Zooooo… heerlijk! Games de hemel in prijzen of afzeiken. Ik wou dat ik het elke dag mocht doen. O, wacht, ik mag het elke dag doen. Yes bitches!

Flop

Homefront, het eerste deel uit 2011, lag nogal zwaar op de maag. De aankondiging van Homefront: The Revolution, de opvolger van de tegenvaller van 2011, was een nieuwe hoop. Al helemaal voor de gamers die het concept van een vervallen US (overgenomen door communistisch Noord-Korea) wel kunnen waarderen. Helaas, helaas. Grafisch was het prima en ook de nieuwe open wereld was wel aardig. Het verhaal en de gameplay waren niet al te best, ook kon je nog wel over de bugs heenkomen, maar de bottleneck was de performance. Powerpoint is snel vergeleken met Homefront: The Revolution. Een framerate boven de 20 fps is zeldzaam in de game en daarmee ook de killer van deze shooter.

Tegenvaller

Tegenvaller van het jaar was, eigenlijk al volgens mijn eigen voorspelling, The Division. De commercieel opgerekte gameplay uit Destiny gemixt met de grafische oplichterij van Watch Dogs (1) maakt dit, nog meer dan verwacht, de tegenvaller van het jaar. De gameplay zoals we die voor het eerst zagen in Destiny, met idioot lage loot-drops en maximaal 4 speler-squads, noemen we tegenwoordig een MMORPG en die benaming vinden we vreemd genoeg ook nog eens heel normaal. Dollar-technisch hebben de uitgevers er niet veel moeite mee want het zorgt voor veel micro-payments en veel DLC-verkopen. Ik was er na een poosje gewoon klaar mee. Gelukkig was ik niet de enige en hopelijk beseffen game-makers dat dit dus niet de bedoeling is. Tja, en pak daarbij de prachtige visuals van de E3-trailers en de verhoudingsgewijze bak stront die we uiteindelijk kregen, dat helpt ook niet mee.

Links E3 trailer 2013, rechts de uiteindelijke game

Verrassing

In 2016 heeft Ubisoft zich wel goed hersteld. In 2015 was bedrijf echt een lopende band gamestamper. Klik “open wereld”, klik “gebieden veroveren”, klik “Victoriaans Londen”, vinkje “verleng gameplay met nutteloze collectibles”, klik “generate” en voila de volgende Assassin’s Creed stond klaar.

Gelukkig hebben ze nu een moment van bezinning ingeluid, heel verstandig. Maar de volgende game, Watch Dogs 2, stond al wel klaar. Deze ging dus niet meer door de oude vertrouwde marketing-hype-molen en werd eigenlijk met weinig bombarie op de markt gebracht, heel verstandig. “Als de verwachtingen laag zijn kan het alleen maar meevallen”. Met dat motto zit ik al 7 jaar aan mijn vrouw vast en met datzelfde motto is Watch Dogs 2 ook de meevaller van het jaar geworden. Echt alles aan deze game is goed. Het verhaal is top, de wereld is goed, zelfs de graphics zijn een heuse meevaller en als klap op de vuurpijl (pun intended) biedt de game je een hele dosis humor.

Top

De beste game van 2016 is natuurlijk Forza Horizon 3, geen twijfel over mogelijk. Net zoals elke game in 2016 en 2015 nou niet ontzettend revolutionair was, was Forza Horizon 3 dat ook eigenlijk niet, niet revolutionair. Wat het wel deed was: veel en goed. Veel verschillende races, veel auto’s, veel landschap en veel gameplay. En goede audio, extreem goede visuals, goed uitgewerkte singeplayer en perfecte multiplayer. Een racegame met zoveel content en die zo goed uitgewerkt is zal niet gauw geëvenaard worden. Forza Horizon 3 is dus niet alleen de beste game van 2016 maar zal ook de beste racegame van 2017 zijn.

Abonneer
Abonneren op
0 Reacties
Inline Feedbacks
Bekijk alle reacties