakt de speler in de war en werkt het allemaal niet zo lekker. Dus hopelijk gebeurt dat niet met deze titel want ik raak wel enthousiast van de beelden. Hij moet in 2016 uitkomen voor de Xbox One, pc en PS4.