Het is een beetje traditie. Phil Spencer die nog even een uitgebreid interview geeft. Dit keer aan The Verge waarin de hele E3-presentatie langskwam.
Het gaat natuurlijk over de nieuwe console. Over de toekomst, over zijn visie. Genoeg om over te praten dus. Laten we starten met zijn visie over de strategie achter het lanceren van de Scarlett. Phil geeft aan dat het aankondigen van de Scorpio zo’n 18 maanden voor de lancering van de One X een goed leerpunt is geweest en dat het de blauwdruk was voor de aankondiging van de Scarlett. Het liet zien dat ze de fans warm konden houden in die periode. Hij vind het ook vreemd om net te doen alsof er niets gebeurt terwijl de dev kits rondwaren en men al druk bezig is met het bouwen van games op die specs.
” I’d rather not have to pretend that something is not happening “
De naam
Veel mensen vragen hem nu wat de naam gaat worden en die hebben ze volgens Phil nog niet. Ook over de prijs kan hij nog niets zeggen omdat dit nog allemaal bepaald moet worden. Op de vraag of hij er zeker van is dat dit weer de krachtigste console gaat worden, zoals eerder de uitspraak bij de One X was, zegt hij dit: Bij de X was er sprake van de eerste console die true 4K aan zou kunnen. Dat heeft een vol jaar geduurd voordat men daar zeker van was. Met de Scarlett is het doel om de visuals van games te verbeteren of, beter gezegd, het gevoel wat je bij een game krijgt. Daarbij was het vooral kijken naar wat de CPU zou kunnen, wat erin gestopt zou worden. In het verleden hadden consoles een sterke GPU maar een zwakke CPU. Nu werkt hij met AMD aan technologieën en hun roadmap wat betreft hun CPU. Dit zie je al op de X en zelfs op de S, het experimenteren met variabele refresh rates.
Een of meerdere consoles
Tijdens het werk met AMD hebben ze gewerkt aan de CPU, het geheugen, de bandbreedte en zelfs de SSD die ervoor moeten zorgen dat de stream data snel genoeg is om hogere frame rates te krijgen.
De video van Project Scarlett laat één console zien. Daar ligt nu de focus op, het halen van die specs. Dat is ook de enige console waar ze het over hebben. Op dit moment zijn er een paar variaties van de Xbox One. Dat maakt het niet lastiger om games te ontwikkelen volgens Phil. De meeste studio’s gebruiken engines die op meerdere platformen aan te passen zijn. De ontwikkelaars hebben geleerd om heel breed te bouwen, aan games met verschillende specs en verschillende platforms. Zeker als er een game ook voor pc wordt gemaakt, heeft men al met meerdere resoluties en frame rates te maken.
Smartphones
Op de vraag of het hele ecosysteem gaat lijken op dat van smartphones waarbij sommige nieuwe games niet meer op oudere systemen speelbaar zijn en daardoor het oude systeem overbodig wordt, zegt Phil dat ze meer kijken naar het gedrag van de spelers. Als een platform niet genoeg activiteiten meer laat zien dan zullen ontwikkelaars zich daar niet meer op focussen. Het blijft een economische beslissing. Kijkend naar de stats van vorige week geeft Phil aan dat er nog steeds miljoenen spelers op de Xbox 360 spelen. De ontwikkelaars zijn daar allang niet meer aanwezig maar de spelers spelen er nog graag. En zolang je speelt, is Phil blij.
Op de vraag of men ook consoles te snel achter elkaar kan lanceren, nu twee jaar na de X als een krachtigere console, geeft Phil aan dat spelers in zijn ogen niet naar een specifieke versie van een console kijken. De vraag zou volgens hem meer moeten zijn of er spelers zijn die interesse hebben in de best presterende console. Hij vind dat als iemand gisteren een One X heeft gekocht, dat hij daar nog jarenlang van moet kunnen genieten. Het moet ook transparant zijn wat de weg is die Xbox gaat volgen. Dus als iemand op de originele Xbox One speelt en ze denken erover om een X te kopen, dan moeten ze die beslissing nu gerust kunnen maken.
Hij heeft niet de behoefte om een bepaalde versie van een console te verkopen om zo het bedrijfsdoel te behalen. Het gaat niet om de hoeveelheid consoles die ze verkopen. Het gaat om het aantal spelers die de games aan het spelen zijn die door hen zijn aangeschaft. Dus als iemand een originele Xbox One op launch day heeft gekocht en ze kopen en spelen games, dan heeft hij niet de noodzaak om hen een S of een X te verkopen. Zolang ze maar lid van de community blijven of zich voor de Game Pass inschrijven. Dat laatste is pas belangrijk voor het bedrijf.
“As long as you’re playing, I’m happy. “
xCloud
Over xCloud legt Phil uit dat er twee dingen zijn waar het om gaat: console streaming en xCloud. xCloud stopt Xbox moederborden in hun Azure datacenters en die maken het mogelijk dat jij verbindt met die moederborden en je games speelt op die hardware. Dus ook zonder Xbox kan je je verbinden met xCloud en games spelen.
Heb je wel een Xbox, dan heb je in principe dezelfde hardware thuis staan die Microsoft in de cloud gebruikt. Phil legt uit dat je dan eigenlijk je eigen datacenter thuis hebt staan. Dus zou het mogelijk moeten zijn om je games vanuit je huis te streamen naar bijvoorbeeld je telefoon. Dat zien ze als consolestreaming. Maar hoe je ook speelt, het is hetzelfde idee. Je speelt je games met je controller op je telefoon. Het verschil zit hem in de bron, thuis of de Azure servers.
” I do think the idea of Game Pass and an xCloud-like subscription makes a ton of sense.”
Het streamen gaat gratis worden maar hoe het met xCloud zit, dat weet Phil nog niet. Hij vindt het wel logisch om dit net zoals de Game Pass een abonnement te laten zijn.
Toekomst
Over de toekomst zegt Phil dat de komende tien jaar de verwachting hebben dat ze over 2 miljard spelers zullen hebben. Een groot deel koopt geen console of pc. Dus cloud gaming gaat belangrijk worden. Maar dat vergt volgens Phil nog veel investeringen. De Scarlett zal trouwens de machine gaan worden die in de Azure servers draait.
” Having a great flow of games coming to Game Pass is really important. “
Over de aangekochte studio’s laat Phil weten dat ze bewust deze studio’s hebben aangeschaft om al die talenten onder één paraplu te krijgen. En om hen te helpen om de beste studio te worden. Ze bieden hen financiële stabiliteit om zich te focussen op de games die ze maken. Zo komen er uiteindelijk betere games. Dat is wat we ze willen brengen anders heeft de samenwerking geen zin. Als tegenprestatie leveren zij een stabiele flow van games die Xbox naar de Game Pass kan brengen. Dit is belangrijk voor Xbox.
Uit het hele verhaal blijkt wel waar de focus van Xbox ligt, de Game Pass. Het zoveel mogelijk verkopen van abonnementen waardoor ze een vaste stroom aan inkomsten krijgen.