Het is 20 jaar Need for Speed, voor de makers een goede reden om een reboot te doen. We waren zo fortuinlijk dat we Need for Speed achter gesloten deuren mochten aanschouwen. En jongens, wat ziet die game er goed uit zeg.
De ontwikkelaar heeft goed gekeken naar de 20 jarige franchise. Need for Speed Shift is bijvoorbeeld een echte racer wat richting een simulator gaat à la Forza. Met Underground ging het juist helemaal de andere kant op en ging het vooral om tunen en stijl. Met deze versie hebben ze een mix gemaakt van alle Need for Speed-stijlen. Althans, dat zeggen ze zelf, wij vinden het zelf erg Underground aanvoelen.
Need for Speed: Underground 3
De game speelt zich grotendeels ’s nachts af, in het nachtleven. Je hebt een eigen crew en driften speelt weer een grote rol. Dit zorgt ervoor dat de game wel erg Underground-esque is. Wat ons betreft had het gewoon Underground 3 kunnen heten. En dat is helemaal geen probleem want hoewel er wel kritiek op Underground 1 en 2 was, feit is wel dat het ontzettend leuke games waren. Ik heb er dikke lol mee gehad.
Outlaw, Style, Build, Speed en Crew
In het kopje hierboven staan de 5 pijlers van de game, natuurlijk klinkt dat lekker marketings-achtig, maar je vindt het door de hele game heen. Je krijgt voor al deze verschillende categorieën punten na races of freestylen door de stad. Na een drift-race krijg je dus vooral style-punten dus. Je ontgrendelt binnen al deze categorieën auto-onderdelen.
We zagen een stijl-race waar de politie ons halverwege op de hielen kwam, nadat de race klaar was moesten we nog van de politie af zien te komen. Zolang de politie achter je aan zit wordt de boete hoger en hoger. Hier krijg je naar verhouding dikke outlaw-punten voor. Het is dus kunst om de politie zolang mogelijk achter je aan te houden, maar niet te lang om ten prooi te vallen aan de popo’s.
Bij elke categorie hoort ook een iconisch figuur uit de echte wereld. Voor stijl is dat bijvoorbeeld Ken Block en voor speed is dat Magnus Walker. Daarnaast komen er nog een dozijn acteurs bij kijken die je meenemen in de game en je kennis laten maken met de vijf iconische figuren.
Prachtig
Het acteerwerk komt goed uit de verf, de cinematics zien er erg goed uit en zijn prima te verteren. De game ziet er verder ook ontzettend goed uit. Racegames zoals Forza, Project CARS en Driveclub zien er al gruwelijk goed uit, en Need for Speed doet daar niet aan onder. Ik durf zelfs te beweren dat het er beter uit ziet dan z’n concurrenten. Het hele damage-systeem zag er ook verrassend goed uit, de bodykit hing er behoorlijk belabberd bij na onze politieachtervolging waar we onderweg aardig wat vangrail geschept hadden.
Ook wel leuk, in de cinematics zie je je eigen auto terug. De gecustomizede BMW M4 met blauwe velgen zag er als real-life auto uit in de cinematics. De soundtrack van Need for Speed is altijd goed voor elkaar. Daarmee is ook het hele audiovisuele stuk ontzettend goed voor elkaar.
Customizen
Je kunt werkelijk waar alle auto’s van top tot teen aanpassen. Niet alleen visuele zaken zoals bodykits en de kleur van je velgen, maar ook de hele performance. Als je wilt kun je met je start-auto de hele game doorspelen, zolang je hem maar blijft upgraden. Je kunt helemaal losgaan op het afstellen van je auto, maar je kunt ook simpelweg opgeven wat de rijstijl moet zijn, dat gaat van weinig tractie, handig voor driften, naar grip, handig om keihard te racen.
We waren aardig onder de indruk toen we de eerste beelden van de game zagen in het voorjaar. Na wat we nu achter de schermen zagen en na we het zelf hebben gespeeld zijn we helemaal psyched om de game. Dit gaat na al die jaren weer eens een echte topper worden, ik weet het zeker!