Onlangs zag ik een filmpje over Halo 5 en de test voor 60 fps tijdens gameplay beelden. De verteller in het filmpje van Digital Foundry zei op een gegeven moment ‘Dit is hoe console gaming moet zijn’ met een verwijzing naar de 60fps norm. I call bullshit.Â
Niels: Volgens mij ga ik, net als Rob deed met ‘Ome Phil vertelt’, een nieuwe rubriek in het leven roepen, bullshit alarm. Het komt wel eens voor dat ik even lekker loop te zeuren op bepaalde ontwikkelingen in de game-industrie of wanneer ik bepaalde uitspraken nogal bullshit vind, zoals nu. Laten we het verhaaltje uit de inleiding verkorten naar de uitspraak: ‘Console gaming hoort 60fps te zijn’. Zelf vind ik dat het niet ‘hoort’ en al helemaal niet als die consoles best moeite hebben met überhaupt 1080p als resolutie. Het blijft mij wel eeuwig boeien. Waarom houden we vast aan de 60fps? Zodat het vloeiender loopt? Halo 5 ontwikkelaar 343 studios heeft zelfs de legendarische lokale co-op opgegeven en verlaagt ook nog eens de resolutie door middel van dynamic resolution scaler, om die 60fps te halen! WAAROM!?
De 60fps hype
Waarom is 60fps ineens een hype na decennia aan 30fps games? Waarom ook extra moeilijk doen in een tijdperk waar de consoles niet krachtig genoeg zijn om moeiteloos 1080p te draaien? Toegegeven, de laatste tijd heb ik 60fps games gespeeld en het speelt vloeiender. Denk bijvoorbeeld aan Forza 6, dat is een racegame en het lijkt voor je ogen gewoon fijner om met 60 beeldjes per seconde hard te rijden. Metal Gear Solid 5 heeft ook 60fps terwijl het er nog best netjes uit ziet. Eind oktober komt Halo 5 dus uit en loopt ook al op 60fps. Het schieten en verwerken van alle informatie op het beeld is misschien chiller met 60fps, maar ik zie het vooralsnog als een luxe in plaats van een benodigd fenomeen.
Begrijp mij niet verkeerd, de consoles zijn krachtiger dan de vorige generatie, maar als de resolutie van 1080p niet eens normaal gehaald kan worden, waarom dan moeite doen met de ‘luxe’ van 60fps? Waarom zou het de nieuwe standaard moeten worden als het om diezelfde reden bepaalde modes als lokale co-op opgeeft? Of als het geen lokale co-op is, kan je de overige kracht nog gebruiken om de wereld van de game mooier te maken. Geloof mij, The Witcher 3 had echt niet zo mooi kunnen zijn geweest als de ontwikkelaar naar die 60fps had gewerkt. Waarom maken we ons zo druk om de resolutie en frames per second van games tegenwoordig?
Rob:Â Nou, daar wil ik best even op ingaan. Waarom? Omdat we gek worden gemaakt. Laten we eerlijk zijn, in hoeverre zien wij, zie ik, precies het verschil tussen 1080p en 900p als we die beelden niet naast elkaar zien? Ik denk toch wel dat de media een behoorlijk aandeel heeft in de hypes waar wij in meevaren. 30 of 60 beeldjes die we per seconde langs zien flitsen. Zien wij dat verschil? Ik zet daar toch wel grote vraagtekens bij.
We zijn allen verwend door technologie
Niels:Â Nee, dit wordt niet zo’n ‘we zijn verwend en dus mogen we geen eisen stellen’-artikel. We zijn als oudere gamers nogal technologisch deterministisch, wat wilt zeggen dat we met elke generatie van consoles al voorzien dat we een stap vooruit gaan maken in kracht. Dat we technologie op zichzelf als entiteit zien die gewoon krachtiger wordt door de jaren heen, met de wet van Moore als fundament (processorkracht verdubbelt elke twee jaar). Nintendo is dit bijvoorbeeld juist niet. Die kijkt naar nieuwe manieren om te gamen in plaats van alles krachtiger maken. Microsoft en Sony proberen hun consoles gewoon meer kracht te geven zodat ontwikkelaars meer gereedschap hebben om hun perfecte virtuele avontuur te kunnen maken. Maar hoort daar 60 fps bij?
Giganten Microsoft en Sony teren ook nog altijd op onze behoefte als mens om het perfecte realisme te bereiken qua graphics. Alles moet scherper, in een hogere resolutie en we moet onze eigen wereld kunnen bereiken qua schoonheid. In de academische wereld verwijst men ook wel eens naar het postmodernistische ‘hyperrealisme’ voor dit soort behoeftes. Hyperwat? Nou, we gaan voorbij aan onze eigen realiteit. Zoek Jean Baudrillard maar eens op en typ de term ‘simulacra’ in Google en je krijgt een lijst aan info die nog het meest lijkt op de filosofie van The Matrix, ‘nothing is real’. We hebben onze eigen realiteit niet meer nodig om een virtuele wereld te maken. Je zou kunnen zeggen dat we met de hang naar de 60fps norm onze eigen realiteit willen evenaren qua wat onze eigen ogen kunnen registreren. Maar is dat nodig met een activiteit waar we toch al een stapje terug doen ten opzichte van onze eigen wereld? Kijk je bijvoorbeeld terug naar de oudere games zoals GTA 3 en denk je dan ‘was dat maar 60fps, dan was het vetter geweest’? Ik niet. Op het moment van gamen, zit mijn aandacht bij het spel. Kan ik mij wel herinneren hoe de graphics toen waren? Ja, dat wel. Dus krijgen we dan een balans met 60fps aan de ene kant en betere graphics aan de andere?
