[Review] Harry Potter: Quidditch Champions – Tijd voor een lesje Quidditch

Harry Potter Quidditch Champions is een toegankelijke game die vooral fans van de Wizarding World zal plezieren. Het vliegen op een bezemsteel en de magie van Quidditch zijn goed vertaald naar het scherm. Daarnaast is de multiplayer  vooral met vrienden een fantastische ervaring. Toch blijft de game achter op het gebied van diepgang en variatie, waardoor het op den duur repetitief aan kan voelen. Daarnaast is het jammer dat de game soms voelt als een grind. Hopelijk wordt deze game echter nog lang ondersteund. De kansen liggen er namelijk wel voor extra content zoals stadions, seizoenen en spelmodi. De basis staat in ieder geval als een huis! Zoek je een sfeervolle casual game om te genieten van een magische sfeer? Dan is Quidditch Champions zeker iets voor jou! De magie is er namelijk, maar het vuurwerk blijft nog even uit!

+ Toegankelijke gameplay
    + Elke positie beschikbaar
    + Prachtige graphics met eigentijds art work

+/- Gratis Season Pass met leuke cosmetische items

- Stroef bij snelle bewegingen
    - Grind
    - Voelt al snel repetitief

Toen Warner Bros. en Unbroken Studios aankondigden dat we een nieuwe Harry Potter game zouden krijgen die zich specifiek zou richten op Quidditch, was ik meteen enthousiast. Want zeg nou zelf, wie wil er nou niet op een bezemsteel door de lucht vliegen terwijl je punten scoort in de magische sport Quidditch? Na talloze potjes vanaf een bezemsteel gespeeld te hebben, is het tijd om te kijken of Harry Potter Quidditch Champions echt de moeite waard is!

Mensen die mij kennen weten dat ik groot fan ben van Harry Potter. Als fan las ik elk boek dat uitkwam en ondertussen heb ik elk deel wel zo’n 7 keer gelezen. Sterker nog, ik was even oud als Harry in elk boek en de magische franchise stond dan ook centraal in mijn kinderperiode.

Ondanks het feit dat de games geen hele grote hoogvliegers werden heb ik ze wel met veel plezier gespeeld. Waarbij Harry Potter and the Philosophers Stone mij het meest is bijgebleven. Heerlijk die gangen van Hogwarts verkennen en nieuwe spreuken leren. Hogwarts Legacy was dan ook voor mij een welkome toevoeging in de franchise. Een toevoeging die mij terug voerde naar mijn kindertijd en er voor zorgde dat ik de game uiteindelijk op 100% heb uitgespeeld. Gezien Quidditch daar helaas geen onderdeel van was, was dan ook erg benieuwd naar Quidditch Champions!

Quidditch voor iedereen

Het eerste wat opvalt aan Harry Potter Quidditch Champions is hoe toegankelijk het spel is. Het is een multiplayer game waarin je per positie een eigen personage aan mag maken waarna je het vervolgens op mag nemen andere spelers online of NPC’s. Verwacht echter geen hele uitgebreide en gedetailleerde character creation. En dat is op zich prima gezien je hierdoor binnen een paar minuten op je eigen gekozen bezem kan stappen. Voor fans van de films en boeken is de game gelijk een feest van herkenning. Zo zien we bekende personages als Harry Potter, Ron Weasley, Draco Malfoy en Victor Krum langskomen.

De besturing is simpel en snel op te pakken en  het vliegen kan op twee manieren ingesteld worden. Of je gebruikt de sticks of je gebruikt de triggers om te vliegen. Ik koos voor het gebruik van de triggers waardoor je eigenlijk de besturing krijgt die je gewend bent van racegames. Al snel zweefde ik gracieus door de lucht, terwijl ik allerlei stunts uitvoerde. Het was gelijk duidelijk dat de ontwikkelaars hier goed over nagedacht hebben.

Dit heeft alles te maken met de uitgebreide tutorial die de game je vooraf geeft bij het huis van de Weasley’s genaamd Weasley Burrow. Hier in wordt je per positie begeleid zodat je leert wat de regels zijn. In Quidditch zijn er namelijk vier posities. En deze kun je allemaal spelen! Sterker nog, je kan in de match wisselen van positie! Een overzicht:

• Keeper: de Keeper beheert de drie ringen voor zijn team. Eventuele schoten op doel die gedaan worden met de Quaffle dient de Keeper te redden. Daarnaast kan deze de Quaffle weer in het veld gooien om het spel te hervatten. De Keeper heeft daarnaast een skill genaamd ‘Teamcaller’. Hierin plaatst de speler tijdelijke ringen waar de Chasers door heen kunnen vliegen voor een snelheidsboost.
    • Chaser: de Chaser vliegt samen met twee andere Chasers over het veld en probeert de Quaffle te bemachtigen om deze vervolgens door één van de drie ringen van de tegenstander te gooien. Dit levert namelijk 10 punten op. Wanneer de Chaser de Quaffle niet heeft kan deze tackles uitvoeren op de tegenstander om de Quaffle te bemachtigen.
    • Beater: De Beater gaat altijd met zijn teamgenoot op zoek naar mogelijkheden om het spel van de tegenstander te verstoren. Dit doen zij met behulp van de Bludger. Dit is een kleine bal die door de Beater opgeroepen kan worden om deze vervolgens snoeihard naar een tegenstander te slaan. Dit kost de tegenstander bij een hit leven. Is deze door zijn leven heen? Dan wordt deze geëlimineerd en ligt deze tijdelijk uit de match.
    • Seeker: De Seeker is een speler die zich eigenlijk totaal niet bezig houdt met wat er op het veld gebeurt. Deze heeft namelijk maar één taak: het vangen van de Golden Snitch. Wanneer deze verschijnt laat deze namelijk gouden ringen achter waar je doorheen dient te vliegen. Stukje bij beetje vul je hiermee je catch meter aan. Is deze vol? Dan kun je voor een poging gaan om de Snitch te vangen. En heb je last van de Seeker van de tegenstander? Dan beuk je die gewoon aan de kant.