60fps vs betere graphics
Bij games als Forza maakt het mij niet uit dat elke boom een laag kwaliteit blaadje heeft, want je gaat er toch voorbij met 150 kilometer per uur. Maar in een game als Halo 5 sta je waarschijnlijk vaker stil om eens om je heen te kijken. Om de wereld te bewonderen en te zien hoe het verhaal uit de boeken zich omtovert naar een virtuele wereld op het scherm. Ik merk van mijzelf ook dat ik met een gerucht als de Bioshock Collection hoop op gepolijste textures i.p.v. een 60 fps functie in de eerste Bioshock. Het ligt allemaal aan de prioriteiten van de gamers, maar dat is gelijk het punt van wat ik al eerder noemde, technologisch determinisme, de verwachting dat technologie op zichzelf beter, sneller gaat worden. We gaan er allen van uit dat games mooier worden en hogere resoluties bereiken. Maar wat als we het nou eens omdraaien? Wat als we deze verwachting nu eens laten varen en technologie niet als een op zichzelf staand iets beschouwen? Gamers geven blijkbaar aan dat ze 60fps fijner vinden om mee te gamen, vooral in shooters en race games.
Ontwikkelaars maken de games en in het geval van 343 Studios geeft men meer gehoor aan de 60fps behoefte dan aan betere graphics of een lokale co-op. Technologie vormt zich dus naar de behoefte van gamers en leidt geen eigen leven. Wat gebeurt er bijvoorbeeld met de volgende generatie consoles? Wordt 4k de norm of wordt 60fps op 1080p of 1440p toch belangrijker?
Rob: Is dat wel zo? Of praten bepaalde goeroes dat aan? Worden de media niet gedreven door een aantal lieden die zichzelf hebben gekroond tot game-experts? En vinden die experts niet dat zij absoluut elk verschil zien? Die meningen, die overtuigingen, die worden gevoed naar de pers en ineens is de fps norm belangrijk. Laten we even niet vergeten dat de gemiddelde film die we bekijken niet boven de 30 fps uitkomt. Merken we dat op? Ik geloof er geen snars van. De media blaat iets en ineens denken studios dat gamers dit zelf vinden. Ik geloof daar niks van. Ik denk dat er een aantal van die experts is die zich gedraagt als een Wilders-kloon en technische blabla verkondigt alsof het waarheid is. De media gooien dat nog eens in een schreeuwerig verhaal en hopla, de fora stromen over van de klachten over de slechte framerates of de waardeloze resoluties. Of nog erger, de media gedragen zich zelf als de experts en blaten dus vanuit de zelfgebouwde bullshit hoop. Hebben we het überhaupt nog over gameplay? Verhaal? Speelgenot? Misschien moet wij juist eens wat afstappen van het meerijden op hypes. Moeten wij, als gamers, ons eens afvragen of we nu werkelijk dat verschil opmerken als niemand dat tegen ons had gezegd. Als voorbeeld, ik speel nu de beta van Rainbow Six. Het concept is prachtig, de gameplay gaaf, maar de graphics? Crappy. Ik heb geen idee op welke resolutie het loopt maar je ziet dat het minder gedetailleerd is dan menig andere game. Maar vind ik daarom het spelen minder leuk? Nope, want het gaat mij om het spelen. Misschien dat we dat weer moeten terugvinden. Minder zeuren om een glitch, een bugje waardoor je even door de bodem stapt, een stottertje in het beeld waarna je gewoon weer verder kan spelen. Gewoon genieten van het spel in plaats van dit als een groot probleem te betitelen en de game daarop crap te vinden.
De slaaf van het hyperrealisme
Niels:Â Het baart mij zorgen dat video’s zoals die van Digital Foundry aangeven dat console gaming gewoon echt 60fps zou moeten zijn terwijl games juist prima spelen op 30fps. Ik vind zelf de grafische pracht van de virtuele wereld belangrijker dan het aantal beelden per seconde waarmee alles verloopt. Maar goed, dat is misschien de makke, ik vind zo’n uitspraak bullshit. Als ik de enige ben die niet per se 60fps hoeft, dan zullen ontwikkelaars geen gehoor aan mij geven. In plaats daarvan wint de meerderheid die het aantal beelden per seconde belangrijker vindt dan de grafische pracht waarmee je overtuigd kan worden. Is dat erg? Niet echt. Misschien wordt het door de wet van Moore een win-win situatie waar we en 60fps, en vooruitgang in grafische pracht zien met de volgende generatie, want ik geef zelf toe, Halo 5 ziet er niet slecht uit. Ergens heb ik alleen het gevoel dat het waarschijnlijk nog mooier kon, nog scherper en nog overtuigender… zei de slaaf van het hyperrealisme.