Ook al ken je Harry Potter en de bijbehorende regels van Quidditch, dan nog is het goed om ze even door te nemen. Gelukkig helpt de game je ook daarmee in de tutorial. Er zijn namelijk wat regels aangepast in deze game en dat heeft alles te maken met de zogeheten Golden Snitch. In de wereld van Harry Potter is het zo dat het vangen van de Snitch 150 punten oplevert en het einde van de wedstrijd betekend.

In Quidditch Champions gaat dit net even wat anders. Het vangen van de Snitch levert namelijk maar 30 punten op en betekent niet het einde van de wedstrijd. Tenzij het winnende team hiermee de benodigde 100 punten heeft behaald of de timer (een match duurt 7 minuten) is afgelopen.

Veel potentie

De matches in Quidditch Champions zijn leuk en spannend, vooral als je speelt met een groep vrienden, maar de variatie ontbreekt een beetje. Er zijn namelijk weinig verschillende speelstijlen en ook de strategische diepgang ontbreekt. Daardoor heb je het wel allemaal al gauw gezien en kan de game als repetitief aan gaan voelen. De game heeft op dit moment ook een campaign die traag ontgrendeld wordt. Zo begin je op Hogwarts om daar de cup te winnen, maar dit dien je vervolgens wel met alle afdelingen inclusief alle bijbehorende challenges gedaan te hebben voor je door mag naar het volgende hoofdstuk.

Daarnaast heeft de game geen microtransacties. Een goede, maar gewaagde keuze van de makers. Dit omdat er gebruik wordt gemaakt van meerdere in game currencies. En ja, alles kan zeker behaald worden door gewoon je potjes te spelen, maar het voelt zo dusdanig als grinden dat ik flasbacks kreeg aan de hoogtijdagen van Disney’s Dreamlight Valley.

Al moet er wel gezegd worden dat de rewards die je kan verdienen in de gratis Season Pass allemaal cosmetisch zijn en zorgen voor leuke effecten. Wat te denken van een kat die om je heen danst als je hebt gewonnen? Of een straal die van je bezem afkomt in de kleuren van Gryffindor? Of gewoon een ander outfit? Je kan het zo gek niet bedenken of het zit er in, zonder een pay to win aspect!

Quidditch Champions heeft overigens wel lichte RPG elementen in de game. Zo kun je de verschillende bezemsoorten upgraden en verdienen je spelers ook skill points die hun beter maakt op hun positie. Zo kan de Seeker bijvoorbeeld sneller de Snitch pakken of een Keeper krijgt de mogelijkheid om de cooldown op de Playcaller skill te verlagen.

Ook inhoud laat op dit moment te wensen over in Quidditch Champions. Qua omgevingen zijn er  een paar stadions, en hoewel deze er visueel prachtig uitzien, had ik graag meer variatie gezien in de locaties. Denk bijvoorbeeld aan verschillende seizoenen en daarbij behorende weersomstandigheden. Nu is dit een game die ongetwijfeld nog lang ondersteund gaat worden en wellicht komt dit ooit nog met updates.

Prachtige graphics en sociale magie

Harry Potter: Quidditch Champions komt het best tot z’n recht wanneer je deze speelt met of tegen vrienden. Dit komt omdat je dan echt kan samenwerken om te winnen. Want je kan als Chaser wel zelf op doel af gaan, maar met een prachtige 1-2 die Quaffle door de ring jagen is wel echt even iets anders. En kun je elkaar even niet horen? Geen probleem! De game heeft namelijk een quick chat functie om elkaar aan te moedigen. Of in Ron’s woorden ‘Bloody Hell’ te roepen.

Visueel ziet Quidditch Champions er prachtig uit. De kleurrijke stadions, de iconische bezems en de magische effecten maken het een genot om naar te kijken. De personages bewegen vloeiend door de lucht en het geluid, van het fluiten van de wind tot het gejuich van het publiek draagt bij aan de ervaring. Toch is er hier en daar wel ruimte voor verbetering. Sommige animaties voelen stroef aan, vooral wanneer je personage snel van richting verandert. Daarnaast zouden de menu’s overzichtelijker mogen. Deze zijn nu nogal druk en niet altijd even intuïtief.

Conclusie:

Harry Potter Quidditch Champions is een toegankelijke game die vooral fans van de Wizarding World zal plezieren. Het vliegen op een bezemsteel en de magie van Quidditch zijn goed vertaald naar het scherm. Daarnaast is de multiplayer vooral met vrienden een fantastische ervaring. Toch blijft de game achter op het gebied van diepgang en variatie, waardoor het op den duur repetitief aan kan voelen. Het is ook jammer dat de game soms voelt als een grind. Hopelijk wordt deze game echter nog lang ondersteund. De kansen liggen er namelijk wel voor extra content zoals stadions, seizoenen en spelmodi. De basis staat in ieder geval als een huis! Zoek je een sfeervolle casual game om te genieten van een magische sfeer? Dan is Quidditch Champions zeker iets voor jou! De magie is er namelijk, maar het vuurwerk blijft nog even uit!

Domingo
    Domingo
    De man die meer games verslindt dan de hele redactie bij elkaar, heeft de game-ervaring van Gabe Newell en John Carmack in het kwadraat. En als hij even klaar is met gamen gaat-ie op het internet om nieuwe pre-orders te plaatsen.